Dopady dopravních nehod: Poranění cév a nervů
U brzo přilákají první jarní slunečné dny tisíce motorkářů na české silnice. Logicky tím také vzroste riziko dopravních nehod právě s jejich účastí. Nejen bezpečnostní výbava motorkářů, ale předevím jejich respekt a uvědomění si větí míry zranitelnosti při nehodě oproti řidičům automobilů je cestou ke sníení počtu nehod s často fatálními následky.
Podle Portálu nehod se za posledních deset let (konkrétně od 1. 1. 2013 do 31. 12. 2022) stalo 32âŻ427 dopravních nehod s účastí motocyklistů. Při tomto počtu nehod bohuel dolo k usmrcení 785 lidí a následky na celý ivot si díky těkým zraněním odneslo 4âŻ809 lidí. Alarmující čísla navíc umocňuje skutečnost, e sezóna pro adrenalinovou jízdu na motocyklu trvá přiblině jen půl roku. Málo motorkářů si vak za řídítky svých silných strojů připustí fakt, e v případě porovnání s řidiči automobilů jim při přepočtu ujetých kilometrů hrozí 18x větí riziko usmrcení při dopravní nehodě. ivot ohroující jsou při pádech z motocyklů také častá těká zranění, a to vlivem vysoké rychlosti a následné kinetické energie při nárazu do pevných překáek. Příkladem takového zranění můe být natrení podklíčkové tepny při prudkém pádu na rameno, které můe skončit fatálním vnitřním krvácením. Ve velkém ohroení je vak také nervová soustava člověka.
Pád s prudkým nárazem motorkáře na silnici či do překáky můe u něj způsobit poruení jemných nervových vláken, např. vytrení nervových kořenů horní končetiny z krční míchy, a tedy přeruení kontaktu mozku a míchy s paí. Ve výsledku se pak tato poranění zpravidla projeví nemoností pohybu některými nebo vemi svaly pae, předloktí, ruky a ztrátou či změnou citlivosti v určitém úseku pokoky horní končetiny. V některých případech můe dojít i k ochrnutí jinak zdravé pae. Nezřídka dochází u těchto poranění také ke svalové nerovnováze v oblasti svalů ramene, které se přenáí na svalstvo pae, předloktí a páteře, co opět zvyuje svalové napětí a bolest. Někdy se bohuel jedná o stav přetrvávající po celý ivot.
Proměna ivota v jediném okamiku
Láska k motocyklům se bohuel stala osudovou i pro Adrianu Hartman Augustínovou. Pád ve vysoké rychlosti, který vymrtil její tělo mimo vozovku, způsobil zlomení prvního obratle, spodiny lebeční, nalomení sedmého a osmého obratle s přeruením míchy a následným ochrnutím dolní části těla. "Probudila jsem se krátce po nehodě na poli vedle silnice. Dnes jen z vyprávění vím, e mě transportovali v kritickém stavu do nemocnice, kde jsem byla uvedena do dvoutýdenního umělého spánku. A po probuzení jsem si uvědomila, e se mi ivot změnil v jediném okamiku," vzpomíná na kritický okamik Adriana.
Prevence v oblasti silniční bezpečnosti motorkářů směřuje dnes mimo jiné k pravidlu být viděn i při sníené viditelnosti a samozřejmě k bezpečnostním prvkům výbavy. "Alfou a omegou kadého motorkáře by měla být předvídavost zejména v situacích, kdy nemusí být ostatními účastníky v běném provozu zaregistrován. S tím se váe ná apel na barevně pestrý oděv, ideálně doplněný o reflexní prvky. Kvalitní by měly být také vhodné rukavice i boty," připomíná prevenci vem motorkářům Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, připravující dlouhodobě kampaň Ty to zvládne a dodává: "Zcela samostatnou kapitolou je bezpečnostní přilba, která můe v případě tvrdého nárazu motorkáře na povrch silnice či do automobilu svojí konstrukcí sníit riziko úmrtí při nehodě o 40 %. Novodobým společníkem kadého motorkáře by měla být také airbagová vesta. To ve dohromady dává milovníkům adrenalinové jízdy na motocyklech anci nejen přeít, ale redukovat případné dopady na jejich zdraví pro dopravních nehodách."
VIDEO K TOMUTO TÉMATU NALEZNETE: ZDE
https://www.tytozvladnes.cz/dopady-nehody/videa/poraneni-cev-a-nervu.html
Mapování rizikových míst pro motorkáře
Odborníci doporučují se před začátkem motorkářské sezóny seznámit s rizikovými místy na českých silnicích. Zejména mezi milovníky jedné stopy jsou velice populární výlety do Českého výcarska. Letos lze navíc očekávat zvýený zájem o tuto lokalitu, kterou v minulém roce poničil rozsáhlý poár. "Rychlá jízda v této oblasti můe být velice nebezpečná. Dokazuje to i toto místo vâŻLudvíkovicích, kde evidujeme 3 nehody s lehkým zraněním. Pomocí naeho panoramatického pohledu na místo, lze odhadovat, e se na nehodovém místě potkává rychlá jízda, nekvalitní vozovka a nebezpečná ikana," varuje Jan Chalas, ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.
O Portálu nehod
Tento web ji necelé dva roky přispívá k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Přináí iroké i odborné veřejnosti uitečné informace pro prevenci nehodovosti na českých silnicích. Nejvýraznějím prvkem portálu je interaktivní mapa rizikových míst, kde je moné zobrazit si i místa s četnějími nehodami právě motorkářů. Provozovatelem Portálu nehod je DataFriends. Projekt vznikl za podporyâŻfondu zábrany kod a za vstřícné spolupráce sâŻČeskou kanceláří pojistitelů. Více informací: www.portalnehod.cz.
O kampani Ty to zvládne
Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň Ty to zvládne, ve které představuje inovativní instruktáně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. V tomto projektu představuje kampaň divákům unikátní spojení reálných záběrů sloek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamuje diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Kampaň zdůrazňuje rizika chování na silnici a nově informuje také o dopadech dopravních nehod na zdraví člověka. Více informací: www.tytozvladnes.cz
Kampaň "Ty to zvládne dopady nehod" je financována z Fondu zábrany kod České kanceláře pojistitelů.
O fondu zabrány kod
Fond zábrany kod je zřízen zákonem cĚ. 168/1999 Sb., a věcněĚ ho spravuje ČeskáĚ kancelářĚ pojistitelůĚ, profesníĚ organizace pojioven, kteréĚ jsou oprávněny na územíĚ ČeskéĚ republiky provozovat pojitěniĚ odpovědnosti za kodu způsobenou provozem vozidla (povinnéĚ ručeníĚ). Tyto pojiovny do fondu zabrány kod odvádíĚ ročněĚ 3 % z přijatého pojistného z pojitěniĚ odpovědnosti z provozu vozidla. Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základníĚ sloky IZS, tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatníĚ sloky IZS a subjekty realizujícíĚ projekty vedoucíĚ ke zvýeniĚ bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti kod z provozu vozidel.
Více informaciĚ: www.fondzabranyskod.cz.