Bezpečnostní informační systém
Motorky
Bezpečná doprava > Motorky
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIPRO ŠKOLY

Jak se starat o motorku

Mít správně připravený stroj je pro bezpečnou jízdu plnou skvělých zážitků naprosto klíčové. Pokud své motorce úplně nevěříte, bude ve vás hlodat nervozita a budete se soustředit na věci, na které nemáte. Špatný technický stav také zapříčiní to, že budete neustále vstřebávat negativní informace a návyky, kterých se jenom velmi těžko zbavíte. 100% připravená motorka je základ všeho. Na tyhle věci je potřeba se zaměřit.


Ovládací prvky

Nastavení ovládacích prvků by měla být první věc, kterou na své motorce uděláte a je jedno, jestli máte motorku novou, nebo starší. Každému vyhovuje něco jiného a má jiné tělesné proporce. Proto si na motorku sedněte v rukavicích a botách a nastavte si skon a záběr spojky s přední brzdou (zápěstí by mělo být rovnoběžné s nataženými prsty, ruce nesmí být zalomen!), na levé straně řadicí páčku a zadní brzdu. Další důležitou věcí je vystředění vůle na plynu – v ideálním případě by neměla být žádná, protože má velký vliv na reakci motorky na změnu zatížení. Zkuste si dát řídítka do plného rejdu na obě strany, a pokud se plyn krásně volně vrací, vystřeďte si vůli tak, aby nebyla téměř žádná. Uvidíte, že to funguje bezvadně.

Na co mají vliv?

Na motorce se musíte cítit pohodlně a být schopni ji v každé situaci bezpečně ovládat. Nesmíte se dostat do křeče ani myslet na to, že vám na vašem stroji něco nevyhovuje. Řešit problém až během jízdy je špatně.


Pneumatiky

Gumy jsou naprostý základ, protože mají zásadní vliv na chování motorky. Pokud máte s mašinou nějaký problém nebo se nechová tak, jak byste chtěli, začněte nejdřív od gum. Tím nejdůležitějším je jejich správný tlak. Motocyklové pneumatiky foukáme pouze vzduchem a tlaky je dobré kontrolovat za studena, tedy před jízdou, ne během ní. Na silnici se držte tlaků doporučených výrobcem motorky. Je také nezbytně nutné se zaměřit i na profil pneumatik – pokud má přední guma po stranách vyjeté plošky nebo je zadní už placatá, doporučujeme jejich výměnu. Vždy měňte celou sadu od jednoho výrobce ve správných rozměrech. Dbejte i na stáří pneumatik a chtějte vždy tu nejčerstvější sadu – týden a rok výroby (např. 2410) najdete v malém kolečku označení DOT na každé gumě. Nekupujte ojeté pneumatiky z okruhu, za rozbitou motorku to nestojí (na gumách se nešetří!). Nevěřte tomu, když vám někdo bude říkat, že měkčí guma je vždycky lepší než tvrdší. Ne vždy to musí platit. Měkčí (závodní) směs má sice většinou lepší přilnavost, ale hodně rychle odchází a je potřeba na ni mít správně nastavený podvozek. Tvrdší silniční pneumatika se ohřeje rychleji na svou provozní teplotu a nebude vyžadovat tak důkladné ohřátí, aby správně fungovala.

Na co mají vliv?

Sjeté nebo nesprávně nafoukané pneumatiky výrazně zhoršují jízdní vlastnosti motorky. Na silnici nemá cenu experimentovat s tlakem, ten se řeší jen na okruhu. Gumy na motorce fungují jinak než v autě – tedy je potřeba je nejdřív trochu zahřát, teprve potom budou držet tak, jak mají. Na silnici stačí dva nebo tři kilometry, na okruhu ve svižnějším tempu jedno kolo. Správně zahřátou gumu poznáte tak, že motorka a hlavně řízení jakoby ztvrdne.  Sportovní gumy mají jiný profil než gumy cestovní. Jsou špičatější, aby motorka líp zatáčela a v náklonu měla díky větší kontaktní ploše lepší přilnavost. Dát sportovní gumu na cestovní motorku (aby mi to „líp drželo“) je ale nesmysl, protože sportovní gumy nejsou v přímém směru tak stabilní a na cestovní motorky se nehodí. I na cestovních gumách se dá jet velmi svižně a bezpečně!


Brzdy

Každý výrobce dává do svých motorek vyzkoušené destičky, které fungují dobře s použitými brzdovými kotouči. To ale neznamená, že neexistují destičky lepší. Můžete si vybrat z různých směsí – od standardních, sinterovaných, karbonových až po čistě závodní. Rozdíly v nich jsou markantní, a to jak cenové, tak i ve výsledném brzdném účinku. Pro použití na silnici nedoporučujeme závodní destičky, protože ty potřebují nejdříve zahřát, aby správně fungovaly. Navíc v dešti může být jejich použití hodně nebezpečné. Ze zkušenosti víme, že nejlépe funguje to, co bylo na motorce z prvovýroby. Výrobci doporučují výměnu brzdové kapaliny po dvou letech provozu motorky, ale nic nepokazíte tím, když ji vyměníte každé jaro, než vyjedete. A pokud jezdíte hodně na okruhu, tak doporučujeme výměnu každý půlrok. Brzdy je potřeba – jako všechno – pravidelně čistit. Zamezíte tak zarezavění brzdových pístků, což se často vyskytuje u starších motorek. Brzdy čistěte prostředky, které jsou k tomu určené, a nic nezkazíte, když je občas pořádně vyfoukáte kompresorem.

Na co mají vliv?

Opotřebované destičky nemají potřebný brzdný účinek a ničí kotouče, které se mohou poškrábat, v důsledku čeho pak budou vibrovat.


Řetězová sada

Řetězu věnujte zvláštní péči. Vyčistěte ho a namažte prostředky, které jsou k tomu určené. Měl by být čistý bez povrchové rzi. Potom ho správně napněte, když motorka stojí svou váhou na stojánku. Průvěs nechte 4–5 cm, podle typu motorky se může lišit, ale obecně raději víc než míň.

Na co má vliv?

Přepnutý řetěz může zamezit nebo omezit funkci zadního tlumiče, když se motorka někde víc zhoupne. Nová sada není levná záležitost a správnou péčí můžete životnost řetězu výrazně prodloužit.


Motor

Neuděláte chybu, když po zimě vyměníte olej a filtr. Samozřejmě nezapomeňte ani na filtr vzduchový – ten buď vyměňte za nový, nebo vyperte v prostředku k tomu určeném. Vizuálně zkontrolujte těsnost motoru a přesvědčte se, zda je baterka v dobré kondici, popřípadě ji dobijte určenou nabíječkou. Před jízdou vyzkoušejte, že fungují světla, brzdovka, blinkry a klakson. Nezapomeňte na motolékárničku a podle potřeby doplňte nářadí, jestli jste přes sezonu některé poztráceli.


Podvozek

Pokud nemáte nové nebo zánovní pneumatiky, nemá cenu dělat něco s podvozkem, protože problémy s motorkou vznikají většinou od nich. Správnou funkci podvozku si můžete zkontrolovat sami: Stlačte motorku stejnou silou na řídítka a sedlo. Měla by se v tlumičích zhoupnout rovnoměrně. Pokud tomu tak není, bude nejlepší vyhledat odborníka na seřizování podvozku. Ten vám poradí, zda je podvozek v pořádku, nebo bude potřeba jeho repase (měla by se dělat každé dva roky). Před jízdou zkontrolujte těsnost předních vidlic a zadního odpružení.

Na co má vliv?

Nesprávně fungující podvozek může motorku rozhodit, a to jak v zatáčce, tak na rovince. Pokud si nejste jistí tím, co děláte, svěřte jeho nastavení odborníkovi.


Zdroj: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Cestujeme-na-motorce/Jak-se-starat-o-motorku

Podívej se na fotky nebo videa:

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚTy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYTy to zvládneš.cz - ALKOHOL A DROGYKouřPáteřTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘIDopravní nehoda...? TY TO ZVLÁDNEŠViditelnostTy to zvládneš.cz - DÁLNICEBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSYKřikTy to zvládneš.cz - skutečný příběhTy to zvládneš.cz - CHODCI NA SILNICITy to zvládneš.cz - POZORNOSTKrváceníTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KRVÁCENÍTy to zvládneš.cz - ETIKABESIP - Vidět a být viděnTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘIBESIP - Rychlost a brzdná dráhaBESIP - Následky dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - ČASTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - MOTORKY NA SILNICITy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda PÁTEŘ

Stáhni si:

Dopravní výchova - Jízda na koleDopravní výchova - Šifrovací strojDopravní výchova - Chůze po silniciDopravní výchova - V autěDopravní výchova - Je chování správné ?Dopravní výchova - Chování na koleDopravní výchova -Přecházení kolejíDopravní výchova - Stezka pro chodce a pro cyklistyDopravní výchova - Chování na železniciDopravní výchova - Přecházení vozovkyDopravní výchova - Jízda na koleDopravní výchova - Kdo se na silnici chová špatně ?Dopravní výchova - pohyb na silniciDopravní výchova - CestováníDopravní výchova - Přecházení silniceDopravní výchova - přecházení silniceDopravní výchova - Chůze po silnici/chodníkuDopravní výchova - MajákDopravní výchova - ChodecDopravní výchova - Přednost v jízdě

Může se hodit:

Vyšívané nažehlovací obrázky velké - žirafaReflexní přívěšek kůňReflexní vesta pro děti a dospělé ve tvaru V - splňuje EN 13356Reflexní obojek pro psy3M Reflexní přívěšek - plňuje EN13356Dětská reflexní vesta s obrázkem kuřátka - splňuje EN 1150Fleecová čepice/nákrčník - oranžováVyšívané nažehlovací obrázky velké - babyReflexní samoleka - míč, balení 5ksVista reflexní šňůrka na krk s karabinouDětská reflexní vesta s obrázkem-modrý zajíc - splňuje EN 1150Fluorescenční obojek pro psy - ČERNÝSportovní tričko dámské - fluorescenční barva žlutá, vel. M3M Reflexní přívěšek - splňuje EN 13356Reflexní obojek pro psy svítící LED - ŽLUTÝVyšívané nažehlovací obrázky velké - hříbečekSportovní reflexní pouzdro na mobil3M Reflexní přívěšek - splňuje EN13356Balíček bezpečnosti PRO ŠKOLÁKY + reflexní páska Altima ZDARMAPřechod pro chodce - pásTvoje bába je úzká! Objeď to!SADA VÝUKOVÝCH KARETAgresivita zabíjí - KamionSemafor pro chodceSemafor pro autaChodící autoROZBÍJEČ SKLA A ŘEZAČ PÁSŮ S PÍŠŤALKOU HAMMERCyklistika - Kontrola brzdHlavní silniceAuto červené - vestičkaCyklistika - Hnací ústrojíCyklistika - Kontrola plášťů, duší a bezpečnostní výbavyMotorkáři - Kontrola brzd a olejeDeskové hry - ZACHRAŇ SEDej přednost v jízděMotorkáři - Kontrola pneumatikAuto zelené - vestičkaStezka pro cyklistyCyklistika - Bezpečnost bikera

Skutečně se stalo:

Jízda v rizikových úsecích vyžaduje odpovědnost

Se zvýšeným provozem na českých silnicích roste také počet rizikových úseků, které jsou místem častých dopravních nehod s mnohdy fatálními následky. Zkušenosti…Zjistit více

Při střetu s Volkswagenem v Trutnově byl vážně zraněn 83letý chodec

Dne 18. října, krátce před 7. hodinou ranní, došlo na křižovatce u čerpací stanice Robin Oil v Trutnově ke střetu osobního vozidla značky VW Transporter s…Zjistit více

Řidič Karoqu srazil na Zlínsku dítě na koloběžce. To skončilo s těžkým zraněním v nemocnici

Dopravní policisté od nedělního podvečera prověřují závažnou dopravní nehodu, k níž došlo v obci Petrůvka na Zlínsku. Řidič osobního vozidla tady srazil…Zjistit více

Na chodníku v Hradci Králové došlo ke střetu mopedu s jízdním kolem. Oba aktéři jsou podezřelí hned z několika přestupků

V úterý 5.10. krátce před 18. hodinou jsme byli přivoláni do ulice Mrštíkova v Hradci Králové k dopravní nehodě, při které se měla střetnout koloběžka s jízdním…Zjistit více

Motorkář na Berounsku nepřežil střet s dodávkou

V Chyňavě na Berounsku došlo v neděli odpoledne k tragické nehodě.Zjistit více

Nehodu na Mostecku nepřežil motorkář

V neděli před osmnáctou hodinou došlo na silnici I/15 mezi obcemi Korozluky - Sedlec a odbočkou na Patokryje k tragické dopravní nehodě.Zjistit více

Motorkář na Červenohorském sedle naboural do svodidel. Nehodu nepřežil

V neděli, krátce po třinácté hodině, vyjížděli policisté k vážné dopravní nehodě motocyklisty na 42. km silnice č. I/44 mezi obcemi Kouty nad Desnou a…Zjistit více

Žena na Jičínsku nepřežila střet s Felicií. Řidič nejprve ujel, když se později vrátil, byl pod vlivem alkoholu a drog

Ve čtvrtek 30. září v 9:20 došlo v obci Kopidlno na Jičínsku, v táhlé pravotočivé zatáčce, ke střetu osobního vozidla s chodkyní.Zjistit více

Cyklisté stále podceňují povinné nošení přilby

Cyklistika jako sport či způsob dopravy je nejen v ČR na výrazném vzestupu. To může být důvod ke spokojenosti, avšak za předpokladu že bude dosažena maximální…Zjistit více