Bezpečnostní informační systém
Kriminalita
Aktuality > Kriminalita
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIPRO ŠKOLY

Pozor na podvodné telefonáty falešných bankéřů

16.07.2021
V poslední době se nám tu rozmohl takový nešvar. Nejedná se o to, že by snad dítka nezbedná používala neslušná slovíčka, nýbrž o pokusy podvodníků vymámit z klientů bank finanční hotovost, pod falešnou záminkou napadení jejich účtu.
Jako pracovník jedné z bank jsem se s tím setkal za poslední měsíc 2x a rád bych se s vámi podělil o své zkušenosti, abyste věděli, jak k tomu dochází a nestali se obětí těchto novodobých následovníků Sarky Farky.

[prolink]https://tydenikpolicie.cz/zena-si-na-popud-falesneho-bankere-vzala-uver-435-tisic-korun-penize-mu-poslala-v-bitcoinech/[/prolink]

V prvním případě nás kontaktoval klient s následujícím příběhem. Na jeho telefon mu volalo číslo, které se tvářilo jako infolinka banky, u které má vedený běžný účet, pouze bylo uvedeno s českou předvolbou, což obvykle není. Volající se představil jako pracovník banky a upozornil klienta, že systémy banky zaznamenaly útok na jeho účet a snahu o vyvedení jeho finančních prostředků. Volající klienta upozornil, že celou záležitost řeší banka ve spojení s Policií ČR a že jej následně bude kontaktovat kriminalista.

Opravdu za několik minut zvonil telefon opět, číslo volaného se skutečně tvářilo jako číslo, které používá jedno oddělení PČR, pouze opět s českou předvolbou +420. Volající se představil jako kriminalista a potvrdil příběh o napadení účtu s tím, že je třeba podle pokynů pracovníka banky zabezpečit daný účet tak, aby nedošlo ke zcizení dalších finančních prostředků. Klienta bohužel nenapadlo ověřit si pravdivost příběhu voláním do banky a vyčkal na další telefonát. To opět volal „pracovník banky“ a vysvětlil mu, že pro zamezení dalších ztrát je třeba účet zabezpečit tím, že vybere větší částku a vloží ji do bitcoinové peněženky přes vkladomat. Tím budou jeho peníze ochráněny.

[prolink]https://tydenikpolicie.cz/falesny-banker-tvrdil-zene-ze-ji-nekdo-napadl-bankovni-ucet-poslala-mu-temer-370-tisic-a-jeste-si-kvuli-nemu-vzala-uver/[/prolink]

Ačkoliv se to zdá absurdní, klient zpanikařil a bez jakéhokoliv ověření takto učinil, vybral větší část peněz a za stálé telefonní asistence, nyní opět „kriminalisty“, který mu mmj. tvrdil, že jej sleduje, pro jeho bezpečí, na bezpečnostních kamerách, celou sumu vložil přes vkladomat na bitcoinový účet. Do druhého dne se mu to rozleželo v hlavě a přišel si k nám na pobočku ověřit, že neudělal chybu. No bohužel jsme pro něj neměli dobré zprávy, takže následovala návštěva, teď již skutečného, oddělení Policie ČR.

Přišlo nám to s kolegou absolutně absurdní, že se někdo může takhle nechat zmanipulovat, dokonce jsme dotyčného trochu podezírali z pokusu o nějaký podvod.

[prolink]https://tydenikpolicie.cz/zene-z-olomoucka-se-telefonicky-ozval-pracovnik-banky-aby-ji-lepe-zabezpecil-ucet-prisla-o-107-tisic-korun/[/prolink]

O pár dní později mi v práci zazvonil telefon, volající číslo se tvářilo jako infolinka banky, ve které mám vedení běžný účet a ve které zároveň pracuji. Volající „kolega“ mne upozornil, že došlo k napadení mého účtu. Skoro mne to rozesmálo. Samozřejmě jsem mu neřekl, že vím, o co jde a že zrovna sedím na pobočce banky, ze které mi má volat, ale povídal jsem si s ním, jako bych byl běžný klient. Snažil jsem se poznat jakým způsobem komunikuje apod. abych měl následně co nejvíce informací pro příslušná oddělení.

Musím popravdě uznat, že je opravdu velmi dobrý. Vhodnou komunikací, kladením otázek a uváděním obecných informací opravdu dobře dokáže vyvolat dojem, že skutečně sedí u počítače s náhledem na klientský účet. Na moje otázky reagoval okamžitě, bez nějakého přemýšlení. Povídali jsme si pár minut, než začal tlačit na to, abych mu sdělil některé přístupové údaje apod. Když jsem mu řekl, že to rovnou vyrážím řešit na pobočku, ještě to zkusil zachránit tím, že tam nejsou pracovníci školení na tyto případy, tak jsem se ho zeptal na adresu centrály, kde jistě vyškolení pracovníci budou a on zavěsil.

Mějte proto na paměti několik základních pouček, které vám pomohou nenaletět.
1. Většina bank v ČR má prozatím velký problém s kryptoměnami, většinou není povolen ani převod na tyto účty, takže představa, že sama banka bude tyto převody iniciovat je naprosto absurdní.
2. Pokud vám někdo takový volá, vyžádejte si od něj telefonní číslo, že mu zavoláte zpět a následně si nejprve situaci ověřte na hotline vaší banky. Pokud vám potvrdí, že nějaký problém je, neřešte to po telefonu, ale vyrazte na pobočku.
3. Pokud nějaký takový telefonát proběhne, tak i když se nenapálíte, informujte o tom svou banku, můžete tím pomoci někomu dalšímu.
4. Zachovejte klid a používejte zdravý selský rozum. I kdyby skutečně došlo k napadení vašeho účtu bez vašeho vědomí, o své peníze nepřijdete, banky jsou na to nachystány a umí to řešit. Jakmile budete reagovat ve stresu a pod tlakem, spíš uděláte chybu.
...
Autor, zdroj: Týdeník Policie, http://tydenikpolicie.cz

Komentáře

Přidat komentář