Cyklisté stále podceňují povinné noení přilby
Cyklistika jako sport či způsob dopravy je nejen v ČR na výrazném vzestupu. To můe být důvod ke spokojenosti, avak za předpokladu e bude dosaena maximální úroveň bezpečnosti cyklistů v silničním provozu. Dvaatřicet zmařených ivotů cyklistů na silnici od ledna do srpna letoního roku bohuel ukazuje na vysokou závanost tohoto tématu.
Zatímco na straně jedné potvrzují statistická čísla Policie ČR ke zmíněných letoním 32 obětím na silnici v roli cyklistů navíc jetě 162 těce zraněných a také 2305 případů nehod cyklistů s lehkým zraněním, vyvstává na straně druhé nutnost ptát se po příčinách tohoto stavu spojeného s jejich bezpečností na silnicích. Počet cyklistů a jejich věkové sloení se mění i vlivem nových technologií v tomto oboru. "Elektrokolo umoní v podstatě sportovní jízdu komukoliv. I starí člověk, který by si jel vlastním tempem, tak tady jede rychleji a moná je hlavním nebezpečím právě vyí rychlost, ne která odpovídá jeho fyzické kondici. Zároveň i rychlost jeho reakcí či postřehů. Najde se i kaskadér, který si vyrazí do plného provozu bez helmy nebo bez jakékoliv výbavy," říká MUDr. Jiří Smetana, ředitel Zdravotnické záchranné sluby Karlovarského kraje.
Nedodrení povinného noení přilby při jízdě na kole bylo jen v letoních osmi uplynulých měsících prokázáno v 70 % smrtelných dopravních nehod cyklistů. Přitom si právě cyklisté neuvědomují, e nehoda na kole v rychlosti 25 km/h se dá přirovnat pádu z výky 2,5 metrů přímo na hlavu. Ohledně letoních smrtelných nehod cyklistů jsou k dispozici i dalí statistické údaje. Mezi nejčastějí příčiny nehod s úmrtím cyklistů patří nesprávný způsob jízdy (37,5 %), následuje nepřiměřená rychlost (28 %) a také nedání přednosti v jízdě (19 %). Nelichotivým údajem je rovně zjitění alkoholu v krvi s hodnotou vyím ne 1 promile, a to v téměř 17 % nehod.
"Kadý účastník provozu: chodec, řidič motorového, nemotorového vozidla čili i cyklista, by se měl náleitě věnovat dění v silničním provozu. Se sluchátky na uích, nebo se punty, kde jim hraje hudba, to určitě nebude to pravé ořechové," připomíná Bc. Roman Budský BA (Hons), MBA, předseda expertní rady Platformy VIZE 0 situaci, kdy cyklista zbytečně a vědomě ztrácí důleitý smyslový orgán např. pro správné posouzení situace na silnici. V kadém případě opět sehrává v dosaení maximální bezpečnosti cyklistů na silnici důleitou roli vzájemná ohleduplnost. Například zakázaná jízda na kole po přechodu můe ohrozit i chodce samotné. Stejně tak je třeba ohleduplnosti řidiče motorového vozidla v blízkosti jízdních pruhů pro cyklisty nebo v případě vystupování z vozidla do vozovky. Samozřejmostí by měl být u kadého cyklisty bezvadný technický stav jeho kola vybaveném vemi povinnými bezpečnostními prvky.
S cílem zvýit bezpečnost cyklistů na silnici odsouhlasila horní i dolní komora Parlamentu ČR novelu zákona, která od ledna roku 2022 nařizuje řidičům motorových vozidel předjídět cyklisty na vozovce ve vzdálenosti minimálně 1,5 metru. Při nedodrení této vzdálenosti hrozí řidiči pokuta a 2000 korun. K novele zákona se nyní vyjádří prezident republiky. "Počet cyklistů na českých silnicích se výrazně zvyuje a vlivem budoucího trendu redukovat pohyb motorových vozidel v městských aglomeracích s preferencí zavedení čisté mobility se dá očekávat, e tento vzrůstající trend bude nadále pokračovat. I proto je potřeba stále více myslet na bezpečnost cyklistů. Na druhou stranu chceme v prevenci neustále zdůrazňovat také ohleduplnost cyklistů k ostatním účastníkům silničního provozu," říká Luká Hutta, výkonný manaér Asociace Záchranný kruh, připravující dlouhodobě kampaň Ty to zvládne Setkání s realitou.
VIDEO K TOMUTO TÉMATU NALEZNETE: Web nebo YouTube
Zdroj: Statistika dopravní nehodovosti Policie ČR, Observatoř bezpečnosti silničního provozu
O kampani Ty to zvládne:
Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň Ty to zvládne, ve které představuje inovativní instruktáně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. V tomto projektu představuje kampaň divákům unikátní spojení reálných záběrů sloek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamuje diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Kampaň zdůrazňuje rizika chování na silnici s cílem sníit počet dopravních nehod na minimum.
Více informací: realita.tytozvladnes.cz.
Kampaň "Ty to zvládne setkání s realitou" je financována z Fondu zábrany kod České kanceláře pojistitelů.
O fondu zabrány kod
Fond zábrany kod je zřízen zákonem cĚ. 168/1999 Sb., a věcněĚ ho spravuje ČeskáĚ kancelářĚ pojistitelůĚ, profesníĚ organizace pojioven, kteréĚ jsou oprávněny na územíĚ ČeskéĚ republiky provozovat pojitěniĚ odpovědnosti za kodu způsobenou provozem vozidla (povinnéĚ ručeníĚ). Tyto pojiovny do fondu zabrány kod odvádíĚ ročněĚ 3 % z přijatého pojistného z pojitěniĚ odpovědnosti z provozu vozidla. Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základníĚ sloky IZS, tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatníĚ sloky IZS a subjekty realizujícíĚ projekty vedoucíĚ ke zvýeniĚ bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti kod z provozu vozidel.
Více informaciĚ: www.fondzabranyskod.cz.
Autor, zdroj: Svět v bezpečí, http://www.svetvbezpeci.cz