Bezpečnostní informační systém
Motorky
Bezpečná doprava > Motorky
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIPRO ŠKOLY

Fyzikální zákony

Fyzikální zákony platí pro všechny


V nebezpečné situaci musí řidič rychle a správně rozhodnout, zda má brzdit, přidat plyn nebo se vyhnout překážce jiným zásahem. V těchto okamžicích již není čas na provádění nějakých výpočtů. Ty musí mít řidič zvládnuty již dříve, v podobě dobře zažitých informací. Pokusíme se vám poskytnout základní poznatky, bez kterých nelze správně vysvětlit reakce vozidla na to, co s ním děláme. Je také třeba znát hranice, které fyzikální zákony jednoznačně vymezují!

Přilnavost
Na silnici může automobil zrychlovat, brzdit, jet přímým směrem nebo zatáčet vlevo či vpravo. Všechny tyto možnosti dává přilnavost neboli adheze. Adheze je schopnost přenášet síly v rovině, ve které se kolo setkává s vozovkou.
Silnice i pneumatika (když nepřihlížíme k jejímu dezénu), se nám jeví jako hladké. Kdybychom je však pozorovali pod mikroskopem, viděli bychom, jak jsou jejich plochy členité, jak je jejich povrch nepravidelný a jak výběžky obou ploch vlastně ,,zapadají" do sebe.

Ztráta přilnavosti
Nyní si představme, co se stane, když se kolo při odvalování po povrchu najednou zastaví (zablokuje). Setrvačností, kterou se kolo sune dále, i když je zablokované, se zvedne a smýká se vpřed.

Zatížení kola má příznivý vliv na přilnavost
Pro přilnavost je důležité zatížení kola. Představme si, že se kolo opět zablokuje. Následkem přítlačné sily je však adheze zvýšena natolik, že se kolo nadzdvihne podstatně později, než při nezatíženém kole. Můžeme tedy říci, že s přibývajícím zatížením kola přibývá adheze. To znamená v praxi, že kolo začne blokovat později. Naopak při ubývajícím zatížení začíná kolo blokovat dříve.

Adheze v bočním směru
Když postavíme model automobilu napříč na nakloněnou rovinu, začne po ní klouzat dolů teprve, když sklon roviny dosáhne určité hodnoty. Podobně je tomu při projíždění zatáčky, kdy automobil při jízdě stále větší rychlostí náhle ztratí boční adhezi a ,,vyletí ze zatáčky".
Pokud v takové situaci projíždí kolo určitou menší rychlostí zatáčkou, má dostatečnou adhezi v bočním směru, a tím je zaručeno dobré stranové vedení kola.

Ztráta adheze v bočním směru
Bude-li projíždět kolo zatáčkou stále větší rychlostí, potom odstředivá síla, která „táhne" kolo ven ze zatáčky bude stále větší. To se bude dít tak dlouho, až odstředivá síla „vytáhne"  kolo z dráhy. Odstředivá síla vzniká vždy tam, kde se nějaký předmět (v našem případě kolo) pohybuje určitou rychlostí po kruhové dráze. Zvyšující se rychlostí se zvyšuje se čtvercem i odstředivá síla.

Vliv zatížení kola na stranové vedení vozidla
Právě tak jako při přímé jízdě, má zatížení kola rozhodující vliv na přilnavost i při jízdě v zatáčce. I zde se kolo zvedá později při zvýšeném zatížení, a tím se zvyšuje i stranové vedení a naopak, při snížení zatížení kola se stranové vedení vozidla snižuje. Představme si kolo vyrobené z materiálu velice lehkého (např. z plastu). Potom by stačilo silněji fouknout, aby se při pohybu posunulo. Pokud by však bylo zhotoveno z olova, museli bychom pro posunutí vyvinout poměrně značnou sílu.

Společné působení adheze a stranového vedení vozidla
Adheze mezi pneumatikou automobilu a povrchem vozovky zahrnuje jak adhezi ve směru jízdy, tak také adhezi boční, která zabezpečuje stranové vedení vozu. Povrch vypadá jako povrch oplatky. Pneumatika do tohoto povrchu zapadá stejným profilem. Při normální jízdě tomu tak skutečně je. Když však kolo zablokujeme, vysune se profil pneumatiky z profilu vozovky, a tím tedy i z profilu pro stranové vedení. Z toho vyplývá, že kola, která při brzdění blokují, nemají žádné stranové vedení. Točící se kola však stranová vedení mají. Řízení vozidla do zatáčky je možné pouze tehdy, když je k dispozici stranové vedení. Při zablokovaných kolech, tj. při intenzivním brzdění, nelze vozidlo řídit.

Ztráta přilnavosti v podélném i příčném směru
Pokud jsou kola zablokována, jsou „nadzvednuta" ve směru jízdy. Současně není k dispozici ani „profilování" v příčném směru. Kolo tak ztrácí podélnou přilnavost i přilnavost v bočním směru, tj. stranové vedení. I obráceně dostáváme stejný výsledek. Pokud je odstředivá síla tak veliká, že „vytáhne" kolo z příčného směru, není k dispozici ani přilnavost ve směru jízdy. Čím větší jsou síly využité bočním vedením vozidla, tím je větší tendence kol k zablokování.

Vliv zatížení na přilnavost a stranové vedení
Také zde platí, že se při zvyšování zatížení kola zlepšuje přilnavost a stranové vedení vozidla. Kola jsou tak podstatně pevněji zatlačována do vozovky.

Zdroj:
Zásady bezpečné jízdy: Fyzikální zákony platí pro všechny. Ibesip.cz [online]. ČR: © BESIP, neuvedeno [cit. 2021-03-08]. Dostupné z: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Zasady-bezpecne-jizdy-v-aute/Fyzikalni-zakony-plati-pro-vsechny?fbclid=IwAR2N4qXJ8d5zhukJg6p1dVgZtusjP_lyHC_NNgK5SAELrNEFIxkdvQj4Hb8

Podívej se na fotky nebo videa:

Ty to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUPTy to zvládneš.cz - POZORNOSTTy to zvládneš.cz - EMOCETy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - NEPOZORNOSTTy to zvládneš.cz - DÁLNICETy to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCH (Dlouhá verze)Ty to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCHTy to zvládneš.cz - ALKOHOL A DROGYTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - ČASTy to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČITy to zvládneš.cz - AGRESIVITA ZA VOLANTEMTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda BEZPEČNOST BLÍZKÝCHTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KŘIKTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda NEPOKLÁDEJ TELEFONBESIP - Vidět a být viděnTy to zvládneš.cz - CHODEC vs. NEPOZORNÝ ŘIDIČTy to zvládneš.cz - DOVOLENÁ A DLOUHÉ CESTYDopravní nehoda...? TY TO ZVLÁDNEŠPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamTy to zvládneš.cz - skutečný příběhBESIP - Letecká záchranná služba u nehodyTy to zvládneš.cz - ETIKATy to zvládneš.cz - DOVOLENÁ A DLOUHÉ CESTYZáklon hlavyTy to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSYVlastní bezpečnostKrváceníBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTTy to zvládneš.cz - ČASTy to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚTy to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTPostup u dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCH (Dlouhá verze)Ty to zvládneš.cz - DROGY ZA VOLANTEM

Stáhni si:

Dopravní výchova - ViditelnostDopravní výchova - Chování ve vlakuDopravní výchova - Kdo má majáček?Dopravní výchova - KřižovatkaDopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - Chování na chodníkuDopravní výchova - Kdo se chová nebezpečně ?Dopravní výchova - pohyb na silniciDopravní výchova - Stezka pro chodce a pro cyklistyDopravní výchova - KolejeDopravní výchova - Dopravní prostředky - ZáchranářiDopravní výchova - Kdo se na nádraží chová špatně?Dopravní výchova -Rizika na železniciDopravní výchova - ŽelezniceDopravní výchova - Kdo se na silnici chová špatně ?Dopravní výchova - Vidět a být viděnDopravní výchova - Vybarvi si obrázek; Je chování správné ?Dopravní výchova - Kudy bys šel ?

Může se hodit:

15 ks pr. sešitů - DOPRAVNÍ VÝCHOVADej přednost v jízděHASÍCÍ SPREJ PYROCOOL Pracovní listy - Dopravní výchovaSADA VÝUKOVÝCH KARETPřechod pro chodceZáchranářský kufříkAuto modré - vestičkaZatrub na ní! Ne tak nahlas!Motorkáři - Kontrola řetězuPracovní sešit - DOPRAVNÍ VÝCHOVAPozor děti!Hlavní silniceTvoje bába je úzká! Objeď to!Semafor pro autaCyklistika - Kontrola brzdStezka pro cyklistyParkovištěDopravní výchova - sadaSvětelné signályVyšívané nažehlovací obrázky střední - zajíc hnědýReflexní tričko pro dospělé - XXLLED klipy na boty bílé se zeleným světlemVyšívané nažehlovací obrázky malé - srdíčko modréVyšívané nažehlovací obrázky střední - medvídek zelenýDětská reflexní vesta s obrázkem vel.MSportovní tričko - fluorescenční barva oranžová, vel. 8Dětská reflexní vesta s obrázkem vel.SReflexní nažehlovačkaReflexní samonavíjecí páska světle červená"Elephant" dětská reflexní vestaReflexní samolepka - strašidýlko, balení 5ksSportovní tričko DÁMSKÉ - fluorescenční barva žlutá XS - XLVyšívané nažehlovací obrázky střední - medvídek růžovýVětrovka s kapucí - fluorescenční barva žlutá, velikost S - XXL, UNISEXReflexní ponožky ŽLUTÉ, vel. 45-46Reflexní dětská bezpečnostní vesta velikost MReflexní přívěšek smajlík žlutýReflexní tkaničky

Skutečně se stalo:

Srážka pěti osobních aut na Třebíčsku: Řidič přibrzdil před odbočením, další čtyři šoféři do sebe nabourali

Na silnici II/360 na Třebíčsku došlo v úterý, krátce před 8. hodinou ráno, ke srážce pěti osobních automobilů. Při nehodě byli lehce zraněni dva lidé. Oba byli…Zjistit více

Dopravní akce v Ústeckém kraji: Řidič jel na devadesátce rychlostí zhruba 180 km/hod

Během úterního dopoledne překročil 29letý řidič nejvyšší povolenou rychlost téměř dvakrát. Na silnici I/13 u obce Vrskmaň v okrese Chomutov, kde je nejvyšší…Zjistit více

Brněnští policisté zastavili další řidiče, kteří převáželi v autech děti bez autosedaček a bezpečnostních pásů

V minulých dnech se policisté brněnského dopravního inspektorátu setkali s několika řidiči, kteří ve svých autech převáželi děti bez použití autosedaček.…Zjistit více

Na Jesenicku se potkali agresivní řidiči. Bránění v předjíždění skončilo nehodou

V pátek 22. března po 12. hodině vyjížděli policisté na Jesenicku k dopravní nehodě, ke které došlo v obci Česká Ves. Podle zjištěných informací 46letý řidič…Zjistit více

Neznámý řidič v SUV měl při předjíždění na Českokrumlovsku ohrozit jiného šoféra. Ten strhl řízení a poškodil si svůj vůz o svodidla

Policisté z českokrumlovského dopravního inspektorátu provádí šetření dopravní nehody, ke které došlo v pondělí dne 18. 3. 2024 krátce před 8. hodinou ranní na…Zjistit více

Řidiče octavie po srážce s nákladním vlakem na Příbramsku vyprošťovali hasiči

U Zadního Poříčí na Příbramsku došlo v pondělí dopoledne k vážné dopravní nehodě. Ze zatím neznámých příčin se zde, na železničním přejezdu chráněném…Zjistit více

Dopady dopravních nehod: Poranění dětí při nehodách

Děti jsou v dopravním provozu mnohem více zranitelné. Příčinou je jejich stále ještě nedokončený mentální vývoj a také fyzické dispozice. Zdravotní následky…Zjistit více

Policisté vyjížděli k nebezpečně kličkujícímu kamionu. Na místě zjistili, že řidič jede již více než 20 hodin bez přestávky

Policisté na integrovaném operačním středisku Krajského ředitelství policie kraje Vysočina přijali v úterý 19. března, patnáct minut po desáté hodině dopoledne…Zjistit více

Složky IZS na okraji Prahy zaměstnala nehoda osobního vozu a autobusu

Na křižovatce ulic K Austisu a K Zadní Kopanině, v oblasti pražských Řeporyjí, došlo v pátek v podvečer k dopravní nehodě osobního automobilu a autobusu.…Zjistit více