Fyzikální zákony
Fyzikální zákony platí pro všechny
V nebezpečné situaci musí řidič rychle a správně rozhodnout, zda má brzdit, přidat plyn nebo se vyhnout překážce jiným zásahem. V těchto okamžicích již není čas na provádění nějakých výpočtů. Ty musí mít řidič zvládnuty již dříve, v podobě dobře zažitých informací. Pokusíme se vám poskytnout základní poznatky, bez kterých nelze správně vysvětlit reakce vozidla na to, co s ním děláme. Je také třeba znát hranice, které fyzikální zákony jednoznačně vymezují!
Přilnavost
Na silnici může automobil zrychlovat, brzdit, jet přímým směrem nebo zatáčet vlevo či vpravo. Všechny tyto možnosti dává přilnavost neboli adheze. Adheze je schopnost přenášet síly v rovině, ve které se kolo setkává s vozovkou.
Silnice i pneumatika (když nepřihlížíme k jejímu dezénu), se nám jeví jako hladké. Kdybychom je však pozorovali pod mikroskopem, viděli bychom, jak jsou jejich plochy členité, jak je jejich povrch nepravidelný a jak výběžky obou ploch vlastně ,,zapadají" do sebe.
Ztráta přilnavosti
Nyní si představme, co se stane, když se kolo při odvalování po povrchu najednou zastaví (zablokuje). Setrvačností, kterou se kolo sune dále, i když je zablokované, se zvedne a smýká se vpřed.
Zatížení kola má příznivý vliv na přilnavost
Pro přilnavost je důležité zatížení kola. Představme si, že se kolo opět zablokuje. Následkem přítlačné sily je však adheze zvýšena natolik, že se kolo nadzdvihne podstatně později, než při nezatíženém kole. Můžeme tedy říci, že s přibývajícím zatížením kola přibývá adheze. To znamená v praxi, že kolo začne blokovat později. Naopak při ubývajícím zatížení začíná kolo blokovat dříve.
Adheze v bočním směru
Když postavíme model automobilu napříč na nakloněnou rovinu, začne po ní klouzat dolů teprve, když sklon roviny dosáhne určité hodnoty. Podobně je tomu při projíždění zatáčky, kdy automobil při jízdě stále větší rychlostí náhle ztratí boční adhezi a ,,vyletí ze zatáčky".
Pokud v takové situaci projíždí kolo určitou menší rychlostí zatáčkou, má dostatečnou adhezi v bočním směru, a tím je zaručeno dobré stranové vedení kola.
Ztráta adheze v bočním směru
Bude-li projíždět kolo zatáčkou stále větší rychlostí, potom odstředivá síla, která „táhne" kolo ven ze zatáčky bude stále větší. To se bude dít tak dlouho, až odstředivá síla „vytáhne" kolo z dráhy. Odstředivá síla vzniká vždy tam, kde se nějaký předmět (v našem případě kolo) pohybuje určitou rychlostí po kruhové dráze. Zvyšující se rychlostí se zvyšuje se čtvercem i odstředivá síla.
Vliv zatížení kola na stranové vedení vozidla
Právě tak jako při přímé jízdě, má zatížení kola rozhodující vliv na přilnavost i při jízdě v zatáčce. I zde se kolo zvedá později při zvýšeném zatížení, a tím se zvyšuje i stranové vedení a naopak, při snížení zatížení kola se stranové vedení vozidla snižuje. Představme si kolo vyrobené z materiálu velice lehkého (např. z plastu). Potom by stačilo silněji fouknout, aby se při pohybu posunulo. Pokud by však bylo zhotoveno z olova, museli bychom pro posunutí vyvinout poměrně značnou sílu.
Společné působení adheze a stranového vedení vozidla
Adheze mezi pneumatikou automobilu a povrchem vozovky zahrnuje jak adhezi ve směru jízdy, tak také adhezi boční, která zabezpečuje stranové vedení vozu. Povrch vypadá jako povrch oplatky. Pneumatika do tohoto povrchu zapadá stejným profilem. Při normální jízdě tomu tak skutečně je. Když však kolo zablokujeme, vysune se profil pneumatiky z profilu vozovky, a tím tedy i z profilu pro stranové vedení. Z toho vyplývá, že kola, která při brzdění blokují, nemají žádné stranové vedení. Točící se kola však stranová vedení mají. Řízení vozidla do zatáčky je možné pouze tehdy, když je k dispozici stranové vedení. Při zablokovaných kolech, tj. při intenzivním brzdění, nelze vozidlo řídit.
Ztráta přilnavosti v podélném i příčném směru
Pokud jsou kola zablokována, jsou „nadzvednuta" ve směru jízdy. Současně není k dispozici ani „profilování" v příčném směru. Kolo tak ztrácí podélnou přilnavost i přilnavost v bočním směru, tj. stranové vedení. I obráceně dostáváme stejný výsledek. Pokud je odstředivá síla tak veliká, že „vytáhne" kolo z příčného směru, není k dispozici ani přilnavost ve směru jízdy. Čím větší jsou síly využité bočním vedením vozidla, tím je větší tendence kol k zablokování.
Vliv zatížení na přilnavost a stranové vedení
Také zde platí, že se při zvyšování zatížení kola zlepšuje přilnavost a stranové vedení vozidla. Kola jsou tak podstatně pevněji zatlačována do vozovky.
Zdroj:
Zásady bezpečné jízdy: Fyzikální zákony platí pro všechny. Ibesip.cz [online]. ČR: © BESIP, neuvedeno [cit. 2021-03-08]. Dostupné z: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Zasady-bezpecne-jizdy-v-aute/Fyzikalni-zakony-plati-pro-vsechny?fbclid=IwAR2N4qXJ8d5zhukJg6p1dVgZtusjP_lyHC_NNgK5SAELrNEFIxkdvQj4Hb8
Podívej se na fotky nebo videa:
Postup u dopravní nehody LIVE - ZáznamTy to zvládneš.cz - NEPOZORNOSTTy to zvládneš.cz - ČASBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUPTy to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCH (Dlouhá verze)Ty to zvládneš.cz - AGRESIVITA ZA VOLANTEMTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCHTy to zvládneš.cz - ALKOHOL A DROGYBESIP - Železniční přejezdyTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda STRESTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - DROGY ZA VOLANTEMBESIP - Rychlost a brzdná dráhaTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda PRVNÍ POMOCTy to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTATy to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - EMOCENepokládej telefonTy to zvládneš.cz - ETIKATy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘITy to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮBESIP - Následky dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - ČASPáteřTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - CHODCI vs. TRAMVAJPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamTy to zvládneš.cz - NÁLEDÍTy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYTy to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUPKrváceníTy to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTViditelnostTy to zvládneš.cz - DÁLNICETy to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSY
Stáhni si:
Dopravní výchova - Umísti dopravní prostředkyDopravní výchova - MajákDopravní výchova - Pamatuješ si obrázek ?Dopravní výchova - Přecházení silnice 2Dopravní výchova - Kterým autem musíme dávat přednost ?Dopravní výchova - CestováníDopravní výchova - Kdo se chová nebezpečně ?Dopravní výchova - Umíš přecházet přechod ?Dopravní výchova - Vystupování, nastupováníDopravní výchova - pohyb na silniciDopravní výchova - Dopravní značkyDopravní výchova - Chování na železniciDopravní výchova - PřechodDopravní výchova - Chůze po silniciDopravní výchova - Kdo se chová špatně?Dopravní výchova - Cestování v hromadných dopravních prostředcíchDopravní výchova - Dopravní prostředkyDopravní výchova - Chování ve veřejné dopravěDopravní výchova -Rizika na železniciDopravní výchova - Doprava ve městě
Může se hodit:
Agresivita zabíjí - KamionDeskové hry - DOPRAVNÍ VÝCHOVAAgresivita zabíjí - ZačátečniceSTOPPřechod pro chodce - pásAuto oranžové - vestičkaPozor děti!Auto zelené - vestičkaMotorkáři - Kontrola brzd a olejeTvař se, že ti každej dluží!Chodící autoCyklistika - Bezpečnost bikeraPřechod pro chodceCyklistika - Kontrola plášťů, duší a bezpečnostní výbavyElektrokoloběžkyNůž na bezpečnostní pásyMotorkáři - Kontrola řetězuAuto červené - vestičkaAuto žluté - vestičkaTvoje bába je úzká! Objeď to!Reflexní samolepka plamínek - bílý, balení 5ksReflexní přívěšek - odrazka - srdíčko bíléReflexní našívací páska 8mm, balení 5mReflexní ponožky ZELENÉReflexní samolepky na kartičceFluorescenční obojek pro psy - ČERNÝ - M 40-55cmReflexní dětská bezpečnostní vesta žlutá - splňuje EN 1150Vyšívané nažehlovací obrázky velké - medvídekLED svítící ventilky na koloReflexní nažehlovačkaReflexní nažehlovací motivyVyšívané nažehlovací obrázky velké - ovečkaReflexní dětská vesta - splňuje EN 1150Vyšívané nažehlovací obrázky střední - žirafa růžováReflexní samolepky - smajlíkVyšívané nažehlovací obrázky velké - sportovní letadloReflexní tkaničkyReflexní deštníkySportovní tričko DĚTSKÉ - fluorescenční barva žlutá