1,5 m pro cyklisty, chování cyklistů a motoristů v silničním provozu
Chování cyklistů a motoristů v silničním provozu je velmi důležité téma. Bohužel zde fráze: „tady jde o život „ má své místo a skutečně dochází k situacím, při kterých umírají lidé. Není tajemstvím, že tyto dvě skupiny mohou vytvářet jakési protipóly, ale vzájemná animozita těchto skupin žádné pozitivní věci nepřinese. Cyklisté se na silnicích mohou cítit nekomfortně a ohroženě. Cyklisté zcela jistě patří mezi nejohroženější skupinu v rámci silničního provozu a jsou obětmi tisíců dopravních nehod ročně. Cyklisté mohou vnímat motoristy jako hrozbu, která jim svým bezohledným a nebezpečným manévrováním může způsobit újmu.
Bohužel, ne všichni cyklisté se chovají na silnici příkladně a často sami sebe vystavují nebezpečí. Pro motoristy se pak tedy mohou stát také potenciálním nebezpečím. Řada cyklistů nerespektuje jim stanovená pravidla silničního provozu. Jedním z příkladů může být skupinová jízda, kdy cyklisté jedou vedle sebe nikoliv za sebou a ignorují přítomnost motorových vozidel. Motoristům tak značně ztěžují jejich míjení a vystavují všechny možnému nebezpečí. Mezi další příklady patří časté nevyužití stezky pro cyklisty nebo cyklokoridoru, ale bezohledné pokračování po silnici či nevhodná volba míst pro přejezd pozemní komunikace. Obě skupiny se tak dopouštějí rizikového chování na silnicích.
Cyklisté i motoristé jsou účastníci silničního provozu stejnou měrou a je potřeba, aby se navzájem na silnici respektovali. Aby hledali kompromisní řešení, která budou vhodná a vyhovující pro obě skupiny. Cílem obou skupin by nemělo být prohlubovat vzájemnou nevraživost, ale naopak se spojovat.
Tak je nutné nahlížet i na nový zákon, který prozatím schválila poslanecká sněmovna. Řidiči vozidel budou muset při předjíždění míjet cyklistu minimálně ve vzdálenosti 1,5 metru. Tam, kde bude povolena rychlost 30 kilometrů za hodinu, bude muset předjíždějící řidič dodržet vzdálenost nejméně jeden metr. Schválený zákon má jistě přispět k větší ochraně a bezpečnosti cyklistů. Reaguje tak nejen na běžný příklad ze zahraničí, kde je tato vzdálenost míjení běžnou praxí, ale i na preventivní kampaně, které zdůrazňují potřebu větší bezpečnosti a respektu na silnicích. Jako např. kampaň Romana Kreuzigera 1,5m. Cílem tak není perzekuce motoristů a omezování jejích práv na silnici, ale o vzájemném respektování a posilování vztahů mezi oběma cílovými skupinami. Schválený zákon je tak symbolickým gestem, které vede k větší podpoře bezpečí pro cyklisty ovšem se zdůrazněním a předpokladem, že i sám cyklista bude dodržovat jemu stanovená pravidla v silničním provozu a sám bude aktivně podporovat bezpečnost svoji tak i ostatních účastníků silničního provozu.
Zamyslete se sami, jaké je vaše chování a reakce v silničním provozu už jako cyklisty nebo řidiče automobilu. Podívejte se na níže rady a tipy jak své chování na silnici zlepšit.
Desatero k respektu mezi cyklisty a motoristy
1. Řidiči, i cyklistům patří silnice, zde jsme si rovnými partnery. Na vozovce neexistuje vztah král a poddaný, proto neopovrhuj cyklisty – respektujme se na silnicích.
2. Cyklisté, i vy přispívejte bezpečnosti všech v provozu. Dodržujte stanovená pravidla.
3. Řidiči, dej cyklistům šanci a míjej je v dostatečném rozestupu. Pokud míjíš cyklistu, dopřej mu rozestup 1,5 metru, pokud je to možné. Dojede tak bezpečně a spokojeně domů.
4. Cyklisté, pokud silnici lemuje stezka pro cyklisty nebo je vyznačen cyklokoridor, využij tyto možnosti než bezohledné pokračování po silnici v nevyznačeném prostoru.
5. Řidiči automobilů i vy jste také cyklisté. Cyklisté i vy jste také řidiči automobilů. Respektujte se, pomáhejte si a přispějte tak většímu bezpečí v silničním provozu.
6. Cyklisté, pokud jedete na výlet ve větší skupině. Vnímejte na silnici přítomnost motorových vozidel. Poskytněte jim vhodné podmínky pro předjíždění, jeďte spořádaně za sebou a ne vedle sebe.
7. Řidiči, myslete na to, že při míjení cyklistů působíte tlakovou vlnu a můžete cyklistu srazit. Nezapomeňte na to, zejména při míjení rodin s dětmi na kole.
8. Cyklisté, nehazardujte se svým životem a životy druhých. Pro přejezd, pozemní komunikace využijte místa k tomu určená nebo široké úseky s dostatečnou viditelností a sníženou úrovní provozu. V opačném případě může být následek fatální.
9. Řidiči, netrubte nadarmo na cyklisty. Nevhodné využití klaksonu může cyklistu vylekat a způsobit mu tak pád do vozovky, kde mu může hrozit smrtelný úraz. I když zrovna nesouhlasíš se způsobem jeho jízdy, dej si na čas, zkus se zklidnit. Jedno hloupé vytroubení za zničené životy nestojí.
10. Cyklisté, na přejezdech pro cyklisty NEMÁTE PŘEDNOST PŘED MOTOROVÝMI VOZIDLY! Nevynucujte si přednost za každou cenu tam, kde ji nemáte. Vyčkejte, až vás řidič motorového vozidla pustí a umožní Vám přejezd silnice. Jedno špatné rozhodnutí za vážné zranění nebo život NESTOJÍ!
Zdroje:
LANDMANOVÁ, Dana. Cyklisté a jejich povinnosti [online]. V Plzni: Policie ČR, 2012 [cit. 2021-04-23]. Dostupné z: https://www.policie.cz/clanek/cykliste-a-jejich-povinnosti.aspx
1,5 metru [online]. Plzeň: KREUZIGER Project, 2021 [cit. 2021-04-23]. Dostupné z: https://www.jedenapulmetru.cz/
Besip [online]. ČR: Besip, 2021 [cit. 2021-04-23]. Dostupné z: https://www.ibesip.cz/