Bezpečnostní informační systém
Motorky
Bezpečná doprava > Motorky
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIPRO ŠKOLY

Jak se starat o motorku

Mít správně připravený stroj je pro bezpečnou jízdu plnou skvělých zážitků naprosto klíčové. Pokud své motorce úplně nevěříte, bude ve vás hlodat nervozita a budete se soustředit na věci, na které nemáte. Špatný technický stav také zapříčiní to, že budete neustále vstřebávat negativní informace a návyky, kterých se jenom velmi těžko zbavíte. 100% připravená motorka je základ všeho. Na tyhle věci je potřeba se zaměřit.


Ovládací prvky

Nastavení ovládacích prvků by měla být první věc, kterou na své motorce uděláte a je jedno, jestli máte motorku novou, nebo starší. Každému vyhovuje něco jiného a má jiné tělesné proporce. Proto si na motorku sedněte v rukavicích a botách a nastavte si skon a záběr spojky s přední brzdou (zápěstí by mělo být rovnoběžné s nataženými prsty, ruce nesmí být zalomen!), na levé straně řadicí páčku a zadní brzdu. Další důležitou věcí je vystředění vůle na plynu – v ideálním případě by neměla být žádná, protože má velký vliv na reakci motorky na změnu zatížení. Zkuste si dát řídítka do plného rejdu na obě strany, a pokud se plyn krásně volně vrací, vystřeďte si vůli tak, aby nebyla téměř žádná. Uvidíte, že to funguje bezvadně.

Na co mají vliv?

Na motorce se musíte cítit pohodlně a být schopni ji v každé situaci bezpečně ovládat. Nesmíte se dostat do křeče ani myslet na to, že vám na vašem stroji něco nevyhovuje. Řešit problém až během jízdy je špatně.


Pneumatiky

Gumy jsou naprostý základ, protože mají zásadní vliv na chování motorky. Pokud máte s mašinou nějaký problém nebo se nechová tak, jak byste chtěli, začněte nejdřív od gum. Tím nejdůležitějším je jejich správný tlak. Motocyklové pneumatiky foukáme pouze vzduchem a tlaky je dobré kontrolovat za studena, tedy před jízdou, ne během ní. Na silnici se držte tlaků doporučených výrobcem motorky. Je také nezbytně nutné se zaměřit i na profil pneumatik – pokud má přední guma po stranách vyjeté plošky nebo je zadní už placatá, doporučujeme jejich výměnu. Vždy měňte celou sadu od jednoho výrobce ve správných rozměrech. Dbejte i na stáří pneumatik a chtějte vždy tu nejčerstvější sadu – týden a rok výroby (např. 2410) najdete v malém kolečku označení DOT na každé gumě. Nekupujte ojeté pneumatiky z okruhu, za rozbitou motorku to nestojí (na gumách se nešetří!). Nevěřte tomu, když vám někdo bude říkat, že měkčí guma je vždycky lepší než tvrdší. Ne vždy to musí platit. Měkčí (závodní) směs má sice většinou lepší přilnavost, ale hodně rychle odchází a je potřeba na ni mít správně nastavený podvozek. Tvrdší silniční pneumatika se ohřeje rychleji na svou provozní teplotu a nebude vyžadovat tak důkladné ohřátí, aby správně fungovala.

Na co mají vliv?

Sjeté nebo nesprávně nafoukané pneumatiky výrazně zhoršují jízdní vlastnosti motorky. Na silnici nemá cenu experimentovat s tlakem, ten se řeší jen na okruhu. Gumy na motorce fungují jinak než v autě – tedy je potřeba je nejdřív trochu zahřát, teprve potom budou držet tak, jak mají. Na silnici stačí dva nebo tři kilometry, na okruhu ve svižnějším tempu jedno kolo. Správně zahřátou gumu poznáte tak, že motorka a hlavně řízení jakoby ztvrdne.  Sportovní gumy mají jiný profil než gumy cestovní. Jsou špičatější, aby motorka líp zatáčela a v náklonu měla díky větší kontaktní ploše lepší přilnavost. Dát sportovní gumu na cestovní motorku (aby mi to „líp drželo“) je ale nesmysl, protože sportovní gumy nejsou v přímém směru tak stabilní a na cestovní motorky se nehodí. I na cestovních gumách se dá jet velmi svižně a bezpečně!


Brzdy

Každý výrobce dává do svých motorek vyzkoušené destičky, které fungují dobře s použitými brzdovými kotouči. To ale neznamená, že neexistují destičky lepší. Můžete si vybrat z různých směsí – od standardních, sinterovaných, karbonových až po čistě závodní. Rozdíly v nich jsou markantní, a to jak cenové, tak i ve výsledném brzdném účinku. Pro použití na silnici nedoporučujeme závodní destičky, protože ty potřebují nejdříve zahřát, aby správně fungovaly. Navíc v dešti může být jejich použití hodně nebezpečné. Ze zkušenosti víme, že nejlépe funguje to, co bylo na motorce z prvovýroby. Výrobci doporučují výměnu brzdové kapaliny po dvou letech provozu motorky, ale nic nepokazíte tím, když ji vyměníte každé jaro, než vyjedete. A pokud jezdíte hodně na okruhu, tak doporučujeme výměnu každý půlrok. Brzdy je potřeba – jako všechno – pravidelně čistit. Zamezíte tak zarezavění brzdových pístků, což se často vyskytuje u starších motorek. Brzdy čistěte prostředky, které jsou k tomu určené, a nic nezkazíte, když je občas pořádně vyfoukáte kompresorem.

Na co mají vliv?

Opotřebované destičky nemají potřebný brzdný účinek a ničí kotouče, které se mohou poškrábat, v důsledku čeho pak budou vibrovat.


Řetězová sada

Řetězu věnujte zvláštní péči. Vyčistěte ho a namažte prostředky, které jsou k tomu určené. Měl by být čistý bez povrchové rzi. Potom ho správně napněte, když motorka stojí svou váhou na stojánku. Průvěs nechte 4–5 cm, podle typu motorky se může lišit, ale obecně raději víc než míň.

Na co má vliv?

Přepnutý řetěz může zamezit nebo omezit funkci zadního tlumiče, když se motorka někde víc zhoupne. Nová sada není levná záležitost a správnou péčí můžete životnost řetězu výrazně prodloužit.


Motor

Neuděláte chybu, když po zimě vyměníte olej a filtr. Samozřejmě nezapomeňte ani na filtr vzduchový – ten buď vyměňte za nový, nebo vyperte v prostředku k tomu určeném. Vizuálně zkontrolujte těsnost motoru a přesvědčte se, zda je baterka v dobré kondici, popřípadě ji dobijte určenou nabíječkou. Před jízdou vyzkoušejte, že fungují světla, brzdovka, blinkry a klakson. Nezapomeňte na motolékárničku a podle potřeby doplňte nářadí, jestli jste přes sezonu některé poztráceli.


Podvozek

Pokud nemáte nové nebo zánovní pneumatiky, nemá cenu dělat něco s podvozkem, protože problémy s motorkou vznikají většinou od nich. Správnou funkci podvozku si můžete zkontrolovat sami: Stlačte motorku stejnou silou na řídítka a sedlo. Měla by se v tlumičích zhoupnout rovnoměrně. Pokud tomu tak není, bude nejlepší vyhledat odborníka na seřizování podvozku. Ten vám poradí, zda je podvozek v pořádku, nebo bude potřeba jeho repase (měla by se dělat každé dva roky). Před jízdou zkontrolujte těsnost předních vidlic a zadního odpružení.

Na co má vliv?

Nesprávně fungující podvozek může motorku rozhodit, a to jak v zatáčce, tak na rovince. Pokud si nejste jistí tím, co děláte, svěřte jeho nastavení odborníkovi.


Zdroj: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Cestujeme-na-motorce/Jak-se-starat-o-motorku

Podívej se na fotky nebo videa:

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘIBezpečnost blízkýchTy to zvládneš.cz - MOTORKY NA SILNICITy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTViditelnostTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUPTy to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČIPostup u dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - NEPOZORNOSTTy to zvládneš.cz - NÁLEDÍZáklon hlavyTy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYKouřStresBESIP - Dopravní nehodaVlastní bezpečnostTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTKřikTy to zvládneš.cz - POZORNOSTTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKBESIP - Vidět a být viděnTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - ČASBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - EMOCETy to zvládneš.cz - RYCHLOSTPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda PÁTEŘTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTBESIP - Rychlost a brzdná dráhaTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘITy to zvládneš.cz - ETIKATy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KRVÁCENÍTy to zvládneš.cz - MOTORKY NA SILNICIBESIP - Následky dopravní nehody

Stáhni si:

Dopravní výchova - PřechodDopravní výchova - Výbava kolaDopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - Chůze po silniciDopravní výchova - Telefonní číslaDopravní výchova - Dopravní značkyDopravní výchova - Chůze po silnici/chodníkuDopravní výchova - Zákaz vjezdu, hlavní komunikaceDopravní výchova - Dopravní značkyDopravní výchova - Jízda na koleDopravní výchova - Přecházení železniceDopravní výchova - Dopravní prostředkyDopravní výchova - Co udělala dívka špatně ?Dopravní výchova - Jízda na koleDopravní výchova - Chování ve veřejné dopravěDopravní výchova - Vidět a být viděnDopravní výchova - Kudy bys šel ?Dopravní výchova - Chování na chodníkuDopravní výchova - Vybarvi si obrázek; Je chování správné ?

Může se hodit:

Reflexní ponožky ZELENÉ, vel. 45-46Větrovka s kapucí - fluorescenční barva žlutá, velikost XXL, UNISEXReflexní samolepka - ruka oranžováReflexní samolepka sluníčko, balení 5 ksVyšívané nažehlovací obrázky velké - myšReflexní ponožky ČERNÉ, vel. 43-44Reflexní obojek pro psy - ČERVENÁReflexní ponožky ČERVENÉ, vel. 45-46Reflexní nažehlovací motivyReflexní přívěšek - rukaReflexní páska - žlutáBalíček bezpečnosti PRO SENIORYReflexní vesta pro motorkáře - velikost XLReflexní samolepky na koloSportovní tričko DÁMSKÉ - fluorescenční barva oranžová XS - XLReflexní ponožky ZELENÉ, vel. 39-40Agresivita zabíjí - MatkaAuto oranžové - vestičkaDeskové hry - DOPRAVNÍ VÝCHOVAMotorkáři - Kontrola pneumatikCyklistika - Kontrola plášťů, duší a bezpečnostní výbavySADA VÝUKOVÝCH KARETZabezpečení místa dopravní nehodyPracovní listy - Dopravní výchovaHASÍCÍ SPREJ PYROCOOL Cyklistika - Kontrola brzdPolicejní plácačkaAuto žluté - vestičkaTvař se, že ti každej dluží!Přechod pro chodce - pásAgresivita zabíjí - KamionAgresivita zabíjí - ZačátečniceNůž na bezpečnostní pásy15 ks pr. sešitů - DOPRAVNÍ VÝCHOVADeskové hry - ZACHRAŇ SEPřechod pro chodce

Skutečně se stalo:

Projekt PRVNÍ U NEHODY přidává tři nové simulace rizikových situací na silnicích

Multimediální vzdělávací aplikace Ty to zvládneš – PRVNÍ U NEHODY rozšiřuje vzdělávání široké veřejnosti. Po úspěšném lednovém startu projektu přináší Asociace…Zjistit více

Opilá řidička ve Vejprtech nabourala do lampy a z místa nehody ujela

Do problémů se dostala mladá žena z Prahy, která koncem září řídila ve Vejprtech pod vlivem alkoholu a způsobila dopravní nehodu. Po návštěvě restaurace, kde…Zjistit více

Auto začalo po noční nehodě na D11 hořet. Řidička skončila v nemocnici

V noci na středu zasahovali královéhradečtí hasiči na dálnici D11, ve směru na Hradec Králové, na úrovni obce Osice. Došlo zde k požáru vozidla po předchozí…Zjistit více

Řidič škodovky přejel v Litoměřicích do protisměru. Po nehodě nadýchal čtyři promile alkoholu

Ve čtvrtek 25. 9. 2025, krátce po 15. hodině, přijali policisté oznámení, že v centru Litoměřic došlo k dopravní nehodě. Na místě zjistili, že 54letý řidič…Zjistit více

Při střetu s projíždějícím autem u Hostomic zemřela chodkyně

V Mlýnské ulici, v katastru obce Hostomice na Berounsku, došlo v úterý, před 15. hodinou, k tragické dopravní nehodě. Ze zatím neznámých příčin, a za blíže…Zjistit více

S kamionem se do úzké ulice v Brtnici nevešel. Řidič poškodil, co mohl

Policisté na integrovaném operačním středisku Krajského ředitelství policie kraje Vysočina přijali v pondělí 29. září, krátce po šesté hodině ranní, oznámení o…Zjistit více

Nehodu felicie u Třeboně nepřežila spolujezdkyně. Řidičku vyprošťovali hasiči

Na silnici I/24, mezi Třeboní a Majdalenou na Jindřichohradecku, v místní lokalitě Holičky, došlo ve čtvrtek dopoledne k tragické dopravní nehodě. Při té, ze…Zjistit více

Řidič škodovky ujel na Jihlavsku od nehody. Auto našli policisté prázdné

Ve středu 24. září, po jedné hodině odpoledne, přijali policisté na integrovaném operačním středisku oznámení o dopravní nehodě, ke které došlo na křižovatce u…Zjistit více

Srážka fordu s náklaďákem na Jesenicku se naštěstí obešla bez zranění

V pondělí, kolem 16. hodiny, došlo v obci Žulová, na Hlavní ulici, k dopravní nehodě dvou vozidel. Podle zjištěných informací 49letý řidič vozidla zn. Ford, s…Zjistit více