K pětině smrtelných nehod chodců dochází na vyznačených přechodech
Přestoe vyznačený přechod na vozovce by měl být pro chodce zcela bezpečnou zónou, aktuální čísla ze statistik hovoří o opaku. Vysoký počet usmrcených chodců vak nemá souvislost pouze s nedáním přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Na tragických nehodách s účastí chodců se významně podílí také nepozornost řidičů i samotných chodců.
Od letoního ledna do září nepřeilo střet s vozidlem ji 62 chodců, co je meziročně vyí počet úmrtí o 5 osob. Chodci se na vech usmrcených i těce zraněných osobách podílejí v letoním roce zatím 17 procenty. V minulém roce vyhaslo při 3 265 dopravních nehodách s účastí chodců 93 lidských ivotů. Celkem 439 chodcům způsobil střet s vozidlem těká zranění.
"Epidemická situace a opatření související s COVID-19 letos celkově sníila intenzitu dopravy a nehodovost na silnicích. Střetů, při nich umírali chodci, přitom ale neubylo. Větinu těchto tragických nehod způsobují řidiči vozidel a často přitom přehlédnou chodce dokonce na vyznačeném přechodu. Velmi apeluji na to, aby řidiči v souvislosti se zhorující se podzimní viditelností ubrali rychlost a byli velmi pozorní u přechodů. Mohou tím zachránit ivot. Chodci svou bezpečnost zvýí tím, e budou i ve městě nosit reflexní prvky a budou se soustředit na pohyb v provozu místo například sledování mobilního telefonu," říká Mgr. Tomá Neřold, M.A., vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy.
Nepozornost spojená s nedáním přednosti na vyznačených přechodech se při smrtelných nehodách chodců projevuje v 21 procentech případů. Dalí častou příčinou střetů s chodci je nevěnování se řízení vozidla, co se v minulém roce stalo u téměř čtvrtiny dopravních nehod s usmrcením chodců. Pouze ve 13 procentech smrtelných dopravních nehod nebyla vina na straně řidiče motorového vozidla. Podobně je tomu z pohledů příčin také u statistiky těce zraněných chodců.
Přestoe statistická čísla ukazují, e viníky střetů jsou předevím řidiči motorových vozidel, rozhodně se nedá mluvit o bezchybném chování chodců. "U řidičů i chodců je nejčetnějí selhání na úrovni detekce podnětů, co znamená, e účastník selhal ve vnímání toho druhého jako nebezpečí, tedy nedetekoval dostatečně včas nadcházející kritickou situaci. Stává se tak v důsledku omezené viditelnosti nebo distrakce pozornosti," vysvětluje příčiny Ing. Veronika Valentová, Ph.D., ředitelka Divize dopravního inenýrství, bezpečnosti a strategií CDV.
"Náhlé vstoupení do vozovky, neodhadnutí vzdálenosti a rychlosti přijídějícího vozidla, nečitelné a zbrklé chování to ve dohromady si kadý rok vyádá desítky zbytečných obětí," poukazuje na chyby chodců MUDr. Jiří Smetana, ředitel Zdravotnické záchranné sluby Karlovarského kraje. Fenomén současné moderní konektivity ve společnosti vak přináí negativní zkuenost i do bezpečnosti silničního provozu. "Stále častějí příčinou nehod je také nepozornost spojená s pouíváním mobilních telefonů za provozu ty přináejí nebezpečí nejen na straně řidičů, ale i na straně chodců, kteří jsou často do světa na displeji ponořeni natolik, e u jim pro ten reálný moc pozornosti nezbývá," potvrzuje plk. Mgr. Pavel íha, vedoucí Odboru sluby dopravní policie Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje.
Dlouhodobé statistiky rovně potvrzují vyí počet úmrtí chodců při střetu s vozidlem v nočních hodinách při sníené viditelnosti, a to ve více jak polovině těchto dopravních nehod. Statisticky lze rovně porovnat situaci v České republice s ostatními státy Evropské unie. Kadá pátá usmrcená osoba na evropských silnicích byla chodcem. V období 2011-2019 činil podíl usmrcených chodců 19,2 % ze vech usmrcených osob. V České republice činil uvedený podíl 21,3 %.
Nepozornost řidiče, rozptýlení, chvilková ztráta pozornosti, přehlédnutí vstupujícího chodce nebo patná viditelnost v noci příčin můe být více, sráku ale vdy odnese hůře chodec, a to bez ohledu na to, e má na vyznačeném přechodu přednost. "I proto nesmí chodci chápat svou přednost absolutně a náhle vstupovat před jedoucí vozidlo, které u nemůe stihnout před přechodem zastavit. Protoe případnou nehodu vdy odnesou na následcích hůře ne řidič," doporučuje prevenci v chování chodců na vyznačených přechodech Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, její jednou z aktivit je řízení bezpečnostní kampaně Ty to zvládne Setkání s realitou.
Pohledem účinné prevence proti fatálním následkům střetů s vozidly přitom stačí v případě chodců pečlivě zváit situaci, na přechodu nezmatkovat, náhle nezpomalovat nebo se dokonce nevracet zpět přes komunikaci. Ideálně by měl chodec navázat oční kontakt s přijídějícím řidičem a ujistit se o vzájemném pohybu na vozovce. Protoe na přechodu se protínají světy chodců a řidičů a bez tolerance a vzájemného respektu to na takové hranici dvou světů fungovat nemůe.
VIDEO K TOMUTO TÉMATU NALEZNETE:
Podklady k tématu:
Zdroj dat: Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 20112020, Besip Ministerstvo dopravy/CDV
Analýzy Chodci a Fatální následky dopravních nehod v Evropě jsou k dispozici na stránkách ZDE.
O kampani Ty to zvládne:
Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň Ty to zvládne, ve které představuje inovativní instruktáně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. V tomto projektu představuje kampaň divákům unikátní spojení reálných záběrů sloek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamuje diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Kampaň zdůrazňuje rizika chování na silnici s cílem sníit počet dopravních nehod na minimum.
Více informací: realita.tytozvladnes.cz.
Kampaň "Ty to zvládne setkání s realitou" je financována z Fondu zábrany kod České kanceláře pojistitelů.
O Fondu zábrany sĚkod
Fond zábrany sĚkod je zrĚiĚzen zaĚkonem cĚ. 168/1999 Sb., a veĚcneĚ ho spravuje CĚeskaĚ kancelaĚrĚ pojistiteluĚ, profesniĚ organizace pojisĚtĚoven, ktereĚ jsou opraĚvneĚny na uĚzemiĚ CĚeskeĚ republiky provozovat pojisĚteĚniĚ odpoveĚdnosti za sĚkodu zpuĚsobenou provozem vozidla (povinneĚ rucĚeniĚ). Tyto pojisĚtĚovny do fondu zaĚbrany sĚkod odvaĚdiĚ rocĚneĚ 3 % z prĚijateĚho pojistneĚho z pojisĚteĚniĚ odpoveĚdnosti z provozu vozidla. ProstrĚedky z fondu jsou rozdeĚlovaĚny mezi zaĚkladniĚ slozĚky IZS, tedy hasicĚe, policisty a zaĚchranaĚrĚe, ostatniĚ slozĚky IZS a subjekty realizujiĚciĚ projekty vedouciĚ ke zvyĚsĚeniĚ bezpecĚnosti na silniciĚch a programy prevence v oblasti sĚkod z provozu vozidel.
ViĚce informaciĚ: www.fondzabranyskod.cz.
Autor, zdroj: Svět v bezpečí, http://www.svetvbezpeci.cz