Bezpečnostní informační systém
Motorky
Bezpečná doprava > Motorky
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIPRO ŠKOLY

Švédská Vize 0

Švédská Vize 0 vznikla v roce 1994 a v roce 1997 byla schválena švédským parlamentem. Jedná se o plán, který eliminuje počty mrtvých nebo vážně zraněných na silnicích na číslo 0. Švédská vize 0 nabízí nový pohled na problematiku bezpečnosti silničního provozu. Hlavní myšlenka vychází z teze, že na silniční provoz je potřeba nahlížet jako na ucelený systém, který je vzájemně provázaný a jednotlivé prvky spolu musí vzájemně interagovat a kooperovat (tj. silnice, vozidla i účastníci silničního provozu se chovají tak, aby jejich prioritou bylo zachování vzájemné bezpečnosti). Hlavní odpovědnost za formování bezpečnosti v silničním provozu a dosažení patřičné úrovně, nesou především ti, kteří navrhují dopravně bezpečností systém např. výrobce vozidel, správce komunikací, dopravce, ale také politici, zaměstnanci veřejného sektoru či policie. Odpovědností každého jednotlivce je pak podřídit se nastaveným regulím. Švédská Vize 0 také nabourává tradiční pojetí dopravní nehody, ve kterém je dopravní nehoda způsobena individuálním selháním účastníka silničního provozu. V případě švédské vize, není dopravní nehoda důsledkem individuálního pochybení, ale selhání celého systému. 

Švédský model vychází rovněž z myšlenky, že přirozenou vlastností lidí je chybovat. Vize 0 připouští výskyt dopravních nehod, ale není ochotna akceptovat, smrt či vážné zranění za následek dopravní nehody. Systém se tedy snaží převést hlavní odpovědnost na ty, kteří jsou tvůrci a navrhovatelé dopravních parametrů. Zároveň je, ale vyžadována individuální odpovědnost všech účastníků, aby stanovená bezpečnostní pravidla dodržovala. 



Fungování v praxi


Jak již bylo zmíněno, systém počítá s lidskou chybou a s tím, že k dopravní nehodě pravděpodobně dojde. Švédská vize s tímto scénářem počítá a snaží se o vytvoření takového dopravního systému, který těmto lidským selháním předejde. Jedním z příkladem bezpečnostního opatření je výstavba tříproudých silnic, kdy oba směry jsou odděleny ochranou bariérou a třetí pruh určený k předjíždění každých pár kilometrů přechází k jinému směru jízdy. Tak je tedy eliminována možnost čelního středu vozidel způsobena neopatrným předjížděním. Dalším opatřením je úprava přechodů pro chodce, které jsou doplněny o světelnou signalizaci a nárazníky zpomalující rychlost vozidel. Zároveň je snaha v nebezpečných místech budovat spíše nadchody pro pěší než klasický přechod pro chodce.

Ve švédských městech také nenaleznete nebezpečné křižovatky, kdy chodec má na přechodu zelenou současně s vozidlem vyjíždějícím zpoza zatáčky. Také cyklistické pruhy jsou oddělené od automobilových svodidly, a kde není takové řešení technicky možné, smějí jet řidiči automobilů rychlostí pouze 30km/h.  Veškerá opatření jsou podložena vědeckými analýzami, které počítají s rizikem úmrtí. Je dokázáno, že pokud chodce srazí automobil jedoucí rychlostí 50km/h, chodec pravděpodobně zemře. V případě, že je chodec sražen pouze v rychlosti 30km/h je pravděpodobnost jeho úmrtí asi 10 % a pravděpodobně přežije. 

Systém tedy počítá s lidskou chybou, operuje s křehkostí a zranitelností lidského těla, spojuje systém jako jeden velký celek, vyžaduje odpovědné dodržování pravidel. 


Inspirativní model pro ostatní 


Švédský model je poměrně úspěšný a statisticky se Švédsku daří snižovat počty mrtvých či vážně zraněných. Švédský přístup a filozofie k dopravnímu prostředí inspirovala i mnoho dalších států, které se rozhodli tuto myšlenky sdílet a následovat. Na základech Švédské Vize 0 vznikl v rámci organizace OECD tzv. Safe Systém Approach. Úplně eliminovat úmrtí a vážná zranění se zdá být velmi ambiciózním cílem, který bude jistě trvat ještě velkou řadu let. Nicméně již v současné situaci dochází ve Švédsku ke značným poklesům smrtelných dopravních nehod a můžeme jen doufat, že se podaří švédskou myšlenku úspěšně implementovat v ostatních státech, které budou tuto myšlenku podporovat. 

I v České republice existuje a aktivně funguje platforma vize 0. O jejím fungování naleznete více na https://www.platformavize0.cz/



Zdroj obrázků: System YMS-promitacka • © Michael Stanovsky 2007-2021 • v0.9708 (20170422)

Zdroje:

STANOVSKÝ, Michael. Severské listy: „Vize 0“ – Švédsko chce dopravu bez vážných nehod. Severské listy [online]. Dřenice: Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, 2015, 20.12.2015 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.severskelisty.cz/kaleido/kale0407.php

Http://www.welivevisionzero.com/vision-zero/: Vision Zero [online]. neuvedeno: neuvedeno, 2018 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: http://www.welivevisionzero.com/vision-zero/

Vize Nula [online]. Liberec: Bezpečně na silnicích o.p.s, neuvedeno [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.vize-nula.cz/

Platforma Vize Nula [online]. Praha 8: Simopt, 2019 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.platformavize0.cz/


Podívej se na fotky nebo videa:

Ty to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSYTy to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTATy to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - ALKOHOL A DROGYTy to zvládneš.cz - CHODCI vs. TRAMVAJTy to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČIBESIP - Vidět a být viděnTy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCHTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KŘIKTy to zvládneš.cz - CHODEC vs. NEPOZORNÝ ŘIDIČTy to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - POZORNOSTTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda NEPOKLÁDEJ TELEFONBESIP - Bezpečnostní prvky v autěBESIP - Rychlost a brzdná dráhaTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - CHODCI NA SILNICITy to zvládneš.cz - POZORNOSTTy to zvládneš.cz - NEPOZORNOSTTy to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYPáteřKouřTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTTy to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamKřikTy to zvládneš.cz - MOTORKY NA SILNICITy to zvládneš.cz - ČASPostup u dopravní nehodyZáklon hlavyVlastní bezpečnostTy to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTABezpečnost blízkýchTy to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUP

Stáhni si:

Dopravní výchova - Jízda na koleDopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - Znalost dopravních značekDopravní výchova - Přecházení přechoduDopravní výchova - Chování na koleDopravní výchova - PřechodDopravní výchova - Přecházení přechoduDopravní výchova - Kdo se chová nebezpečně ?Dopravní výchova - SemaforDopravní výchova - KřižovatkaDopravní výchova - šifrovací strojDopravní výchova - ŽelezniceDopravní výchova - Přecházení železniceDopravní výchova - Kudy bys šel ?Dopravní výchova - přecházení kolejíDopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - Sestav obrázekDopravní výchova - Slož slovaDopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - Umíš přecházet přechod ?

Může se hodit:

Semafor pro autaAgresivita zabíjí - ZačátečnicePracovní sešit - DOPRAVNÍ VÝCHOVASvětelné signályPřechod pro chodceDej přednost v jízděParkovištěKřižovatka s vedlejší silnicíSADA VÝUKOVÝCH KARETPolicejní plácačkaNůž na bezpečnostní pásyTvař se, že ti každej dluží!Zatrub na ní! Ne tak nahlas!Tvoje bába je úzká! Objeď to!Stezka pro cyklistyCyklistika - Kontrola brzdAuto modré - vestičkaCyklistika - Bezpečnost bikeraCyklistika - Hnací ústrojíAuto červené - vestičkaSportovní tričko dámské - fluorescenční barva oranžová, vel. MReflexní tyčinky na dráty jízdních kol - balení 24 ksReflexní ponožky ORANŽOVÉ, vel. 41-42Reflexní samolepka - srdíčko, balení 5ksReflexní tričko pro dospělé - XXLReflexní přípínací odznakReflexní přívěšek vestaReflexní ponožky ŽLUTÉ, vel. 43-44Vyšívané nažehlovací obrázky velké - panenkaReflexní klíčenka růžováReflexní páska - modráReflexní ponožky ZELENÉ, vel. 39-40Reflexní taháček hvězdička červenáReflexní ponožky MODRÉ, vel. 39-40Reflexní přívěšek hvězdaFleecová čepice/nákrčník - žlutáDětská reflexní vesta s obrázkem vel.MReflexní tvarový samolepkový arch HASIČIReflexní samolepka - ruka růžová

Skutečně se stalo:

Srážka dvou vozů na Svitavsku skončila tragicky. Tři mrtví, dva zranění

V sobotu 22. listopadu 2025, po 14. hodině, zasahovaly složky integrovaného záchranného systému u dopravní nehody dvou osobních automobilů. Nehoda se stala na…Zjistit více

Kvůli požáru kamionu musela být uzavřena dálnice D55 u Otrokovic

V sobotu, ve 3:46, přijalo krajské operační středisko zlínských hasičů hlášení o požáru kamionu na dálnici D55 u Otrokovic. Na místo okamžitě vyrazily…Zjistit více

Umíte pomoci při nehodě na přechodu? Nová simulace dopravní nehody pomůže se správným postupem

Multimediální vzdělávací aplikace Ty to zvládneš – PRVNÍ U NEHODY rozšířila svým obsahem vzdělávání široké veřejnosti. Jedna z nově prezentovaných rizikových…Zjistit více

Češi stále riskují: Nejčastější příčiny nehod jsou rychlost, nepozornost a nedání přednosti

Ve Spojeném království právě probíhá Road Safety Week (letos od 16. do 22. 11.), týden věnovaný prevenci a bezpečnosti silničního provozu. Do jednotlivých…Zjistit více

Po srážce s autem ve Vsetíně zemřel cyklista

Ve středu, krátce po sedmnácté hodině, se ve Vsetíně stala vážná dopravní nehoda mezi osobním automobilem a cyklistou. Třiasedmdesátiletý muž na kole, který…Zjistit více

Při nehodě na Písecku byli zraněni čtyři lidé. Zachytila ji palubní kamera

V úterý, krátce po třinácté hodině, došlo na silnici I/4, v katastru obce Předotice na Písecku k dopravní nehodě. Jde o hlavní tah od Strakonic na Prahu poblíž…Zjistit více

Po srážce s autobusem na pražských Vinohradech vykolejila tramvaj

Ve Vinohradské ulici na pražské Floře, poblíž křižovatky s ulicí Písecká, došlo v úterý odpoledne ke srážce tramvaje s autobusem MHD. V autobusu cestoval pouze…Zjistit více

Projekt PRVNÍ U NEHODY přidává tři nové simulace rizikových situací na silnicích

Multimediální vzdělávací aplikace Ty to zvládneš – PRVNÍ U NEHODY rozšiřuje vzdělávání široké veřejnosti. Po úspěšném lednovém startu projektu přináší Asociace…Zjistit více

Policistům na Vysočině znovu ujížděl muž převážející drogy. I tentokrát se pokusil o útěk

Třebíčští policisté dopadli nebezpečného muže, který si zřejmě myslel, že pro něho zákony neplatí. Řídil auto, i když nesmí, policistům se snažil ujet a…Zjistit více