Bezpečnostní informační systém
Motorky
Bezpečná doprava > Motorky
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIPRO ŠKOLY

Jak se starat o motorku

Mít správně připravený stroj je pro bezpečnou jízdu plnou skvělých zážitků naprosto klíčové. Pokud své motorce úplně nevěříte, bude ve vás hlodat nervozita a budete se soustředit na věci, na které nemáte. Špatný technický stav také zapříčiní to, že budete neustále vstřebávat negativní informace a návyky, kterých se jenom velmi těžko zbavíte. 100% připravená motorka je základ všeho. Na tyhle věci je potřeba se zaměřit.


Ovládací prvky

Nastavení ovládacích prvků by měla být první věc, kterou na své motorce uděláte a je jedno, jestli máte motorku novou, nebo starší. Každému vyhovuje něco jiného a má jiné tělesné proporce. Proto si na motorku sedněte v rukavicích a botách a nastavte si skon a záběr spojky s přední brzdou (zápěstí by mělo být rovnoběžné s nataženými prsty, ruce nesmí být zalomen!), na levé straně řadicí páčku a zadní brzdu. Další důležitou věcí je vystředění vůle na plynu – v ideálním případě by neměla být žádná, protože má velký vliv na reakci motorky na změnu zatížení. Zkuste si dát řídítka do plného rejdu na obě strany, a pokud se plyn krásně volně vrací, vystřeďte si vůli tak, aby nebyla téměř žádná. Uvidíte, že to funguje bezvadně.

Na co mají vliv?

Na motorce se musíte cítit pohodlně a být schopni ji v každé situaci bezpečně ovládat. Nesmíte se dostat do křeče ani myslet na to, že vám na vašem stroji něco nevyhovuje. Řešit problém až během jízdy je špatně.


Pneumatiky

Gumy jsou naprostý základ, protože mají zásadní vliv na chování motorky. Pokud máte s mašinou nějaký problém nebo se nechová tak, jak byste chtěli, začněte nejdřív od gum. Tím nejdůležitějším je jejich správný tlak. Motocyklové pneumatiky foukáme pouze vzduchem a tlaky je dobré kontrolovat za studena, tedy před jízdou, ne během ní. Na silnici se držte tlaků doporučených výrobcem motorky. Je také nezbytně nutné se zaměřit i na profil pneumatik – pokud má přední guma po stranách vyjeté plošky nebo je zadní už placatá, doporučujeme jejich výměnu. Vždy měňte celou sadu od jednoho výrobce ve správných rozměrech. Dbejte i na stáří pneumatik a chtějte vždy tu nejčerstvější sadu – týden a rok výroby (např. 2410) najdete v malém kolečku označení DOT na každé gumě. Nekupujte ojeté pneumatiky z okruhu, za rozbitou motorku to nestojí (na gumách se nešetří!). Nevěřte tomu, když vám někdo bude říkat, že měkčí guma je vždycky lepší než tvrdší. Ne vždy to musí platit. Měkčí (závodní) směs má sice většinou lepší přilnavost, ale hodně rychle odchází a je potřeba na ni mít správně nastavený podvozek. Tvrdší silniční pneumatika se ohřeje rychleji na svou provozní teplotu a nebude vyžadovat tak důkladné ohřátí, aby správně fungovala.

Na co mají vliv?

Sjeté nebo nesprávně nafoukané pneumatiky výrazně zhoršují jízdní vlastnosti motorky. Na silnici nemá cenu experimentovat s tlakem, ten se řeší jen na okruhu. Gumy na motorce fungují jinak než v autě – tedy je potřeba je nejdřív trochu zahřát, teprve potom budou držet tak, jak mají. Na silnici stačí dva nebo tři kilometry, na okruhu ve svižnějším tempu jedno kolo. Správně zahřátou gumu poznáte tak, že motorka a hlavně řízení jakoby ztvrdne.  Sportovní gumy mají jiný profil než gumy cestovní. Jsou špičatější, aby motorka líp zatáčela a v náklonu měla díky větší kontaktní ploše lepší přilnavost. Dát sportovní gumu na cestovní motorku (aby mi to „líp drželo“) je ale nesmysl, protože sportovní gumy nejsou v přímém směru tak stabilní a na cestovní motorky se nehodí. I na cestovních gumách se dá jet velmi svižně a bezpečně!


Brzdy

Každý výrobce dává do svých motorek vyzkoušené destičky, které fungují dobře s použitými brzdovými kotouči. To ale neznamená, že neexistují destičky lepší. Můžete si vybrat z různých směsí – od standardních, sinterovaných, karbonových až po čistě závodní. Rozdíly v nich jsou markantní, a to jak cenové, tak i ve výsledném brzdném účinku. Pro použití na silnici nedoporučujeme závodní destičky, protože ty potřebují nejdříve zahřát, aby správně fungovaly. Navíc v dešti může být jejich použití hodně nebezpečné. Ze zkušenosti víme, že nejlépe funguje to, co bylo na motorce z prvovýroby. Výrobci doporučují výměnu brzdové kapaliny po dvou letech provozu motorky, ale nic nepokazíte tím, když ji vyměníte každé jaro, než vyjedete. A pokud jezdíte hodně na okruhu, tak doporučujeme výměnu každý půlrok. Brzdy je potřeba – jako všechno – pravidelně čistit. Zamezíte tak zarezavění brzdových pístků, což se často vyskytuje u starších motorek. Brzdy čistěte prostředky, které jsou k tomu určené, a nic nezkazíte, když je občas pořádně vyfoukáte kompresorem.

Na co mají vliv?

Opotřebované destičky nemají potřebný brzdný účinek a ničí kotouče, které se mohou poškrábat, v důsledku čeho pak budou vibrovat.


Řetězová sada

Řetězu věnujte zvláštní péči. Vyčistěte ho a namažte prostředky, které jsou k tomu určené. Měl by být čistý bez povrchové rzi. Potom ho správně napněte, když motorka stojí svou váhou na stojánku. Průvěs nechte 4–5 cm, podle typu motorky se může lišit, ale obecně raději víc než míň.

Na co má vliv?

Přepnutý řetěz může zamezit nebo omezit funkci zadního tlumiče, když se motorka někde víc zhoupne. Nová sada není levná záležitost a správnou péčí můžete životnost řetězu výrazně prodloužit.


Motor

Neuděláte chybu, když po zimě vyměníte olej a filtr. Samozřejmě nezapomeňte ani na filtr vzduchový – ten buď vyměňte za nový, nebo vyperte v prostředku k tomu určeném. Vizuálně zkontrolujte těsnost motoru a přesvědčte se, zda je baterka v dobré kondici, popřípadě ji dobijte určenou nabíječkou. Před jízdou vyzkoušejte, že fungují světla, brzdovka, blinkry a klakson. Nezapomeňte na motolékárničku a podle potřeby doplňte nářadí, jestli jste přes sezonu některé poztráceli.


Podvozek

Pokud nemáte nové nebo zánovní pneumatiky, nemá cenu dělat něco s podvozkem, protože problémy s motorkou vznikají většinou od nich. Správnou funkci podvozku si můžete zkontrolovat sami: Stlačte motorku stejnou silou na řídítka a sedlo. Měla by se v tlumičích zhoupnout rovnoměrně. Pokud tomu tak není, bude nejlepší vyhledat odborníka na seřizování podvozku. Ten vám poradí, zda je podvozek v pořádku, nebo bude potřeba jeho repase (měla by se dělat každé dva roky). Před jízdou zkontrolujte těsnost předních vidlic a zadního odpružení.

Na co má vliv?

Nesprávně fungující podvozek může motorku rozhodit, a to jak v zatáčce, tak na rovince. Pokud si nejste jistí tím, co děláte, svěřte jeho nastavení odborníkovi.


Zdroj: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Cestujeme-na-motorce/Jak-se-starat-o-motorku

Podívej se na fotky nebo videa:

Záklon hlavyTy to zvládneš.cz - ALKOHOL A DROGYTy to zvládneš.cz - NEPOZORNOSTTy to zvládneš.cz - ETIKATy to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTATy to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČITy to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSYTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKKrváceníVlastní bezpečnostBESIP - Následky dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTViditelnostTy to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNTy to zvládneš.cz - CHODCI vs. TRAMVAJPáteřTy to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - CHODCI NA SILNICITy to zvládneš.cz - AGRESIVITA ZA VOLANTEMTy to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - EMOCEBESIP - Vidět a být viděnTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda PÁTEŘTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘIBESIP - Rychlost a brzdná dráhaTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KRVÁCENÍTy to zvládneš.cz - ČASTy to zvládneš.cz - MOTORKY NA SILNICIBESIP - Následky dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - ETIKABESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOST

Stáhni si:

Dopravní výchova - Kdo se na zastávce chová správně ?Dopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - Slož slovaDopravní výchova - vidět a být viděnDopravní výchova - Výbava kolaDopravní výchova - Poznáš dopravní značky?Dopravní výchova - ViditelnostDopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - Telefonní číslaDopravní výchova - Stezka pro chodce a pro cyklistyDopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - PřechodDopravní výchova - Kolo a jeho součástiDopravní výchova - Chování ve veřejné dopravěDopravní výchova - Kdo přechází silnici správně ?Dopravní výchova - Dopravní značkyDopravní výchova - Chování na železniciDopravní výchova - Vybarvi si obrázek; Je chování správné ?Dopravní výchova - Přecházení přechoduDopravní výchova - Železnice

Může se hodit:

Reflexní dětská bezpečnostní vesta žlutá - splňuje EN 1150Reflexní přívěšek - odrazka - medvídek žlutýDětská reflexní vesta - 3 reflexní pruhy ORANŽOVÁ - splňuje EN 1150Reflexní přívěšek - odrazka - vločka žlutáReflexní samolepka - ruka růžová, balení 5ksŠablona ke sprejům - trojúhelníkReflexní taháček - zelenýDětská reflexní vesta s obrázkem vel.MReflexní přívěšek vestaPlastový zastavovací terčík s reflexním středemBaseballová čepice s reflexním pruhemVyšívané nažehlovací obrázky velké - myšReflexní dětská vesta - splňuje EN 1150Reflexní bezpečnostní vesta pro dospělé XXL EN ISO 20471:2013Reflexní obojek pro psySportovní tričko dámské - fluorescenční barva oranžová, vel. XSReflexní nažehlovačkaReflexní samolepky - zvířátka, balení 5ksVyšívané nažehlovací obrázky velké - modrá formuleAgresivita zabíjí - KamionDeskové hry - DOPRAVNÍ VÝCHOVASemafor pro autaCyklistika - Hnací ústrojíCyklistika - Bezpečnost bikeraPřechod pro chodce - pásStezka pro cyklistyAuto červené - vestičkaPracovní sešit - DOPRAVNÍ VÝCHOVAAuto žluté - vestičkaDeskové hry - ZACHRAŇ SEPolicejní plácačkaAgresivita zabíjí - ZačátečniceAuto oranžové - vestičkaPozor děti!Tvař se, že ti každej dluží!Zákaz vjezdu15 ks pr. sešitů - DOPRAVNÍ VÝCHOVAMotorkáři - Kontrola řetězuNůž na bezpečnostní pásy

Skutečně se stalo:

Více než 20 zraněných po srážce osobního vozu s autobusem na Olomoucku. Řidič osobáku měl pozitivní test na alkohol

V neděli, ve 13:40, se stala dopravní nehoda na silnici č. I/55, u obce Velký Týnec. Došlo zde k čelnímu střetu mezi osobním vozidlem a autobusem. Při nehodě…Zjistit více

Řidiči na Znojemsku skočil za krk jeho pes. Při nehodě byli zraněni dva lidé

Vážnou nehodou se ve středu odpoledne zabývali znojemští dopravní policisté. Řidič osobního Renaultu dostal na silnici u Valtrovic smyk a převrátil se přes…Zjistit více

Po nehodě na Berounsku skončil peugeot převrácený v rybníce

Zhruba 19letý mladík havaroval ve čtvrtek, po 19. hodině, v obci Korno na Berounsku. S peugeotem dostal smyk, následně vyjel mimo silnici a s vozem se převrátil…Zjistit více

Řidička na Jablonecku nabourala do betonové zdi. Na místě zemřela

Ve čtvrtek, kolem 14:40, havarovala řidička osobního vozidla na silnici I/65, mezi Rychnovem a Rádelským mlýnem. Její vozidlo, ze zatím nezjištěných důvodů…Zjistit více

Řidič hondy dostal na Chebsku smyk a naboural do stromu. Na místě zemřel

Ve středu 21. května letošního roku, krátce před 19:30 hodin, došlo na pozemní komunikaci ve směru od Hazlova na Aš k smrtelné dopravní nehodě. Pětadvacetiletý…Zjistit více

Při pronásledování ujíždějícího vozu došlo k nehodě. Zraněni byli dva policisté

V úterý, 20. května, šestnáct minut po patnácté hodině, přijali záchranáři na zdravotnickém operačním středisku informaci o dopravní nehodě na dálnici D1 mezi…Zjistit více

Při střetu s projíždějícím kamionem u Záhoří na Písecku zemřel chodec

Na silnici I/29, mezi Záhořím a Temešvárem na Písecku došlo v pondělí odpoledne k tragické události. Při střetu s projíždějícím kamionem tam zemřel chodec. Na…Zjistit více

Seniorka ve škodovce vjela na Českokrumlovsku na železniční přejezd, kde se srazila s projíždějícím vlakem

V pondělí, krátce před 10:30, přijali policisté oznámení o nehodě na železničním přejezdu v Kájově. Z dosavadních informací vyplývá, že řidička (nar. 1948), ve…Zjistit více

Tři lehce zranění po nehodě Tesly na Jihlavsku

Policisté na integrovaném operačním středisku Krajského ředitelství policie kraje Vysočina přijali ve středu 14. května, po šestnácté hodině odpoledne, oznámení…Zjistit více