Bezpečnostní informační systém
Motorky
Bezpečná doprava > Motorky
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIPRO ŠKOLY

Jak se starat o motorku

Mít správně připravený stroj je pro bezpečnou jízdu plnou skvělých zážitků naprosto klíčové. Pokud své motorce úplně nevěříte, bude ve vás hlodat nervozita a budete se soustředit na věci, na které nemáte. Špatný technický stav také zapříčiní to, že budete neustále vstřebávat negativní informace a návyky, kterých se jenom velmi těžko zbavíte. 100% připravená motorka je základ všeho. Na tyhle věci je potřeba se zaměřit.


Ovládací prvky

Nastavení ovládacích prvků by měla být první věc, kterou na své motorce uděláte a je jedno, jestli máte motorku novou, nebo starší. Každému vyhovuje něco jiného a má jiné tělesné proporce. Proto si na motorku sedněte v rukavicích a botách a nastavte si skon a záběr spojky s přední brzdou (zápěstí by mělo být rovnoběžné s nataženými prsty, ruce nesmí být zalomen!), na levé straně řadicí páčku a zadní brzdu. Další důležitou věcí je vystředění vůle na plynu – v ideálním případě by neměla být žádná, protože má velký vliv na reakci motorky na změnu zatížení. Zkuste si dát řídítka do plného rejdu na obě strany, a pokud se plyn krásně volně vrací, vystřeďte si vůli tak, aby nebyla téměř žádná. Uvidíte, že to funguje bezvadně.

Na co mají vliv?

Na motorce se musíte cítit pohodlně a být schopni ji v každé situaci bezpečně ovládat. Nesmíte se dostat do křeče ani myslet na to, že vám na vašem stroji něco nevyhovuje. Řešit problém až během jízdy je špatně.


Pneumatiky

Gumy jsou naprostý základ, protože mají zásadní vliv na chování motorky. Pokud máte s mašinou nějaký problém nebo se nechová tak, jak byste chtěli, začněte nejdřív od gum. Tím nejdůležitějším je jejich správný tlak. Motocyklové pneumatiky foukáme pouze vzduchem a tlaky je dobré kontrolovat za studena, tedy před jízdou, ne během ní. Na silnici se držte tlaků doporučených výrobcem motorky. Je také nezbytně nutné se zaměřit i na profil pneumatik – pokud má přední guma po stranách vyjeté plošky nebo je zadní už placatá, doporučujeme jejich výměnu. Vždy měňte celou sadu od jednoho výrobce ve správných rozměrech. Dbejte i na stáří pneumatik a chtějte vždy tu nejčerstvější sadu – týden a rok výroby (např. 2410) najdete v malém kolečku označení DOT na každé gumě. Nekupujte ojeté pneumatiky z okruhu, za rozbitou motorku to nestojí (na gumách se nešetří!). Nevěřte tomu, když vám někdo bude říkat, že měkčí guma je vždycky lepší než tvrdší. Ne vždy to musí platit. Měkčí (závodní) směs má sice většinou lepší přilnavost, ale hodně rychle odchází a je potřeba na ni mít správně nastavený podvozek. Tvrdší silniční pneumatika se ohřeje rychleji na svou provozní teplotu a nebude vyžadovat tak důkladné ohřátí, aby správně fungovala.

Na co mají vliv?

Sjeté nebo nesprávně nafoukané pneumatiky výrazně zhoršují jízdní vlastnosti motorky. Na silnici nemá cenu experimentovat s tlakem, ten se řeší jen na okruhu. Gumy na motorce fungují jinak než v autě – tedy je potřeba je nejdřív trochu zahřát, teprve potom budou držet tak, jak mají. Na silnici stačí dva nebo tři kilometry, na okruhu ve svižnějším tempu jedno kolo. Správně zahřátou gumu poznáte tak, že motorka a hlavně řízení jakoby ztvrdne.  Sportovní gumy mají jiný profil než gumy cestovní. Jsou špičatější, aby motorka líp zatáčela a v náklonu měla díky větší kontaktní ploše lepší přilnavost. Dát sportovní gumu na cestovní motorku (aby mi to „líp drželo“) je ale nesmysl, protože sportovní gumy nejsou v přímém směru tak stabilní a na cestovní motorky se nehodí. I na cestovních gumách se dá jet velmi svižně a bezpečně!


Brzdy

Každý výrobce dává do svých motorek vyzkoušené destičky, které fungují dobře s použitými brzdovými kotouči. To ale neznamená, že neexistují destičky lepší. Můžete si vybrat z různých směsí – od standardních, sinterovaných, karbonových až po čistě závodní. Rozdíly v nich jsou markantní, a to jak cenové, tak i ve výsledném brzdném účinku. Pro použití na silnici nedoporučujeme závodní destičky, protože ty potřebují nejdříve zahřát, aby správně fungovaly. Navíc v dešti může být jejich použití hodně nebezpečné. Ze zkušenosti víme, že nejlépe funguje to, co bylo na motorce z prvovýroby. Výrobci doporučují výměnu brzdové kapaliny po dvou letech provozu motorky, ale nic nepokazíte tím, když ji vyměníte každé jaro, než vyjedete. A pokud jezdíte hodně na okruhu, tak doporučujeme výměnu každý půlrok. Brzdy je potřeba – jako všechno – pravidelně čistit. Zamezíte tak zarezavění brzdových pístků, což se často vyskytuje u starších motorek. Brzdy čistěte prostředky, které jsou k tomu určené, a nic nezkazíte, když je občas pořádně vyfoukáte kompresorem.

Na co mají vliv?

Opotřebované destičky nemají potřebný brzdný účinek a ničí kotouče, které se mohou poškrábat, v důsledku čeho pak budou vibrovat.


Řetězová sada

Řetězu věnujte zvláštní péči. Vyčistěte ho a namažte prostředky, které jsou k tomu určené. Měl by být čistý bez povrchové rzi. Potom ho správně napněte, když motorka stojí svou váhou na stojánku. Průvěs nechte 4–5 cm, podle typu motorky se může lišit, ale obecně raději víc než míň.

Na co má vliv?

Přepnutý řetěz může zamezit nebo omezit funkci zadního tlumiče, když se motorka někde víc zhoupne. Nová sada není levná záležitost a správnou péčí můžete životnost řetězu výrazně prodloužit.


Motor

Neuděláte chybu, když po zimě vyměníte olej a filtr. Samozřejmě nezapomeňte ani na filtr vzduchový – ten buď vyměňte za nový, nebo vyperte v prostředku k tomu určeném. Vizuálně zkontrolujte těsnost motoru a přesvědčte se, zda je baterka v dobré kondici, popřípadě ji dobijte určenou nabíječkou. Před jízdou vyzkoušejte, že fungují světla, brzdovka, blinkry a klakson. Nezapomeňte na motolékárničku a podle potřeby doplňte nářadí, jestli jste přes sezonu některé poztráceli.


Podvozek

Pokud nemáte nové nebo zánovní pneumatiky, nemá cenu dělat něco s podvozkem, protože problémy s motorkou vznikají většinou od nich. Správnou funkci podvozku si můžete zkontrolovat sami: Stlačte motorku stejnou silou na řídítka a sedlo. Měla by se v tlumičích zhoupnout rovnoměrně. Pokud tomu tak není, bude nejlepší vyhledat odborníka na seřizování podvozku. Ten vám poradí, zda je podvozek v pořádku, nebo bude potřeba jeho repase (měla by se dělat každé dva roky). Před jízdou zkontrolujte těsnost předních vidlic a zadního odpružení.

Na co má vliv?

Nesprávně fungující podvozek může motorku rozhodit, a to jak v zatáčce, tak na rovince. Pokud si nejste jistí tím, co děláte, svěřte jeho nastavení odborníkovi.


Zdroj: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Cestujeme-na-motorce/Jak-se-starat-o-motorku

Podívej se na fotky nebo videa:

Ty to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUPPostup u dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - MOTORKY NA SILNICIVlastní bezpečnostTy to zvládneš.cz - ETIKAStresTy to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCH (Dlouhá verze)Ty to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮKrváceníTy to zvládneš.cz - POZORNOSTKouřBESIP - Letecká záchranná služba u nehodyPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamTy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYTy to zvládneš.cz - ČASTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTBESIP - Následky dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČITy to zvládneš.cz - NEPOZORNOSTKřikTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - ETIKATy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTBESIP - Dopravní nehodaBESIP - Vidět a být viděnTy to zvládneš.cz - ČASTy to zvládneš.cz - EMOCEBESIP - Rychlost a brzdná dráhaTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda PÁTEŘPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamBESIP - Následky dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KRVÁCENÍTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘITy to zvládneš.cz - MOTORKY NA SILNICI

Stáhni si:

Dopravní výchova - Telefonní číslaDopravní výchova - Kdo se chová špatně?Dopravní výchova - Vystupování z autaDopravní výchova -Přecházení kolejíDopravní výchova - Chování na železniciDopravní výchova - Slož slovaDopravní výchova - Přednost v jízděDopravní výchova - Chování na chodníkuDopravní výchova -Rizika na železniciDopravní výchova - Vidět a být viděnDopravní výchova - Vidět a být viděnDopravní výchova - Umísti dopravní prostředkyDopravní výchova - Jízdní koloDopravní výchova - Slož slovaDopravní výchova - Jízda na koleDopravní výchova - Přecházení silnice 2Dopravní výchova - Chování ve veřejné dopravěDopravní výchova - Koho policisté pochválí ?Dopravní výchova - přecházení kolejíDopravní výchova - Přecházení železnice

Může se hodit:

Reflexní bederní deka - velikost 145 cmDětská reflexní vesta s obrázkem panenky - splňuje EN 1150Dětská reflexní vesta - 3 reflexní pruhy ŽLUTÁ - XSDětská reflexní vesta s obrázkem - medvídek bílý s jahodou - splňuje EN 1150Reflexní samolepka srdíčko růžové, balení 5 ksVyšívané nažehlovací obrázky střední - žirafa modráVyšívané nažehlovací obrázky střední - žirafa růžováSportovní tričko DĚTSKÉ - fluorescenční barva žlutáReflexní nažehlovací motivyReflexní klíčenka s potiskem smajlíka AHOJ - červená"Astana" reflexní nálepka - rukaDětská reflexní vesta s obrázkem vel.MReflexní vesta pro dospělé - 3 reflexní pruhy ŽLUTÁ - 2XLReflexní ponožky ČERNÉ, vel. 43-44Vyšívané nažehlovací obrázky velké - žirafaSportovní tričko DÁMSKÉ - fluorescenční barva žlutá XS - XLReflexní zvířátka - HROCHReflexní přívěšek strašidýlkoReflexní samolepka - smajlík velký, balení 5ks3M Reflexní přívěšek - splňuje EN13356Auto žluté - vestičkaTvoje bába je úzká! Objeď to!Nůž na bezpečnostní pásyAuto červené - vestičkaCyklistika - Kontrola plášťů, duší a bezpečnostní výbavyROZBÍJEČ SKLA A ŘEZAČ PÁSŮ S PÍŠŤALKOU HAMMERMotorkáři - Kontrola pneumatikSTOPSvětelné signályTvař se, že ti každej dluží!Přechod pro chodceAgresivita zabíjí - ZačátečniceZákaz vjezduParkovištěDopravní výchova - sadaPřechod pro chodce - pásElektrokoloběžkyZákaz předjížděníSemafor pro autaAgresivita zabíjí - Kamion

Skutečně se stalo:

Dálnici D6 před Prahou uzavřela hromadná nehoda autobusu a pěti osobních aut

Na 1. kilometru dálnice D6 u Hostivic na Praze západ, ve směru na Prahu, došlo v úterý ráno k hromadné dopravní nehodě. Při té se srazilo postupně pět osobních…Zjistit více

Řidič octavie naboural v Šilheřovicích do stromu. Nehodu nepřežil

Dvě hasičské jednotky zasahovaly v neděli 21. dubna 2024 odpoledne u dopravní nehody osobního automobilu Škoda Octavia na silnici mezi Šilheřovicemi a…Zjistit více

Při nehodě u Slap zemřel motorkář. Srazil se s protijedoucím vozem

Na silnici č. 102, v lesním úseku, v katastru obce Slapy na Praze západ, došlo v neděli odpoledne k tragické dopravní nehodě. Ze zatím neznámých příčin přejel…Zjistit více

Mladík v peugeotu naboural na Trutnovsku do stromu. Na místě zemřel

V sobotu, krátce po půl jedné v noci, přijali policisté oznámení o dopravní nehodě, ke které došlo na silnici první třídy číslo 37 za obcí Choustníkovo Hradiště…Zjistit více

V hořícím autě, po nehodě na okraji Prahy, zemřela mladá řidička

Ve Strakonické ulici, směrem do centra Prahy, na úrovni sjezdu do ulice Na Baních, došlo v pátek večer k vážné dopravní nehodě. Ze zatím neznámých příčin tam…Zjistit více

Řidič autobusu naboural ve Vysokém Mýtě zezadu do kamionu

Ve čtvrtek, po jedenácté hodině, došlo ve Vysokém Mýtě, na ulici Hradecká, ke střetu autobusu a nákladního vozidla. V autobusu cestovalo celkem 11 cestujících a…Zjistit více

Řidič citroenu přejel na Táborsku do protisměru. Nehodu nepřežil

Ve středu po 16. hodině došlo na silnici č. 2/37 ve směru z Tábora na Slapy k tragické dopravní nehodě. Řidič (1953) ve vozidle značky Citroen vjel při…Zjistit více

Řidička mazdy nadýchala po nehodě na Jihlavsku 2,4 promile alkoholu

Policisté na integrovaném operačním středisku Krajského ředitelství policie kraje Vysočina přijali v úterý 16. dubna, po půl sedmé hodině ranní, oznámení o…Zjistit více

Srážka pěti osobních aut na Třebíčsku: Řidič přibrzdil před odbočením, další čtyři šoféři do sebe nabourali

Na silnici II/360 na Třebíčsku došlo v úterý, krátce před 8. hodinou ráno, ke srážce pěti osobních automobilů. Při nehodě byli lehce zraněni dva lidé. Oba byli…Zjistit více