Bezpečnostní informační systém
Motorky
Bezpečná doprava > Motorky
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIPRO ŠKOLY

Jak se starat o motorku

Mít správně připravený stroj je pro bezpečnou jízdu plnou skvělých zážitků naprosto klíčové. Pokud své motorce úplně nevěříte, bude ve vás hlodat nervozita a budete se soustředit na věci, na které nemáte. Špatný technický stav také zapříčiní to, že budete neustále vstřebávat negativní informace a návyky, kterých se jenom velmi těžko zbavíte. 100% připravená motorka je základ všeho. Na tyhle věci je potřeba se zaměřit.


Ovládací prvky

Nastavení ovládacích prvků by měla být první věc, kterou na své motorce uděláte a je jedno, jestli máte motorku novou, nebo starší. Každému vyhovuje něco jiného a má jiné tělesné proporce. Proto si na motorku sedněte v rukavicích a botách a nastavte si skon a záběr spojky s přední brzdou (zápěstí by mělo být rovnoběžné s nataženými prsty, ruce nesmí být zalomen!), na levé straně řadicí páčku a zadní brzdu. Další důležitou věcí je vystředění vůle na plynu – v ideálním případě by neměla být žádná, protože má velký vliv na reakci motorky na změnu zatížení. Zkuste si dát řídítka do plného rejdu na obě strany, a pokud se plyn krásně volně vrací, vystřeďte si vůli tak, aby nebyla téměř žádná. Uvidíte, že to funguje bezvadně.

Na co mají vliv?

Na motorce se musíte cítit pohodlně a být schopni ji v každé situaci bezpečně ovládat. Nesmíte se dostat do křeče ani myslet na to, že vám na vašem stroji něco nevyhovuje. Řešit problém až během jízdy je špatně.


Pneumatiky

Gumy jsou naprostý základ, protože mají zásadní vliv na chování motorky. Pokud máte s mašinou nějaký problém nebo se nechová tak, jak byste chtěli, začněte nejdřív od gum. Tím nejdůležitějším je jejich správný tlak. Motocyklové pneumatiky foukáme pouze vzduchem a tlaky je dobré kontrolovat za studena, tedy před jízdou, ne během ní. Na silnici se držte tlaků doporučených výrobcem motorky. Je také nezbytně nutné se zaměřit i na profil pneumatik – pokud má přední guma po stranách vyjeté plošky nebo je zadní už placatá, doporučujeme jejich výměnu. Vždy měňte celou sadu od jednoho výrobce ve správných rozměrech. Dbejte i na stáří pneumatik a chtějte vždy tu nejčerstvější sadu – týden a rok výroby (např. 2410) najdete v malém kolečku označení DOT na každé gumě. Nekupujte ojeté pneumatiky z okruhu, za rozbitou motorku to nestojí (na gumách se nešetří!). Nevěřte tomu, když vám někdo bude říkat, že měkčí guma je vždycky lepší než tvrdší. Ne vždy to musí platit. Měkčí (závodní) směs má sice většinou lepší přilnavost, ale hodně rychle odchází a je potřeba na ni mít správně nastavený podvozek. Tvrdší silniční pneumatika se ohřeje rychleji na svou provozní teplotu a nebude vyžadovat tak důkladné ohřátí, aby správně fungovala.

Na co mají vliv?

Sjeté nebo nesprávně nafoukané pneumatiky výrazně zhoršují jízdní vlastnosti motorky. Na silnici nemá cenu experimentovat s tlakem, ten se řeší jen na okruhu. Gumy na motorce fungují jinak než v autě – tedy je potřeba je nejdřív trochu zahřát, teprve potom budou držet tak, jak mají. Na silnici stačí dva nebo tři kilometry, na okruhu ve svižnějším tempu jedno kolo. Správně zahřátou gumu poznáte tak, že motorka a hlavně řízení jakoby ztvrdne.  Sportovní gumy mají jiný profil než gumy cestovní. Jsou špičatější, aby motorka líp zatáčela a v náklonu měla díky větší kontaktní ploše lepší přilnavost. Dát sportovní gumu na cestovní motorku (aby mi to „líp drželo“) je ale nesmysl, protože sportovní gumy nejsou v přímém směru tak stabilní a na cestovní motorky se nehodí. I na cestovních gumách se dá jet velmi svižně a bezpečně!


Brzdy

Každý výrobce dává do svých motorek vyzkoušené destičky, které fungují dobře s použitými brzdovými kotouči. To ale neznamená, že neexistují destičky lepší. Můžete si vybrat z různých směsí – od standardních, sinterovaných, karbonových až po čistě závodní. Rozdíly v nich jsou markantní, a to jak cenové, tak i ve výsledném brzdném účinku. Pro použití na silnici nedoporučujeme závodní destičky, protože ty potřebují nejdříve zahřát, aby správně fungovaly. Navíc v dešti může být jejich použití hodně nebezpečné. Ze zkušenosti víme, že nejlépe funguje to, co bylo na motorce z prvovýroby. Výrobci doporučují výměnu brzdové kapaliny po dvou letech provozu motorky, ale nic nepokazíte tím, když ji vyměníte každé jaro, než vyjedete. A pokud jezdíte hodně na okruhu, tak doporučujeme výměnu každý půlrok. Brzdy je potřeba – jako všechno – pravidelně čistit. Zamezíte tak zarezavění brzdových pístků, což se často vyskytuje u starších motorek. Brzdy čistěte prostředky, které jsou k tomu určené, a nic nezkazíte, když je občas pořádně vyfoukáte kompresorem.

Na co mají vliv?

Opotřebované destičky nemají potřebný brzdný účinek a ničí kotouče, které se mohou poškrábat, v důsledku čeho pak budou vibrovat.


Řetězová sada

Řetězu věnujte zvláštní péči. Vyčistěte ho a namažte prostředky, které jsou k tomu určené. Měl by být čistý bez povrchové rzi. Potom ho správně napněte, když motorka stojí svou váhou na stojánku. Průvěs nechte 4–5 cm, podle typu motorky se může lišit, ale obecně raději víc než míň.

Na co má vliv?

Přepnutý řetěz může zamezit nebo omezit funkci zadního tlumiče, když se motorka někde víc zhoupne. Nová sada není levná záležitost a správnou péčí můžete životnost řetězu výrazně prodloužit.


Motor

Neuděláte chybu, když po zimě vyměníte olej a filtr. Samozřejmě nezapomeňte ani na filtr vzduchový – ten buď vyměňte za nový, nebo vyperte v prostředku k tomu určeném. Vizuálně zkontrolujte těsnost motoru a přesvědčte se, zda je baterka v dobré kondici, popřípadě ji dobijte určenou nabíječkou. Před jízdou vyzkoušejte, že fungují světla, brzdovka, blinkry a klakson. Nezapomeňte na motolékárničku a podle potřeby doplňte nářadí, jestli jste přes sezonu některé poztráceli.


Podvozek

Pokud nemáte nové nebo zánovní pneumatiky, nemá cenu dělat něco s podvozkem, protože problémy s motorkou vznikají většinou od nich. Správnou funkci podvozku si můžete zkontrolovat sami: Stlačte motorku stejnou silou na řídítka a sedlo. Měla by se v tlumičích zhoupnout rovnoměrně. Pokud tomu tak není, bude nejlepší vyhledat odborníka na seřizování podvozku. Ten vám poradí, zda je podvozek v pořádku, nebo bude potřeba jeho repase (měla by se dělat každé dva roky). Před jízdou zkontrolujte těsnost předních vidlic a zadního odpružení.

Na co má vliv?

Nesprávně fungující podvozek může motorku rozhodit, a to jak v zatáčce, tak na rovince. Pokud si nejste jistí tím, co děláte, svěřte jeho nastavení odborníkovi.


Zdroj: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Cestujeme-na-motorce/Jak-se-starat-o-motorku

Podívej se na fotky nebo videa:

Postup u dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - EMOCETy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - NÁLEDÍTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKKouřTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTTy to zvládneš.cz - ETIKATy to zvládneš.cz - POZORNOSTVlastní bezpečnostTy to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTADopravní nehoda...? TY TO ZVLÁDNEŠStresZáklon hlavyTy to zvládneš.cz - AGRESIVITA ZA VOLANTEMTy to zvládneš.cz - ALKOHOL A DROGYTy to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚTy to zvládneš.cz - NEPOZORNOSTTy to zvládneš.cz - ČASTy to zvládneš.cz - DOVOLENÁ A DLOUHÉ CESTYTy to zvládneš.cz - ČASBESIP - Vidět a být viděnBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda PÁTEŘPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamBESIP - Následky dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KRVÁCENÍTy to zvládneš.cz - ETIKATy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘITy to zvládneš.cz - MOTORKY NA SILNICIBESIP - Rychlost a brzdná dráhaTy to zvládneš.cz - EMOCETy to zvládneš.cz - RYCHLOST

Stáhni si:

Dopravní výchova - Kdo má majáček?Dopravní výchova - ViditelnostDopravní výchova - Chování na železniciDopravní výchova - Co by se mohlo stát ?Dopravní výchova - Koho policisté pochválí ?Dopravní výchova - Jízda na koleDopravní výchova - Kterým autem musíme dávat přednost ?Dopravní výchova - SemaforDopravní výchova - ŽelezniceDopravní výchova - pohyb na silniciDopravní výchova - Chůze po chodníkuDopravní výchova - Přednost v jízděDopravní výchova - AutaDopravní výchova - Chování ve vlakuDopravní výchova - Chůze po silniciDopravní výchova - Je chování správné ?Dopravní výchova - Přecházení přechoduDopravní výchova - Stezka pro chodce a pro cyklistyDopravní výchova - Proč se děti na chodníku nechovají správně ?

Může se hodit:

Reflexní nažehlovací motivyReflexní nažehlovací motivyVětrovka s kapucí - fluorescenční barva oranžová, velikost S, UNISEX3M Reflexní přívěšek - plňuje EN13356Dětská reflexní vesta s obrázkem vel.SReflexní samolepící PVC páska oranžová, š.25mm/5mDětská reflexní vesta s obrázkem vel.SDětská reflexní vesta - 3 reflexní pruhy ORANŽOVÁ - S/MReflexní ponožky ZELENÉ, vel. 39-40Vyšívané nažehlovací obrázky velké - katamaránReflexní samolepka plamínek - žlutý, balení 5ksReflexní nažehlovací páska š. 50 mm - balení 5 m3M Reflexní přívěšek - splňuje EN133563M Reflexní přívěšek - splňuje EN13356Reflexní samolepka sluníčko, balení 5 ksVětrovka s kapucí - fluorescenční barva oranžová, velikost XXL, UNISEXReflexní přívěšek hvězdaReflexní nažehlovací motivyReflexní obojek s rolničkou pro kočkyZabezpečení místa dopravní nehodyDej přednost v jízděZatrub na ní! Ne tak nahlas!Pracovní listy - Dopravní výchovaAuto červené - vestičkaSADA VÝUKOVÝCH KARETZáchranářský kufříkSemafor pro chodceKřižovatka s vedlejší silnicíHASÍCÍ SPREJ PYROCOOL Agresivita zabíjí - Matka15 ks pr. sešitů - DOPRAVNÍ VÝCHOVAPřechod pro chodceTvař se, že ti každej dluží!Pozor děti!Cyklistika - Kontrola brzdAuto žluté - vestičkaMotorkáři - Kontrola řetězuROZBÍJEČ SKLA A ŘEZAČ PÁSŮ S PÍŠŤALKOU HAMMERDeskové hry - DOPRAVNÍ VÝCHOVA

Skutečně se stalo:

Řidič kamionu před místem tragické nehody na Vyškovsku předjížděl kolonu. S policisty jednal arogantně

Zkratovým jednáním, které nemá obdoby, se v úterý v poledne prezentoval jednatřicetiletý profesionální řidič. Ten ve svém kamionu zřejmě nechtěl čekat v dlouhé…Zjistit více

Při srážce dvou vozů u Chotíkova zemřeli dva lidé

V úterý, 19. listopadu 2024, v 06:25 hodin, došlo na silnici I. třídy č. 20, za obcí Chotíkov, k tragické dopravní nehodě. Třiapadesátiletý řidič osobního…Zjistit více

Mladík se zákazem řízení ujel na Mostecku od nehody. K vlastní smůle narazil na strážníky

Litvínovští policisté odebrali řidičský průkaz 21letému muži z Českolipska, který ho už neměl mít u sebe. Ten vozidlem dokonce posekal stromky v Horním…Zjistit více

Srážka dvou škodovek a kamionu u Slaného skončila tragicky

Na silnici I/16, na křižovatce u Hobšovic na Kladensku, došlo v pondělí dopoledne nejprve ke srážce dvou osobních automobilů značky Škoda. Jeden z automobilů…Zjistit více

Střet dvou osobních aut a dvou chodců na Zlínsku. Zraněno bylo šest lidí

K vážné dopravní nehodě, která se stala v pondělí, po sedmé hodině ranní, v ulici Školní ve Slušovicích na Zlínsku, vyjeli profesionální hasiči ze stanice Zlín.…Zjistit více

Řidič sdíleného vozu v Praze naboural osm aut. Z místa nehody utekl

Na křižovatce ulic Vaníčkova a Diskařská v Praze došlo ve čtvrtek dopoledne k dopravní nehodě, kdy se řidič sdíleného vozu značky Audi srazil s osobním…Zjistit více

Série dopravních nehod komplikovala dopravu v Jihočeském kraji

Sobotní podvečer se nesl ve znamení mnoha dopravních nehod z nichž se některé neobešly bez zranění. Před sedmou hodinou večer jela řidička vozidla značky Dacia…Zjistit více

Policistům na Mostecku ujížděla posádka kradené škodovky. Řidiče nakonec zastavila až nehoda

Rychle a zběsile, tak by se dala popsat jedna z říjnových služeb mosteckých hlídkařů. Ti získali poznatek o pohybu odcizeného vozidla, které směřovalo od Bíliny…Zjistit více

Řidič v pražských Letňanech naboural do kolony vozů před křižovatkou. Nehodu nepřežil

Ve středu, krátce po 20. hodině, došlo ve Veselské ulici v pražských Letňanech k tragické dopravní nehodě. Řidič osobního vozu, ze zatím neznámých příčin…Zjistit více