Bezpečnostní informační systém
Motorky
Bezpečná doprava > Motorky
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIPRO ŠKOLY

Švédská Vize 0

Švédská Vize 0 vznikla v roce 1994 a v roce 1997 byla schválena švédským parlamentem. Jedná se o plán, který eliminuje počty mrtvých nebo vážně zraněných na silnicích na číslo 0. Švédská vize 0 nabízí nový pohled na problematiku bezpečnosti silničního provozu. Hlavní myšlenka vychází z teze, že na silniční provoz je potřeba nahlížet jako na ucelený systém, který je vzájemně provázaný a jednotlivé prvky spolu musí vzájemně interagovat a kooperovat (tj. silnice, vozidla i účastníci silničního provozu se chovají tak, aby jejich prioritou bylo zachování vzájemné bezpečnosti). Hlavní odpovědnost za formování bezpečnosti v silničním provozu a dosažení patřičné úrovně, nesou především ti, kteří navrhují dopravně bezpečností systém např. výrobce vozidel, správce komunikací, dopravce, ale také politici, zaměstnanci veřejného sektoru či policie. Odpovědností každého jednotlivce je pak podřídit se nastaveným regulím. Švédská Vize 0 také nabourává tradiční pojetí dopravní nehody, ve kterém je dopravní nehoda způsobena individuálním selháním účastníka silničního provozu. V případě švédské vize, není dopravní nehoda důsledkem individuálního pochybení, ale selhání celého systému. 

Švédský model vychází rovněž z myšlenky, že přirozenou vlastností lidí je chybovat. Vize 0 připouští výskyt dopravních nehod, ale není ochotna akceptovat, smrt či vážné zranění za následek dopravní nehody. Systém se tedy snaží převést hlavní odpovědnost na ty, kteří jsou tvůrci a navrhovatelé dopravních parametrů. Zároveň je, ale vyžadována individuální odpovědnost všech účastníků, aby stanovená bezpečnostní pravidla dodržovala. 



Fungování v praxi


Jak již bylo zmíněno, systém počítá s lidskou chybou a s tím, že k dopravní nehodě pravděpodobně dojde. Švédská vize s tímto scénářem počítá a snaží se o vytvoření takového dopravního systému, který těmto lidským selháním předejde. Jedním z příkladem bezpečnostního opatření je výstavba tříproudých silnic, kdy oba směry jsou odděleny ochranou bariérou a třetí pruh určený k předjíždění každých pár kilometrů přechází k jinému směru jízdy. Tak je tedy eliminována možnost čelního středu vozidel způsobena neopatrným předjížděním. Dalším opatřením je úprava přechodů pro chodce, které jsou doplněny o světelnou signalizaci a nárazníky zpomalující rychlost vozidel. Zároveň je snaha v nebezpečných místech budovat spíše nadchody pro pěší než klasický přechod pro chodce.

Ve švédských městech také nenaleznete nebezpečné křižovatky, kdy chodec má na přechodu zelenou současně s vozidlem vyjíždějícím zpoza zatáčky. Také cyklistické pruhy jsou oddělené od automobilových svodidly, a kde není takové řešení technicky možné, smějí jet řidiči automobilů rychlostí pouze 30km/h.  Veškerá opatření jsou podložena vědeckými analýzami, které počítají s rizikem úmrtí. Je dokázáno, že pokud chodce srazí automobil jedoucí rychlostí 50km/h, chodec pravděpodobně zemře. V případě, že je chodec sražen pouze v rychlosti 30km/h je pravděpodobnost jeho úmrtí asi 10 % a pravděpodobně přežije. 

Systém tedy počítá s lidskou chybou, operuje s křehkostí a zranitelností lidského těla, spojuje systém jako jeden velký celek, vyžaduje odpovědné dodržování pravidel. 


Inspirativní model pro ostatní 


Švédský model je poměrně úspěšný a statisticky se Švédsku daří snižovat počty mrtvých či vážně zraněných. Švédský přístup a filozofie k dopravnímu prostředí inspirovala i mnoho dalších států, které se rozhodli tuto myšlenky sdílet a následovat. Na základech Švédské Vize 0 vznikl v rámci organizace OECD tzv. Safe Systém Approach. Úplně eliminovat úmrtí a vážná zranění se zdá být velmi ambiciózním cílem, který bude jistě trvat ještě velkou řadu let. Nicméně již v současné situaci dochází ve Švédsku ke značným poklesům smrtelných dopravních nehod a můžeme jen doufat, že se podaří švédskou myšlenku úspěšně implementovat v ostatních státech, které budou tuto myšlenku podporovat. 

I v České republice existuje a aktivně funguje platforma vize 0. O jejím fungování naleznete více na https://www.platformavize0.cz/



Zdroj obrázků: System YMS-promitacka • © Michael Stanovsky 2007-2021 • v0.9708 (20170422)

Zdroje:

STANOVSKÝ, Michael. Severské listy: „Vize 0“ – Švédsko chce dopravu bez vážných nehod. Severské listy [online]. Dřenice: Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, 2015, 20.12.2015 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.severskelisty.cz/kaleido/kale0407.php

Http://www.welivevisionzero.com/vision-zero/: Vision Zero [online]. neuvedeno: neuvedeno, 2018 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: http://www.welivevisionzero.com/vision-zero/

Vize Nula [online]. Liberec: Bezpečně na silnicích o.p.s, neuvedeno [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.vize-nula.cz/

Platforma Vize Nula [online]. Praha 8: Simopt, 2019 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.platformavize0.cz/


Podívej se na fotky nebo videa:

Ty to zvládneš.cz - CHODCI NA SILNICITy to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNTy to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - ALKOHOL A DROGYTy to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUPTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KŘIKTy to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCHTy to zvládneš.cz - POZORNOSTTy to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSYBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda ZÁKLON HLAVYTy to zvládneš.cz - CHODEC vs. NEPOZORNÝ ŘIDIČTy to zvládneš.cz - CHODCI vs. TRAMVAJTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KOUŘTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda NEPOKLÁDEJ TELEFONTy to zvládneš.cz - NEPOZORNOSTTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - DROGY ZA VOLANTEMTy to zvládneš.cz - DOVOLENÁ A DLOUHÉ CESTYTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTTy to zvládneš.cz - CHODCI vs. TRAMVAJStresBESIP - Letecká záchranná služba u nehodyTy to zvládneš.cz - ČASKřikKrváceníTy to zvládneš.cz - NÁLEDÍTy to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚKouřTy to zvládneš.cz - ALKOHOL A DROGYTy to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCH (Dlouhá verze)BESIP - Následky dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSYTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - ETIKATy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUPPáteř

Stáhni si:

Dopravní výchova - Vidět a být viděnDopravní výchova - Poznáš dopravní značky?Dopravní výchova - Výbava kolaDopravní výchova - Šifrovací strojDopravní výchova - Dopravní prostředkyDopravní výchova - Chování v autěDopravní výchova - Dopravní prostředkyDopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - Dopravní značkyDopravní výchova -Rizika na železniciDopravní výchova - Přecházení železniceDopravní výchova - CestováníDopravní výchova - PřechodDopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - Vybarvi si obrázek; Je chování správné ?Dopravní výchova - šifrovací strojDopravní výchova - KřižovatkaDopravní výchova - Chůze po silniciDopravní výchova - ŽelezniceDopravní výchova - Chování na chodníku

Může se hodit:

Semafor pro chodceTvoje bába je úzká! Objeď to!Policejní plácačkaCyklistika - Kontrola plášťů, duší a bezpečnostní výbavyZáchranářský kufříkHASÍCÍ SPREJ PYROCOOL Zákaz předjížděníSADA VÝUKOVÝCH KARETDopravní výchova - sadaCyklistika - Hnací ústrojí15 ks pr. sešitů - DOPRAVNÍ VÝCHOVAAuto oranžové - vestičkaAuto žluté - vestičkaSemafor pro autaCyklistika - Bezpečnost bikeraHlavní silniceNůž na bezpečnostní pásyElektrokoloběžkyAuto červené - vestičkaROZBÍJEČ SKLA A ŘEZAČ PÁSŮ S PÍŠŤALKOU HAMMERReflexní vesta pro motorkáře - velikost XXLReflexní samolepka tlapka, balení 5 ks3M Reflexní samonavíjecí páska - zelená - splňuje EN 13356Reflexní nažehlovací motivyReflexní tkaničkyVyšívané nažehlovací obrázky velké - rybaDětská reflexní vesta s obrázkem zajíce - splňuje EN 1150Reflexní tričko pro dospélé - velikost XXLReflexní vesta pro dospělé - 3 reflexní pruhy ŽLUTÁ - MFleecová čepice/nákrčník - oranžováReflexní tričko pro dospělé - XXLReflexní samolepící PVC páska bílá, š.25mm/5m3M Reflexní přívěšek - splňuje EN13356Reflexní zvířátka - HROCHDětská reflexní vesta s obrázkem vel.MReflexní přívěšek strašidýlkoLED svítící ventilky na koloReflexní nažehlovací motivy

Skutečně se stalo:

Jízda v rizikových úsecích vyžaduje odpovědnost

Se zvýšeným provozem na českých silnicích roste také počet rizikových úseků, které jsou místem častých dopravních nehod s mnohdy fatálními následky. Zkušenosti…Zjistit více

Při střetu s Volkswagenem v Trutnově byl vážně zraněn 83letý chodec

Dne 18. října, krátce před 7. hodinou ranní, došlo na křižovatce u čerpací stanice Robin Oil v Trutnově ke střetu osobního vozidla značky VW Transporter s…Zjistit více

Cyklisté stále podceňují povinné nošení přilby

Cyklistika jako sport či způsob dopravy je nejen v ČR na výrazném vzestupu. To může být důvod ke spokojenosti, avšak za předpokladu že bude dosažena maximální…Zjistit více

Dvě víkendové tragické nehody v Karlovarském kraji

V sobotu 4. září letošního roku došlo kolem šesté hodiny ranní k tragické dopravní nehodě poblíž přehradní nádrže Skalka na Chebsku. K té mělo dojít tak, že…Zjistit více

Při střetu dvou motocyklů na Teplicku zemřela motorkářka

Hasiči ze stanice Teplice zasahovali ve čtvrtek odpoledne u tragické dopravní nehody na silnici č. 63 u Rtyně nad Bílinou.Zjistit více

Senior jedoucí na elektrokole se na Jindřichohradecku srazil s cyklistou. Při leteckém transportu do nemocnice zemřel

Dne 1. září v 10:50 hodin řídil cyklista (r.1943) jízdní elektrokolo po účelové pozemní komunikaci - cyklotrase, v katastru obce Třeboň, ve směru jízdy od…Zjistit více

Každou šestou dopravní nehodu zaviní nepozornost řidiče

Nepozornost či nevěnování se plně řízení vozidla patří dlouhodobě do pětice nejčastějších příčin dopravních nehod na silnicích v České republice. Důvodů, proč…Zjistit více

Nepřipoutaný muž bez řidičáku a se zákazem řízení naboural s Peugeotem na Tachovsku do několika stromů. Nehodu nepřežil

Tachovští dopravní policisté přijali v pondělí oznámení o nehodě, ke které došlo kolem 20. hodiny na silnici mezi obcemi Brod nad Tichou a Lom u Tachova.Zjistit více

Nákladnímu vozu převážejícímu nebezpečné látky se na sjezdu na Pražský okruh u Chrášťan přehřály brzdy. Požáru zabránil řidič se svým spolujezdcem

Z nákladního vozu, sjíždějícího z dálnice D5 na Pražský okruh směrem k dálnici D1, na úrovni Chrášťan, začal vycházet v pondělí dopoledne kouř.Zjistit více