Bezpečnostní informační systém
Auta
Bezpečná doprava > Auta
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIPRO ŠKOLY

Alkohol a drogy za volantem

Alkohol a drogy za volant a řídítka nepatří


Alkohol je lidmi považován za tvůrce dobré nálady číslo jedna, při všech příležitostech je nabízen a společné pití je ve společenském životě tolerováno. Na silnici je ovšem s legrací konec. Zde je opilý řidič nebezpečím pro sebe i pro své okolí. Alkohol a řízení k sobě prostě nepatří. Stejně tak je tomu i s dalšími drogami, které jsou oblíbené v řadě případů mezi mladými lidmi.
V České republice je nejvyšší spotřeba piva na jednoho obyvatele, vysoká je i spotřeba dalších alkoholických nápojů. Alkohol však zpomaluje procesy v mozku, činí člověka méně pozorným, ale současně dává falešný pocit důvěry. Čím více pijete, tím více je váš mozek zasažen. Významně se zvyšuje vaše šance havarovat a následky bývají většinou smrtelné.

Alkohol zpomaluje reakce

Alkohol ovlivňuje schopnost mozku kontrolovat a koordinovat pohyby těla. To pak reaguje na neočekávané situace mnohem pomaleji a mění tak normální situace na silnici, které jsou pod kontrolou, na situace skrytě nebezpečné. Ovlivňuje i schopnost posoudit rychlost a vzdálenost ve vztahu k nehodě. Pod vlivem alkoholu si řidič myslí, že je lepším řidičem, než ve skutečnosti. Přirozené zábrany se s přibývajícím vlivem alkoholu ztrácejí.
Alkohol na lidskou psychiku působí ve dvou rozdílných fázích. Lidé, jejichž koncentrace alkoholu v krvi je pod 0,55 ‰ se mohou cítit lépe, psychicky lehčeji, uvolněněji a své okolí mohou vnímat velmi pozitivně. Přestože se člověk s uvedenou koncentrací alkoholu v krvi může cítit výrazně lépe než ve zcela střízlivém stavu, usednout za volant rozhodně nesmí. Pozitivní a zlehčené vnímání je způsobeno utlumením, narušením vnímání reality a zkreslením aktuální situace. V silničním provozu tento stav způsobí, že i jen lehce podnapilý člověk vznikající rizikové situace sice vnímá, ale neuvědomuje si možná rizika a snadno je podhodnotí. Podhodnocení rizika pak znamená pozdější reakci a delší brzdnou dráhu.
Překročení této koncentrace může ovšem nastat velmi rychle, pokud se v pití nekontrolujeme. Velmi důležitým aspektem, který je potřeba mít na paměti je, že hladina alkoholu v krvi stoupá ještě po určitou dobu od dopití poslední sklenice. Po překročení koncentrace 0,55 ‰ alkoholu v krvi začíná převažovat negativní efekt jeho účinku na lidský organismus – člověk se stává apatickým, snadno upadá do depresí a je celkově v útlumu.

Vliv na periferní vidění

Alkohol za volantem zvyšuje nejenom agresivitu za volantem a přeceňování řidičských schopností, ale má i výrazný vliv na periferní vidění řidiče.Zvýšená míra alkoholu v krvi řidiče způsobuje tzv. „tunelové vidění“. To znamená, že zorné pole řidiče se při zvyšující se hladině alkoholu v krvi snižuje a řidič je schopný čím dál tím méně vnímat celý prostor před sebou. Jestliže střízlivý řidič je schopen vnímat celý prostor, řidič s 0,8 promile v krvi již necelé tři čtvrtiny prostoru a řidič s 1,8 promile v krvi již necelou třetinu. Je potřeba si uvědomit, že i když opilý řidič pojede pomalu, jeho zorné pole je snížené, a to je zdrojem potenciálních konfliktů i závažných dopravních nehod.

Mladí řidiči a alkohol a drogy

Podle poznatků Světové zdravotnické organizace (WHO) je riziko, že mladý řidič ve věku do 25 let zaviní dopravní nehodu pod vlivem alkoholu minimálně 3 x vyšší než, že zaviní dopravní nehodu pod vlivem alkoholu jako řidič ve věku nad 25 let. Riziko zavinění smrtelné dopravní nehody jako mladý řidič ve věku do 20 let pod vlivem alkoholu je minimálně 5 x vyšší než zavinění dopravní nehody pod vlivem alkoholu jako řidič ve věku nad 30 let. Mladý řidič (řidič ve věku do 25 let) s 0,3 promile alkoholu v krvi vezoucí dva spolucestující je 34 x více vystaven riziku být účastníkem dopravní nehody než řidič ve věku 30 let a výše s 0,00 promile alkoholu v krvi vezoucí 1 spolucestujícího. Ve věkové skupině 20 – 24 let je četnost úmrtí v důsledku dopravních nehod dvanáctinásobná oproti úmrtí v důsledku konzumace nelegálních drog.
Jízda pod vlivem drog se ve statistikách Policie ČR stále objevuje relativně málo. Bohužel, stále rostoucí obliba nelegálních drog mezi určitou skupinou mládeže vede k předpokladu, že statistika nehodovosti pokrývá pouze vršek ledovce. S cílem boje proti drogám za volantem je Policie ČR vybavována detekčními přístroji, které jsou schopny orientačně zjistit přítomnost drogy u řidiče.

Poznáte opilého řidiče?

Pokud uvidíte řidiče, jehož jízda vykazuje níže uvedené znaky, zvyšte svou pozornost. Pokud řidič zastaví, pokuste se zjistit, co se skutečně děje. Nemusí se vždy jednat o řidiče opilého, ale i nemocného (např. náhlá srdeční slabost apod.), který potřebuje vaši pomoc.V každém případě by se takový člověk neměl aktivně účastnit silničního provozu. Rozumné je tak zavolat policii.
Rizikové chování s přímou souvislostí na alkohol nebo náhlou změnu zdravotního stavu se vyznačuje těmito znaky:

Za jak dlouho vymizí alkohol z krve?

Mnozí se mylně domnívají, pokud neusednou za volant rovnou po požití alkoholu, že stačí několik hodin spánku k tomu, aby se veškerý alkohol z těla odstranil. Bohužel neexistuje žádný skutečně ověřený recept na to, jak zvýšenou hranici alkoholu v krvi snížit.
Alkohol se po požití nápoje, který jej obsahuje, postupně dostává z trávicího systému do krve. Protože není v organismu ve větším množství běžně přítomen a lze jej tak pokládat za cizorodou látku – drogu –, snaží se jí tělo odbourat. Záleží na mnoha faktorech, které ovlivňují rychlost, s jakou se alkohol z těla vyloučí. Vyloučení části alkoholu probíhá prostřednictvím dechu, potu a moči. Zbytek je zpracován v trávicím systému. Mezi hlavní faktory, které mají na mechanismus odbourávání alkoholu z těla vliv, patří výška, hmotnost a pohlaví, stejně jako např. rychlost s jakou alkohol přijímáme.Za hodinu se tělo může zbavit zhruba 0,1 promile. Není přitom důležité, zda člověk spí nebo sportuje. Ani černá káva nebo tučná jídla zde nemají potřebný účinek. A nějaká zázračná pilulka proti opilosti neexistuje.
Dalším nebezpečím, které mnoho řidičů často podceňuje, je záludný zbytkový alkohol a následná „kocovina“ s celkovým útlumem. Výsledky výzkumů jasně ukázaly, že již hodnota kolem 0,2 promile v krvi způsobuje prokazatelné zhoršení schopnosti řídit. Vzrůstá tendence riskovat, nepřiměřeně se zvyšuje sebedůvěra, zhoršuje se schopnost rozeznat pohybující se světla a také se špatně odhadují vzdálenosti.
V tabulce jsou orientační výpočty u mužů pro jejich tělesnou hmotnost 75 kg, u žen pak pro 60 kg. Lidé s větší hmotností zpracovávají alkohol rychleji, lidé s nižší hmotností pomaleji. Při výpočtu není brán v úvahu resorpční deficit, který kolísá podle toho, jaká byla požita potrava. Děti a mládež, lidé s určitými nemocemi a léčení určitými léky mohou odbourávat alkohol mnohem pomaleji, nežli uvádějí jakékoliv tabulky.



Dá se tedy říci, že půl litru piva, 2 dcl vína a půl dcl destilátu obsahují přibližně stejné množství alkoholu.

Alkohol v krvi – pocity a chování


Pokud si nejste jisti, zda již můžete usednout za volant, pořiďte si detekční trubičky, nebo digitální alkohol-tester. Cena těchto pomůcek je dnes již velmi příznivá. Ve srovnání s lidským životem je pak naprosto bezvýznamná. Pokud se i jen občas napijete, investujte do své budoucnosti.

Kocovina za volantem

Po „středním zatížení alkoholem“ trvá podle odborníků zhruba 2-3 dny, nežli se tělo zotaví. To je déle, nežli doba, za kterou vymizí alkohol z krve. Souvislost mezi požitím alkoholu a dopravní nehodou nelze v tomto případě prokázat. Jenže těžší úraz při dopravní nehodě je daleko nepříjemnější, nežli pokuta. Zkušební jízdy a pokusy na trenažérech v období kocoviny jasně prokázaly zhoršenou schopnost řídit.
Větší dávky alkoholu tlumí vylučování hormonu ADH. To vede k větším ztrátám tekutin a minerálních látek z těla.
Alkohol narušuje hospodaření s cukry v játrech a krvi. Požití většího množství alkoholu spolu s kratším hladověním může vést k poklesu hladiny krevního cukru a dokonce i ke stavům bezvědomí.
Únava a nevyspání po nějaké oslavě samy o sobě zhoršují schopnost řídit. K tomu ještě přistupuje zátěž, kterou pro mozek, játra a další orgány představuje alkohol.
Předchozí požití alkoholu může také zhoršit řadu nemocí, které snižují schopnost řídit motorové vozidlo.


Zdroj: Zásady bezpečné jízdy: Alkohol a drogy. Ibesip.cz [online]. ČR: © BESIP, neuvedeno [cit. 2021-03-08]. Dostupné z: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Zasady-bezpecne-jizdy-v-aute/Alkohol-a-drogy




Podívej se na fotky nebo videa:

Ty to zvládneš.cz - dopravní nehoda STRESBESIP - Křižovatky, obytná a pěší zónaTy to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮBESIP - Vidět a být viděnTy to zvládneš.cz - DROGY ZA VOLANTEMBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda NEPOKLÁDEJ TELEFONBESIP - Následky dopravní nehodyBESIP - Železniční přejezdyTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda BEZPEČNOST BLÍZKÝCHTy to zvládneš.cz - CHODCI NA SILNICITy to zvládneš.cz - ČASBESIP - Rychlost a brzdná dráhaTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda ZÁKLON HLAVYTy to zvládneš.cz - DÁLNICETy to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČITy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYTy to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCHTy to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚStresZáklon hlavyBezpečnost blízkýchTy to zvládneš.cz - AGRESIVITA ZA VOLANTEMTy to zvládneš.cz - CHODCI vs. TRAMVAJTy to zvládneš.cz - NÁLEDÍTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTKřikTy to zvládneš.cz - ETIKATy to zvládneš.cz - DOVOLENÁ A DLOUHÉ CESTYBESIP - Následky dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYTy to zvládneš.cz - CHODCI NA SILNICIVlastní bezpečnostBESIP - Dopravní nehodaPostup u dopravní nehodyDopravní nehoda...? TY TO ZVLÁDNEŠTy to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNTy to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCH (Dlouhá verze)Krvácení

Stáhni si:

Dopravní výchova - ChodecDopravní výchova - ViditelnostDopravní výchova - Telefonní číslaDopravní výchova - Jízda na koleDopravní výchova - ŽelezniceDopravní výchova - Chování na chodníkuDopravní výchova - CestováníDopravní výchova - Kterým autem musíme dávat přednost ?Dopravní výchova - Dopravní značkyDopravní výchova - Jízdní koloDopravní výchova - Chování na koleDopravní výchova - KolejeDopravní výchova - Přecházení silnice 2Dopravní výchova - Jak se jmenují jednotlivé části kola ?Dopravní výchova - SemaforDopravní výchova - Kolo a jeho součástiDopravní výchova - Chování ve veřejné dopravěDopravní výchova - Nastupování do autaDopravní výchova - Stezka pro chodce a pro cyklistyDopravní výchova - Koho policisté pochválí ?

Může se hodit:

Cyklistika - Bezpečnost bikeraPracovní sešit - DOPRAVNÍ VÝCHOVAChodící autoKřižovatka s vedlejší silnicíPracovní listy - Dopravní výchovaPolicejní plácačkaParkovištěAgresivita zabíjí - ZačátečniceDej přednost v jízděAgresivita zabíjí - MatkaElektrokoloběžkyAuto žluté - vestičkaStezka pro cyklistySvětelné signálySemafor pro chodceAuto zelené - vestičkaNůž na bezpečnostní pásyTvař se, že ti každej dluží!15 ks pr. sešitů - DOPRAVNÍ VÝCHOVANůž na bezpečnostní pásySportovní tričko dámské - fluorescenční barva oranžová, vel. XSReflexní tkaničkyVyšívané nažehlovací obrázky velké - krokodýlReflexní tričko pro dospělé - XXLVyšívané nažehlovací obrázky střední - medvídek zelenýReflexní přívěšek 3D smajlík - splňuje evropskou normu kvality EN13356Dětská reflexní vesta s obrázkem vel.MReflexní vesty pro psyVětrovka s kapucí - fluorescenční barva žlutá, velikost M, UNISEXReflexní tvarový samolepkový arch HASIČIDětská reflexní vesta s obrázkem kočičky - splňuje EN 1150Reflexní samolepky - zvířátka, balení 5ksReflexní ponožky ORANŽOVÉ, vel. 39-40Reflexní nažehlovací páska š. 25 mm - balení 50 cmVyšívané nažehlovací obrázky střední - žirafa modráDětská reflexní vesta s obrázkem vel.SReflexní samolepky na kartičceFluorescenční obojek pro psy - ČERNÝ - M 40-55cmVětrovka s kapucí - fluorescenční barva žlutá, velikost S - XXL, UNISEXVelký reflexní přívěšek - ČTYŘLÍSTEK

Související články:

Před odjezdem na dovolenou

Jestliže se chystáte na delší dobu opustit náš domov, měli byste učinit některá opatření, abyste se mohli bez obav vrátit domů, aniž by vás čekalo nepříjemné…Zjistit více

Přepravujete domácí zvíře bezpečně?

Nejen řidiči, spolucestující a děti musí být v osobním automobilu bezpečně přepravoványZjistit více

Auto není trezor

Vozidlo se nedá zabezpečit na 100%, ale menší stupeň rizika ztráty vozu, nebo věcí z vozidla můžeme ovlivnit vhodnými organizačními opatřeními.Zjistit více

Co dělat po dopravní nehodě

Některé události, jako jsou dopravní nehody na nás dopadají ve všech směrech. Ať jsme viníky, svědky, poškozenými nebo blízkými osobami. Tyto rady jsou pro ty…Zjistit více

Vozíte děti bezpečně

Každoročně umírá při dopravních nehodách na našich silnicích více než polovina stovky dětí mladších 15ti let. Stovky dětí utrpí těžká zranění a lze říci, že…Zjistit více

Zimní pneumatiky

Přechod na zimní čas neznamená jen pouhé posunutí hodinových ručiček o hodinu zpět. Přináší pro řidiče a všechny účastníky silničního provozu i některá úskalí.Zjistit více

Povinná výbava

Znáte povinnou výbavu automobilu?Zjistit více

Rizikové činnosti pří řízení

Dáváte pozor při řízení? I sebemenší ztráta koncentrace a pozornosti může způsobit fatální následky.Zjistit více

Záchranářská ulička

Když záchranáři jedou na pomoc, je tvou povinností jim umožnit bezproblémový průjezd.Zjistit více

Palubní kamery

Palubní kamery neslouží jen k pouhému natáčení vaší jízdy...Zjistit více

Brzdná dráha

Seznamte se blíže s tímto pojmem.Zjistit více

Pasivní bezpečnostní prvky

Karoserie, bezpečnostní pásy, airbagy a další... To jsou prvky pasivní bezpečnosti ve vozidle.Zjistit více

Bezpečná vzdálenost

Proč je důležité jí dodržovat?Zjistit více

Desatero pohybu po vozovce v zimě nejen pro řidiče

Zima se blíží - řidiči, jezděte bezpečně! Chodci, zbytečně neriskujte!Zjistit více

Dopravní nehoda v cizině

Co dělat, když se stanete účastníkem dopravní nehody v zahraničí?Zjistit více

Reakční doba

Zareagovat včas - tenká hranice mezi bezpečnou jízdou a fatálním neštěstím.Zjistit více

Kontrolky ve vozidle

Víte co znamenají všechny kontrolky ve Vašem vozidle? Je dobré znát alespoň ty základní.Zjistit více

Etika na silnicích

Dnes pomohu já tobě, zítra ty mně. Na silnicích jsme si všichni rovni a je potřeba vzájemná ohleduplnost.Zjistit více

Tramvaje vs. Chodci

Nedání přednosti přijíždějící tramvaji na přechodu patří mezi nejčastější příčiny srážky tramvaje s chodcem.Zjistit více

Tramvaje vs. Auta

Ročně se v ČR stane přes 2500 dopravních nehod aut s tramvají. Ve většině případů je na vině řidič auta. Navíc následky těchto nehod bývají většinou velmi…Zjistit více

Vidět a být viděn

Vidět a být viděn – pro pohyb na silnici naprosto klíčové pravidlo. Platí v noci i ve dne. Zjistit více

Železniční přejezdy

V posledních letech zahynulo každý rok na železničních přejezdech více než 30 lidí ...Zjistit více

Agresivita za volantem

Agresivita je zvlášť nebezpečná - podílí se na vzniku až 40% smrtelných dopravních nehod.Zjistit více

Bezpečnostní pásy

Nepřipoutaní řidiči umírají 14-krát častěji než připoutaní. Proto je každý, kdo usedne do motorového vozidla, povinen se připoutat.Zjistit více

Dálnice

Dálnice jsou synonymem rychlé, pohodlné a bezpečné jízdy. Ale právě rychlost, únava a nepozornost při řízení patří mezi hlavní příčiny smrtelných nehod, ke…Zjistit více

Mladí řidiči

Ze statistik vyplývá, že mladí řidiči ve věku do 24 let zaviní každou 10. dopravní nehodu, na svědomí však mají každého šestého mrtvého nebo těžce zraněného. Zjistit více

Poslech hudby za jízdy

Posloucháte za jízdy hudbu?Zjistit více

Příprava vozidla na zimu

Znáte doporučenou výbavu vozidla, pro zimní období? Nejen to, ale i další užitečné informace naleznete zde.Zjistit více

Defenzivní jízda

Jezděte bezpečně a ostražitě!Zjistit více

Aktivní bezpečnostní prvky

Moderní systémy, tlumiče, pneumatiky, účinné brzdy. To jsou prvky aktivní bezpečnosti.Zjistit více

Bezpečí dětí v dopravě

Znáte nebezpečí číhající v silničním provozu, která mohou ohrozit Vaše dítě?Zjistit více

Cestování Evropou v zimě

Na co si dát pozor a jak se připravit.Zjistit více

Fyzikální zákony

Základní informace.Zjistit více

Chování řidičů k žákům autoškol

Každý jsme nějakým způsobem museli začít.Zjistit více

Emoce za volantem

Emoce řidiče jsou jedním z významných faktorů ovlivňující bezpečnost jízdy.Zjistit více

Švédská Vize 0

Slyšeli jste někdy o švédském pojetí dopravy? Žádní mrtví či žádná těžká zranění následkem dopravních nehod? Skutečně je to nedosažitelný cíl? Představujeme Vám…Zjistit více

Řidičský průkaz „nanečisto“ – rakouský model získávání řidičského průkazu

Rakouský model pro získání ŘP. Jak to funguje?Zjistit více

Desatero rad pro čerstvé absolventy autoškoly

Základní rady pro nové řidiče.Zjistit více

1,5 m pro cyklisty, chování cyklistů a motoristů v silničním provozu

Všichni jsme účastnící silničního provozu, chovejme se k sobě s respektem.Zjistit více

Pravidla a rady pro cyklisty a motoristy

Na každou cyklistickou sezónu je potřeba být připraven.Zjistit více

Skutečně se stalo:

Jízda v rizikových úsecích vyžaduje odpovědnost

Se zvýšeným provozem na českých silnicích roste také počet rizikových úseků, které jsou místem častých dopravních nehod s mnohdy fatálními následky. Zkušenosti…Zjistit více

Při střetu s Volkswagenem v Trutnově byl vážně zraněn 83letý chodec

Dne 18. října, krátce před 7. hodinou ranní, došlo na křižovatce u čerpací stanice Robin Oil v Trutnově ke střetu osobního vozidla značky VW Transporter s…Zjistit více

Na chodníku v Hradci Králové došlo ke střetu mopedu s jízdním kolem. Oba aktéři jsou podezřelí hned z několika přestupků

V úterý 5.10. krátce před 18. hodinou jsme byli přivoláni do ulice Mrštíkova v Hradci Králové k dopravní nehodě, při které se měla střetnout koloběžka s jízdním…Zjistit více

Žena na Jičínsku nepřežila střet s Felicií. Řidič nejprve ujel, když se později vrátil, byl pod vlivem alkoholu a drog

Ve čtvrtek 30. září v 9:20 došlo v obci Kopidlno na Jičínsku, v táhlé pravotočivé zatáčce, ke střetu osobního vozidla s chodkyní.Zjistit více

Cyklisté stále podceňují povinné nošení přilby

Cyklistika jako sport či způsob dopravy je nejen v ČR na výrazném vzestupu. To může být důvod ke spokojenosti, avšak za předpokladu že bude dosažena maximální…Zjistit více

Octavii na Šumpersku zastavil sloup vysokého napětí

Všechny složky integrovaného záchranného systému, strážníky zábřežské městské policie, ale i pracovníky energetické společnosti zaměstnala v pátek 3. září před…Zjistit více

Dvě víkendové tragické nehody v Karlovarském kraji

V sobotu 4. září letošního roku došlo kolem šesté hodiny ranní k tragické dopravní nehodě poblíž přehradní nádrže Skalka na Chebsku. K té mělo dojít tak, že…Zjistit více

Po čelním střetu s kamionem uhořel v osobním voze na Chebsku řidič

Osobní auto se čelně střetlo s nákladním vozidlem v sobotu po šesté hodině ráno na silnici I/6 z Chebu směrem na Pomezí. Osobní auto začalo po nárazu hořet.Zjistit více

Při střetu dvou motocyklů na Teplicku zemřela motorkářka

Hasiči ze stanice Teplice zasahovali ve čtvrtek odpoledne u tragické dopravní nehody na silnici č. 63 u Rtyně nad Bílinou.Zjistit více