Smrtelných nehod motocyklistů meziročně přibylo
Jaro se ji přihlásilo o slovo, co majitelé motocyklů rozhodně uvítali. Avak proměnné počasí s častým detěm při nízkých teplotách, ale i tradiční nepozornost spojená s nepřizpůsobenou rychlostí jsou aktuálně příčinou rekordního počtu úmrtí při dopravních nehodách jednostopých vozidel.
Sedm zmařených lidských ivotů při dopravních nehodách motocyklů (včetně mopedu) za první čtvrtletí roku 2021 je zatím nejvíce od roku 2012, a to dokonce v čase redukované mobility veřejnosti vlivem vládních opatření proti íření koronaviru. Jedná se o podíl 8,6 % z celkového počtu úmrtí na českých silnicích za letoní měsíce leden a březen. Nelichotivou čtvrtletní statistiku nehodovosti doplňuje také 16 těce zraněných účastníků dopravních nehod motocyklů. U těchto nehod s následkem úmrtí je hlavní příčinou nepřiměřená rychlost před vjetím do protisměru.
"Dokáu pochopit, e motorkáři jezdí relativně rychle, protoe kvůli rychlosti si motocykl větina z nich koupila. Je to prostě návyková záleitost a já sám zůstanu motorkářem i přesto, e jsem při zásahu hasičů viděl jejich opravdu těké nehody. Důleité je vak respektovat základní pravidla jízdy za řídítky," říká mjr. Ing. Duan Uhlík, velitel stanice Karlovy Vary, HZS Karlovarského kraje, který je sám aktivním motocyklistou. Historicky jsou dnes mezi motorkáři oblíbené vybrané úseky českých silnic, kde je z jízdy právě to největí potěení. "Kdy jsem v minulosti slouil na středočeské záchrance, měli jsme v regionu takovou neoficiální závodní dráhu na silnici z Prahy do Dubí. V letní sezóně jsme tam bohuel měli během téměř kadé sluby nějakého motorkáře," potvrzuje existenci na černo provozovaných "závodních" tratí z běných silnic MUDr. Jiří Smetana, ředitel Zdravotnické záchranné sluby Karlovarského kraje.
Záitek z jízdy na motocyklu je například od osobního vozu zcela odliný, někdy a opojný. Tento rozdíl je vak potřeba vnímat v mnoha dalích faktorem, a to jetě před usednutím za řídítka. "Motorka je hodně specifická a člověk by měl vdycky přemýlet nad tím, e se při jízdě můe objevit cokoli a hlavně nečekaně. Zároveň by si měl uvědomovat, e ta jeho zranitelnost je podstatně vyí a tělo není stavěné na náraz do pevné překáky ve vysoké rychlosti," říká PhDr. Michal Walter, dopravní psycholog. Dalím, velmi specifickým tématem v prevenci dopravních nehod s vánými následky motorkářů je jejich předepsaná výstroj, ve které by prioritně měla platit kvalita poskytující poadovanou ochranu před módními trendy, a to od bezpečnostní přílby přes oděv a k vhodné pevné obuvi a rukavicím. Moderní technologie umoňují dokonce vybavit motorkáře airbagovými vestami, co je dnes jejich nejbezpečnějí stupeň ochrany.
V prevenci proti dopravním nehodám motorkářů s vánými následky je nejvíce kladen důraz na věnování jejich pozornosti při jízdě, přizpůsobení jízdy stavu komunikace, zmíněnou předepsanou výstroj a vybavení vemi předepsanými bezpečnostními prvky. Celková ohleduplnost a včasné předvídání situace u vech účastníků silničního provozu je poté významným faktorem ke sníení rizika nehod s účastí motocyklistů. "Zvlátě tam, kde se častěji setkávají jednostopá a dvoustopá vozidla, jako například ve městech, je zcela zásadní respekt řidičů a jezdců. V opačném případě se můe kadá vyjíďka v jedné stopě snadno zapsat do pochmurných statistik dopravní nehodovosti. Zbytečně a nevratně.", apeluje na přirozenou lidskou toleranci na silnicích Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, připravující dlouhodobě kampaň Ty to zvládne Setkání s realitou.
VIDEO K TOMUTO TÉMATU NALEZNETE: ZDE
Zdroj dat: Statistiky Dopravní nehody v ČR nehody.cdv.cz
O kampani Ty to zvládne:
Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň Ty to zvládne, ve které představuje inovativní instruktáně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. V tomto projektu představuje kampaň divákům unikátní spojení reálných záběrů sloek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamuje diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Kampaň zdůrazňuje rizika chování na silnici s cílem sníit počet dopravních nehod na minimum.
ViĚce informací: realita.tytozvladnes.cz.
Kampaň "Ty to zvládne setkání s realitou" je financována z Fondu zábrany kod České kanceláře pojistitelů.
O fondu zaĚbrany sĚkod
Fond zábrany sĚkod je zrĚiĚzen zaĚkonem cĚ. 168/1999 Sb., a veĚcneĚ ho spravuje CĚeskaĚ kancelaĚrĚ pojistiteluĚ, profesniĚ organizace pojisĚtĚoven, ktereĚ jsou opraĚvneĚny na uĚzemiĚ CĚeskeĚ republiky provozovat pojisĚteĚniĚ odpoveĚdnosti za sĚkodu zpuĚsobenou provozem vozidla (povinneĚ rucĚeniĚ). Tyto pojisĚtĚovny do fondu zaĚbrany sĚkod odvaĚdiĚ rocĚneĚ 3 % z prĚijateĚho pojistneĚho z pojisĚteĚniĚ odpoveĚdnosti z provozu vozidla. ProstrĚedky z fondu jsou rozdeĚlovaĚny mezi zaĚkladniĚ slozĚky IZS, tedy hasicĚe, policisty a zaĚchranaĚrĚe, ostatniĚ slozĚky IZS a subjekty realizujiĚciĚ projekty vedouciĚ ke zvyĚsĚeniĚ bezpecĚnosti na silniciĚch a programy prevence v oblasti sĚkod z provozu vozidel.
ViĚce informaciĚ: www.fondzabranyskod.cz.
Autor, zdroj: Svět v bezpečí, http://www.svetvbezpeci.cz