Bezpečnostní informační systém
Motorky
Bezpečná doprava > Motorky
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIPRO ŠKOLY

Švédská Vize 0

Švédská Vize 0 vznikla v roce 1994 a v roce 1997 byla schválena švédským parlamentem. Jedná se o plán, který eliminuje počty mrtvých nebo vážně zraněných na silnicích na číslo 0. Švédská vize 0 nabízí nový pohled na problematiku bezpečnosti silničního provozu. Hlavní myšlenka vychází z teze, že na silniční provoz je potřeba nahlížet jako na ucelený systém, který je vzájemně provázaný a jednotlivé prvky spolu musí vzájemně interagovat a kooperovat (tj. silnice, vozidla i účastníci silničního provozu se chovají tak, aby jejich prioritou bylo zachování vzájemné bezpečnosti). Hlavní odpovědnost za formování bezpečnosti v silničním provozu a dosažení patřičné úrovně, nesou především ti, kteří navrhují dopravně bezpečností systém např. výrobce vozidel, správce komunikací, dopravce, ale také politici, zaměstnanci veřejného sektoru či policie. Odpovědností každého jednotlivce je pak podřídit se nastaveným regulím. Švédská Vize 0 také nabourává tradiční pojetí dopravní nehody, ve kterém je dopravní nehoda způsobena individuálním selháním účastníka silničního provozu. V případě švédské vize, není dopravní nehoda důsledkem individuálního pochybení, ale selhání celého systému. 

Švédský model vychází rovněž z myšlenky, že přirozenou vlastností lidí je chybovat. Vize 0 připouští výskyt dopravních nehod, ale není ochotna akceptovat, smrt či vážné zranění za následek dopravní nehody. Systém se tedy snaží převést hlavní odpovědnost na ty, kteří jsou tvůrci a navrhovatelé dopravních parametrů. Zároveň je, ale vyžadována individuální odpovědnost všech účastníků, aby stanovená bezpečnostní pravidla dodržovala. 



Fungování v praxi


Jak již bylo zmíněno, systém počítá s lidskou chybou a s tím, že k dopravní nehodě pravděpodobně dojde. Švédská vize s tímto scénářem počítá a snaží se o vytvoření takového dopravního systému, který těmto lidským selháním předejde. Jedním z příkladem bezpečnostního opatření je výstavba tříproudých silnic, kdy oba směry jsou odděleny ochranou bariérou a třetí pruh určený k předjíždění každých pár kilometrů přechází k jinému směru jízdy. Tak je tedy eliminována možnost čelního středu vozidel způsobena neopatrným předjížděním. Dalším opatřením je úprava přechodů pro chodce, které jsou doplněny o světelnou signalizaci a nárazníky zpomalující rychlost vozidel. Zároveň je snaha v nebezpečných místech budovat spíše nadchody pro pěší než klasický přechod pro chodce.

Ve švédských městech také nenaleznete nebezpečné křižovatky, kdy chodec má na přechodu zelenou současně s vozidlem vyjíždějícím zpoza zatáčky. Také cyklistické pruhy jsou oddělené od automobilových svodidly, a kde není takové řešení technicky možné, smějí jet řidiči automobilů rychlostí pouze 30km/h.  Veškerá opatření jsou podložena vědeckými analýzami, které počítají s rizikem úmrtí. Je dokázáno, že pokud chodce srazí automobil jedoucí rychlostí 50km/h, chodec pravděpodobně zemře. V případě, že je chodec sražen pouze v rychlosti 30km/h je pravděpodobnost jeho úmrtí asi 10 % a pravděpodobně přežije. 

Systém tedy počítá s lidskou chybou, operuje s křehkostí a zranitelností lidského těla, spojuje systém jako jeden velký celek, vyžaduje odpovědné dodržování pravidel. 


Inspirativní model pro ostatní 


Švédský model je poměrně úspěšný a statisticky se Švédsku daří snižovat počty mrtvých či vážně zraněných. Švédský přístup a filozofie k dopravnímu prostředí inspirovala i mnoho dalších států, které se rozhodli tuto myšlenky sdílet a následovat. Na základech Švédské Vize 0 vznikl v rámci organizace OECD tzv. Safe Systém Approach. Úplně eliminovat úmrtí a vážná zranění se zdá být velmi ambiciózním cílem, který bude jistě trvat ještě velkou řadu let. Nicméně již v současné situaci dochází ve Švédsku ke značným poklesům smrtelných dopravních nehod a můžeme jen doufat, že se podaří švédskou myšlenku úspěšně implementovat v ostatních státech, které budou tuto myšlenku podporovat. 

I v České republice existuje a aktivně funguje platforma vize 0. O jejím fungování naleznete více na https://www.platformavize0.cz/



Zdroj obrázků: System YMS-promitacka • © Michael Stanovsky 2007-2021 • v0.9708 (20170422)

Zdroje:

STANOVSKÝ, Michael. Severské listy: „Vize 0“ – Švédsko chce dopravu bez vážných nehod. Severské listy [online]. Dřenice: Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, 2015, 20.12.2015 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.severskelisty.cz/kaleido/kale0407.php

Http://www.welivevisionzero.com/vision-zero/: Vision Zero [online]. neuvedeno: neuvedeno, 2018 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: http://www.welivevisionzero.com/vision-zero/

Vize Nula [online]. Liberec: Bezpečně na silnicích o.p.s, neuvedeno [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.vize-nula.cz/

Platforma Vize Nula [online]. Praha 8: Simopt, 2019 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.platformavize0.cz/


Podívej se na fotky nebo videa:

Ty to zvládneš.cz - dopravní nehoda KŘIKBESIP - Bezpečnostní prvky v autěTy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYTy to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTABESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮBESIP - Železniční přejezdyPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamTy to zvládneš.cz - NEPOZORNOSTBESIP - Křižovatky, obytná a pěší zónaTy to zvládneš.cz - POZORNOSTTy to zvládneš.cz - DOVOLENÁ A DLOUHÉ CESTYTy to zvládneš.cz - CHODCI vs. TRAMVAJTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda ZÁKLON HLAVYTy to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČITy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KOUŘTy to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda STRESTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYTy to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚTy to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSYTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTTy to zvládneš.cz - ALKOHOL A DROGYBESIP - Následky dopravní nehodyPostup u dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKBESIP - Letecká záchranná služba u nehodyTy to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNTy to zvládneš.cz - NEPOZORNOSTTy to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČIBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - skutečný příběhTy to zvládneš.cz - NÁLEDÍTy to zvládneš.cz - DÁLNICETy to zvládneš.cz - POZORNOSTTy to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTATy to zvládneš.cz - RYCHLOSTKouř

Stáhni si:

Dopravní výchova - Jízda na koleDopravní výchova - Stezka pro chodce a pro cyklistyDopravní výchova - Chůze po chodníkuDopravní výchova - Chování na chodníkuDopravní výchova - ViditelnostDopravní výchova - ViditelnostDopravní výchova - Umísti dopravní prostředkyDopravní výchova - Jízda na koleDopravní výchova - Vybarvi si obrázek; Je chování správné ?Dopravní výchova - Doprava ve městěDopravní výchova - Kdo se chová nebezpečně ?Dopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - Dopravní značkyDopravní výchova - Výbava kolaDopravní výchova - Přecházení přechoduDopravní výchova - KolejeDopravní výchova - PřechodDopravní výchova - Přecházení železniceDopravní výchova - ChodecDopravní výchova - Slož slova

Může se hodit:

Cyklistika - Kontrola brzdPozor děti!STOPZákaz vjezduPracovní sešit - DOPRAVNÍ VÝCHOVAZákaz předjížděníAuto modré - vestičkaPolicejní plácačkaMotorkáři - Kontrola řetězuCyklistika - Bezpečnost bikeraAgresivita zabíjí - ZačátečniceNůž na bezpečnostní pásyMotorkáři - Kontrola brzd a olejeTvoje bába je úzká! Objeď to!Nůž na bezpečnostní pásyHASÍCÍ SPREJ PYROCOOL Agresivita zabíjí - KamionParkovištěZabezpečení místa dopravní nehody15 ks pr. sešitů - DOPRAVNÍ VÝCHOVAReflexní nažehlovací motivyReflexní bezpečnostní vesta pro dospělé XL EN ISO 20471:2013Dětská reflexní vesta s obrázkem vel.SVyšívané nažehlovací obrázky malé -jahody růžovéVyšívané nažehlovací obrázky střední - medvídek modrýReflexní vesta pro dospělé - 3 reflexní pruhy ŽLUTÁ - MVyšívané nažehlovací obrázky velké - katamaránVyšívané nažehlovací obrázky střední - medvídek zelenýReflexní přívěšek smajlík žlutýReflexní bezpečnostní vesta oranžová vel. XXL EN ISO 20471:2013Reflexní bezpečnostní vesta pro dospělé L EN ISO 20471:2013Reflexní ohlávka - velikost CobDětská reflexní vesta s obrázkem vel.SReflexní samolepka plamínek - bílý, balení 5ksReflexní přívěšek vestaReflexní nažehlovací páska š. 50 mm - balení 5 mReflexní přívěšek - rukaReflexní ponožky ČERVENÉ, vel. 41-42Vyšívané nažehlovací obrázky velké - plachetnice

Skutečně se stalo:

Dopravní akce v Ústeckém kraji: Řidič jel na devadesátce rychlostí zhruba 180 km/hod

Během úterního dopoledne překročil 29letý řidič nejvyšší povolenou rychlost téměř dvakrát. Na silnici I/13 u obce Vrskmaň v okrese Chomutov, kde je nejvyšší…Zjistit více

Brněnští policisté zastavili další řidiče, kteří převáželi v autech děti bez autosedaček a bezpečnostních pásů

V minulých dnech se policisté brněnského dopravního inspektorátu setkali s několika řidiči, kteří ve svých autech převáželi děti bez použití autosedaček.…Zjistit více

Na Jesenicku se potkali agresivní řidiči. Bránění v předjíždění skončilo nehodou

V pátek 22. března po 12. hodině vyjížděli policisté na Jesenicku k dopravní nehodě, ke které došlo v obci Česká Ves. Podle zjištěných informací 46letý řidič…Zjistit více

Neznámý řidič v SUV měl při předjíždění na Českokrumlovsku ohrozit jiného šoféra. Ten strhl řízení a poškodil si svůj vůz o svodidla

Policisté z českokrumlovského dopravního inspektorátu provádí šetření dopravní nehody, ke které došlo v pondělí dne 18. 3. 2024 krátce před 8. hodinou ranní na…Zjistit více

Řidiče octavie po srážce s nákladním vlakem na Příbramsku vyprošťovali hasiči

U Zadního Poříčí na Příbramsku došlo v pondělí dopoledne k vážné dopravní nehodě. Ze zatím neznámých příčin se zde, na železničním přejezdu chráněném…Zjistit více

Dopady dopravních nehod: Poranění dětí při nehodách

Děti jsou v dopravním provozu mnohem více zranitelné. Příčinou je jejich stále ještě nedokončený mentální vývoj a také fyzické dispozice. Zdravotní následky…Zjistit více

Policisté vyjížděli k nebezpečně kličkujícímu kamionu. Na místě zjistili, že řidič jede již více než 20 hodin bez přestávky

Policisté na integrovaném operačním středisku Krajského ředitelství policie kraje Vysočina přijali v úterý 19. března, patnáct minut po desáté hodině dopoledne…Zjistit více

Mladík v octavii jel po dálnici D46 v protisměru. Prý ho tam zavedla navigace

V noci na pondělí, kolem druhé hodiny ráno, si olomoučtí policisté, při hlídkové činnosti, povšimli vozidla zn. Škoda Octavia. Vozidlo policejní hlídku zaujalo…Zjistit více

Složky IZS na okraji Prahy zaměstnala nehoda osobního vozu a autobusu

Na křižovatce ulic K Austisu a K Zadní Kopanině, v oblasti pražských Řeporyjí, došlo v pátek v podvečer k dopravní nehodě osobního automobilu a autobusu.…Zjistit více