Jízda v rizikových úsecích vyaduje odpovědnost

Se zvýeným provozem na českých silnicích roste také počet rizikových úseků, které jsou místem častých dopravních nehod s mnohdy fatálními následky. Zkuenosti z vyetřování těchto nehod ukazují, e mnohým střetům vozidel lo zabránit, pokud by řidiči uzpůsobili jízdu situaci na vozovce a zbytečně neriskovali.
I proto jsou dnes nejvíce rizikové úseky s častými nehodami označeny dopravním značením, které upozorňuje řidiče na často zrádné či nepřehledné místo. Bohuel poměrně velkou roli při zmíněných dopravních nehodách sehrává také celková kvalita pozemních komunikací, která zaostává v porovnání s jinými vyspělými zeměmi. "Světové ekonomické fórum pravidelně zveřejňuje ebříček kvality silnic a Česká republika je v něm bohuel na nelichotivém 76. místě. Kdy to převedeme na Evropu, tak jsme devětadvacátí ze čtyřiceti hodnocených států. To je smutným faktem," říká Bc. Roman Budský BA (Hons), MBA, předseda expertní rady Platformy VIZE 0.
Rozhodně to vak neznamená, e by tento fakt měl jakkoliv ospravedlnit často velmi riskantní jednání řidičů motorových vozidel za volantem při jízdě právě takto označeným rizikovým úsekem. Statistika nehodovosti, která čerpá z dat Policie ČR potvrzuje, e při letoních dopravních nehodách z titulu nepřiměřené rychlosti, nesprávného předjídění či jízdě na nesprávné straně vozovky (tedy i vyjetí do protisměru) mělo za následek ztrátu 184 lidských ivotů.
Jedním z mnoha příkladů rizikového úseku se nachází na silnici I/6 vedoucí z Prahy přes Karlovy Vary a do Chebu. Právě v blízkosti Karlových Varů umoňuje povrch a tvar komunikace s dlouhými táhlými zatáčkami za ideálních podmínek poměrně rychlejí jízdu. Řidiči vak často neodhadnou své monosti a aktuální stav silnice v kombinaci s počasím, co je následně příčinou častých váných dopravních nehod. "Řidiči tam nedodrují maximální povolenou rychlost 90 km/hod., v dnení době tam máme sníenou rychlost na 70 km/hod. za mokra, a přesto se tam jezdí velmi rychle. Pak se ale viníci nehod nemohou divit, e zdejí zatáčky, které jsou velmi táhlé, je vynesou nebo dostanou smyk a potom u se vozidlo na mokré silnici chová jako na ledě," potvrzuje častou praxi na tomto rizikovém úseku plk. Mgr. Pavel íha, vedoucí Odboru sluby dopravní policie Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje.
Sníení celkového počtu dopravních nehod na rizikových úsecích lze částečně dosáhnout technologickým řeením, co se potvrdilo právě na zmíněné silnici s označením I/6. V jednom místě byla silnice opatřena speciálním červeným protiskluzovým povrchem, co ke sníení počtu nehod přispělo. Chystá se zde také dalí úprava povrchu tzv. mikrokobercem, který způsobuje zvýenou hlučnost ve voze a poukazuje tak na moné nebezpečí. Nikdy vak tyto bezpečnostní prvky v konstrukci komunikace nenahradí zodpovědnějí chování řidičů za volantem.
"Jízda v rizikových úsecích bude nebezpečná do té doby, dokud řidiči nebudou schopni rozeznat v takovém místě vyí míru nebezpečí a ohleduplně nepřizpůsobí jízdu dané situaci. Uvědomme si konečně, e silnice auto neřídí. A nehody se nestávají samy od sebe. Pouze čekají, a je někdo přivolá a vezmou si, co uznají za vhodné. ádná výmluva na kvalitu silnice, patné dopravní značení nebo viditelnost u na tom vůbec nic nezmění," připomíná závanost tématu Luká Hutta, výkonný manaér Asociace Záchranný kruh, která stojí za realizací bezpečnostní kampaně Ty to zvládne Setkání s realitou.
VIDEO K TOMUTO TÉMATU NALEZNETE: Web nebo YouTube
Zdroj: Statistika dopravní nehodovosti Policie ČR
O kampani Ty to zvládne:
Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň Ty to zvládne, ve které představuje inovativní instruktáně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. V tomto projektu představuje kampaň divákům unikátní spojení reálných záběrů sloek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamuje diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Kampaň zdůrazňuje rizika chování na silnici s cílem sníit počet dopravních nehod na minimum.
Více informací: realita.tytozvladnes.cz.
Kampaň "Ty to zvládne setkání s realitou" je financována z Fondu zábrany kod České kanceláře pojistitelů.
O fondu zabrány kod
Fond zábrany kod je zřízen zákonem cĚ. 168/1999 Sb., a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojioven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojitěniĚ odpovědnosti za kodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojiovny do fondu zabrány kod odvádí ročně 3 % z přijatého pojistného z pojitěniĚ odpovědnosti z provozu vozidla. Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základní sloky IZS, tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatní sloky IZS a subjekty realizující projekty vedoucí ke zvýeniĚ bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti kod z provozu vozidel.
Více informaciĚ: www.fondzabranyskod.cz.
Autor, zdroj: Svět v bezpečí, http://www.svetvbezpeci.cz