Bezpečnostní informační systém
Auta
Bezpečná doprava > Auta
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIPRO ŠKOLY

Fyzikální zákony

Fyzikální zákony platí pro všechny


V nebezpečné situaci musí řidič rychle a správně rozhodnout, zda má brzdit, přidat plyn nebo se vyhnout překážce jiným zásahem. V těchto okamžicích již není čas na provádění nějakých výpočtů. Ty musí mít řidič zvládnuty již dříve, v podobě dobře zažitých informací. Pokusíme se vám poskytnout základní poznatky, bez kterých nelze správně vysvětlit reakce vozidla na to, co s ním děláme. Je také třeba znát hranice, které fyzikální zákony jednoznačně vymezují!

Přilnavost
Na silnici může automobil zrychlovat, brzdit, jet přímým směrem nebo zatáčet vlevo či vpravo. Všechny tyto možnosti dává přilnavost neboli adheze. Adheze je schopnost přenášet síly v rovině, ve které se kolo setkává s vozovkou.
Silnice i pneumatika (když nepřihlížíme k jejímu dezénu), se nám jeví jako hladké. Kdybychom je však pozorovali pod mikroskopem, viděli bychom, jak jsou jejich plochy členité, jak je jejich povrch nepravidelný a jak výběžky obou ploch vlastně ,,zapadají" do sebe.

Ztráta přilnavosti
Nyní si představme, co se stane, když se kolo při odvalování po povrchu najednou zastaví (zablokuje). Setrvačností, kterou se kolo sune dále, i když je zablokované, se zvedne a smýká se vpřed.

Zatížení kola má příznivý vliv na přilnavost
Pro přilnavost je důležité zatížení kola. Představme si, že se kolo opět zablokuje. Následkem přítlačné sily je však adheze zvýšena natolik, že se kolo nadzdvihne podstatně později, než při nezatíženém kole. Můžeme tedy říci, že s přibývajícím zatížením kola přibývá adheze. To znamená v praxi, že kolo začne blokovat později. Naopak při ubývajícím zatížení začíná kolo blokovat dříve.

Adheze v bočním směru
Když postavíme model automobilu napříč na nakloněnou rovinu, začne po ní klouzat dolů teprve, když sklon roviny dosáhne určité hodnoty. Podobně je tomu při projíždění zatáčky, kdy automobil při jízdě stále větší rychlostí náhle ztratí boční adhezi a ,,vyletí ze zatáčky".
Pokud v takové situaci projíždí kolo určitou menší rychlostí zatáčkou, má dostatečnou adhezi v bočním směru, a tím je zaručeno dobré stranové vedení kola.

Ztráta adheze v bočním směru
Bude-li projíždět kolo zatáčkou stále větší rychlostí, potom odstředivá síla, která „táhne" kolo ven ze zatáčky bude stále větší. To se bude dít tak dlouho, až odstředivá síla „vytáhne"  kolo z dráhy. Odstředivá síla vzniká vždy tam, kde se nějaký předmět (v našem případě kolo) pohybuje určitou rychlostí po kruhové dráze. Zvyšující se rychlostí se zvyšuje se čtvercem i odstředivá síla.

Vliv zatížení kola na stranové vedení vozidla
Právě tak jako při přímé jízdě, má zatížení kola rozhodující vliv na přilnavost i při jízdě v zatáčce. I zde se kolo zvedá později při zvýšeném zatížení, a tím se zvyšuje i stranové vedení a naopak, při snížení zatížení kola se stranové vedení vozidla snižuje. Představme si kolo vyrobené z materiálu velice lehkého (např. z plastu). Potom by stačilo silněji fouknout, aby se při pohybu posunulo. Pokud by však bylo zhotoveno z olova, museli bychom pro posunutí vyvinout poměrně značnou sílu.

Společné působení adheze a stranového vedení vozidla
Adheze mezi pneumatikou automobilu a povrchem vozovky zahrnuje jak adhezi ve směru jízdy, tak také adhezi boční, která zabezpečuje stranové vedení vozu. Povrch vypadá jako povrch oplatky. Pneumatika do tohoto povrchu zapadá stejným profilem. Při normální jízdě tomu tak skutečně je. Když však kolo zablokujeme, vysune se profil pneumatiky z profilu vozovky, a tím tedy i z profilu pro stranové vedení. Z toho vyplývá, že kola, která při brzdění blokují, nemají žádné stranové vedení. Točící se kola však stranová vedení mají. Řízení vozidla do zatáčky je možné pouze tehdy, když je k dispozici stranové vedení. Při zablokovaných kolech, tj. při intenzivním brzdění, nelze vozidlo řídit.

Ztráta přilnavosti v podélném i příčném směru
Pokud jsou kola zablokována, jsou „nadzvednuta" ve směru jízdy. Současně není k dispozici ani „profilování" v příčném směru. Kolo tak ztrácí podélnou přilnavost i přilnavost v bočním směru, tj. stranové vedení. I obráceně dostáváme stejný výsledek. Pokud je odstředivá síla tak veliká, že „vytáhne" kolo z příčného směru, není k dispozici ani přilnavost ve směru jízdy. Čím větší jsou síly využité bočním vedením vozidla, tím je větší tendence kol k zablokování.

Vliv zatížení na přilnavost a stranové vedení
Také zde platí, že se při zvyšování zatížení kola zlepšuje přilnavost a stranové vedení vozidla. Kola jsou tak podstatně pevněji zatlačována do vozovky.

Zdroj:
Zásady bezpečné jízdy: Fyzikální zákony platí pro všechny. Ibesip.cz [online]. ČR: © BESIP, neuvedeno [cit. 2021-03-08]. Dostupné z: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Zasady-bezpecne-jizdy-v-aute/Fyzikalni-zakony-plati-pro-vsechny?fbclid=IwAR2N4qXJ8d5zhukJg6p1dVgZtusjP_lyHC_NNgK5SAELrNEFIxkdvQj4Hb8

Podívej se na fotky nebo videa:

Ty to zvládneš.cz - dopravní nehoda STRESTy to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - NEPOZORNOSTTy to zvládneš.cz - ALKOHOL A DROGYTy to zvládneš.cz - CHODCI NA SILNICIBESIP - Následky dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTBESIP - Křižovatky, obytná a pěší zónaBESIP - Bezpečnostní prvky v autěTy to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUPPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda ZÁKLON HLAVYTy to zvládneš.cz - DROGY ZA VOLANTEMTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - ČASTy to zvládneš.cz - DOVOLENÁ A DLOUHÉ CESTYBESIP - Vidět a být viděnTy to zvládneš.cz - DÁLNICETy to zvládneš.cz - CHODEC vs. NEPOZORNÝ ŘIDIČTy to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČITy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTKřikTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - POZORNOSTStresTy to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚTy to zvládneš.cz - ALKOHOL A DROGYTy to zvládneš.cz - CHODCI NA SILNICITy to zvládneš.cz - DOVOLENÁ A DLOUHÉ CESTYTy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTABezpečnost blízkýchTy to zvládneš.cz - DROGY ZA VOLANTEMViditelnostZáklon hlavyTy to zvládneš.cz - ETIKATy to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮ

Stáhni si:

Dopravní výchova - Jak se jmenují jednotlivé části kola ?Dopravní výchova - Umísti dopravní prostředkyDopravní výchova - KvartetoDopravní výchova - ViditelnostDopravní výchova - Proč se děti na chodníku nechovají správně ?Dopravní výchova - Šifrovací strojDopravní výchova - Chůze po chodníkuDopravní výchova - SemaforDopravní výchova - V autěDopravní výchova - Dopravní pexesoDopravní výchova - Kdo se chová nebezpečně ?Dopravní výchova - KřižovatkaDopravní výchova - ChodecDopravní výchova - Chování na železniciDopravní výchova - Je chování správné ?Dopravní výchova - Kdo se chová špatně?Dopravní výchova - Výbava kolaDopravní výchova - Přecházení přechoduDopravní výchova - Jezdíme autemDopravní výchova - Chování v autě

Může se hodit:

Semafor pro autaElektrokoloběžkyDeskové hry - DOPRAVNÍ VÝCHOVADopravní výchova - sadaPracovní sešit - DOPRAVNÍ VÝCHOVAAuto zelené - vestička15 ks pr. sešitů - DOPRAVNÍ VÝCHOVANůž na bezpečnostní pásyAuto modré - vestičkaHlavní silniceHASÍCÍ SPREJ PYROCOOL Přechod pro chodceMotorkáři - Kontrola brzd a olejeTvoje bába je úzká! Objeď to!Deskové hry - ZACHRAŇ SEPozor děti!Nůž na bezpečnostní pásyKřižovatka s vedlejší silnicíMotorkáři - Kontrola řetězuStezka pro cyklistyDětská reflexní vesta s obrázkem- růžový zajíc - splňuje EN 1150Sportovní tričko dámské - fluorescenční barva žlutá, vel. XLReflexní našívací páska š. 25 mm - balení 5 m3M Reflexní přívěšek - splňuje EN13356Reflexní exteriérová samolepa HASIČIReflexní přívěšek srdíčko žlutéDětská reflexní vesta - 3 reflexní pruhy ORANŽOVÁ - XSNažehlovací aplikace velké - medvídek hnědýVyšívané nažehlovací obrázky velké - myšVyšívané nažehlovací obrázky velké - medvidekReflexní ponožky MODRÉDětská reflexní vesta s obrázkem vel.MReflexní nažehlovačkaReflexní vesta pro dospělé - 3 reflexní pruhy ORANŽOVÁ - MNažehlovací aplikace velké - zajíc růžovýReflexní ponožky ŽLUTÉ, vel. 45-46

Související články:

Před odjezdem na dovolenou

Jestliže se chystáte na delší dobu opustit náš domov, měli byste učinit některá opatření, abyste se mohli bez obav vrátit domů, aniž by vás čekalo nepříjemné…Zjistit více

Přepravujete domácí zvíře bezpečně?

Nejen řidiči, spolucestující a děti musí být v osobním automobilu bezpečně přepravoványZjistit více

Auto není trezor

Vozidlo se nedá zabezpečit na 100%, ale menší stupeň rizika ztráty vozu, nebo věcí z vozidla můžeme ovlivnit vhodnými organizačními opatřeními.Zjistit více

Co dělat po dopravní nehodě

Některé události, jako jsou dopravní nehody na nás dopadají ve všech směrech. Ať jsme viníky, svědky, poškozenými nebo blízkými osobami. Tyto rady jsou pro ty…Zjistit více

Vozíte děti bezpečně

Každoročně umírá při dopravních nehodách na našich silnicích více než polovina stovky dětí mladších 15ti let. Stovky dětí utrpí těžká zranění a lze říci, že…Zjistit více

Zimní pneumatiky

Přechod na zimní čas neznamená jen pouhé posunutí hodinových ručiček o hodinu zpět. Přináší pro řidiče a všechny účastníky silničního provozu i některá úskalí.Zjistit více

Povinná výbava

Znáte povinnou výbavu automobilu?Zjistit více

Rizikové činnosti pří řízení

Dáváte pozor při řízení? I sebemenší ztráta koncentrace a pozornosti může způsobit fatální následky.Zjistit více

Záchranářská ulička

Když záchranáři jedou na pomoc, je tvou povinností jim umožnit bezproblémový průjezd.Zjistit více

Palubní kamery

Palubní kamery neslouží jen k pouhému natáčení vaší jízdy...Zjistit více

Brzdná dráha

Seznamte se blíže s tímto pojmem.Zjistit více

Pasivní bezpečnostní prvky

Karoserie, bezpečnostní pásy, airbagy a další... To jsou prvky pasivní bezpečnosti ve vozidle.Zjistit více

Bezpečná vzdálenost

Proč je důležité jí dodržovat?Zjistit více

Desatero pohybu po vozovce v zimě nejen pro řidiče

Zima se blíží - řidiči, jezděte bezpečně! Chodci, zbytečně neriskujte!Zjistit více

Dopravní nehoda v cizině

Co dělat, když se stanete účastníkem dopravní nehody v zahraničí?Zjistit více

Reakční doba

Zareagovat včas - tenká hranice mezi bezpečnou jízdou a fatálním neštěstím.Zjistit více

Kontrolky ve vozidle

Víte co znamenají všechny kontrolky ve Vašem vozidle? Je dobré znát alespoň ty základní.Zjistit více

Etika na silnicích

Dnes pomohu já tobě, zítra ty mně. Na silnicích jsme si všichni rovni a je potřeba vzájemná ohleduplnost.Zjistit více

Tramvaje vs. Chodci

Nedání přednosti přijíždějící tramvaji na přechodu patří mezi nejčastější příčiny srážky tramvaje s chodcem.Zjistit více

Tramvaje vs. Auta

Ročně se v ČR stane přes 2500 dopravních nehod aut s tramvají. Ve většině případů je na vině řidič auta. Navíc následky těchto nehod bývají většinou velmi…Zjistit více

Vidět a být viděn

Vidět a být viděn – pro pohyb na silnici naprosto klíčové pravidlo. Platí v noci i ve dne. Zjistit více

Železniční přejezdy

V posledních letech zahynulo každý rok na železničních přejezdech více než 30 lidí ...Zjistit více

Agresivita za volantem

Agresivita je zvlášť nebezpečná - podílí se na vzniku až 40% smrtelných dopravních nehod.Zjistit více

Bezpečnostní pásy

Nepřipoutaní řidiči umírají 14-krát častěji než připoutaní. Proto je každý, kdo usedne do motorového vozidla, povinen se připoutat.Zjistit více

Dálnice

Dálnice jsou synonymem rychlé, pohodlné a bezpečné jízdy. Ale právě rychlost, únava a nepozornost při řízení patří mezi hlavní příčiny smrtelných nehod, ke…Zjistit více

Mladí řidiči

Ze statistik vyplývá, že mladí řidiči ve věku do 24 let zaviní každou 10. dopravní nehodu, na svědomí však mají každého šestého mrtvého nebo těžce zraněného. Zjistit více

Poslech hudby za jízdy

Posloucháte za jízdy hudbu?Zjistit více

Příprava vozidla na zimu

Znáte doporučenou výbavu vozidla, pro zimní období? Nejen to, ale i další užitečné informace naleznete zde.Zjistit více

Defenzivní jízda

Jezděte bezpečně a ostražitě!Zjistit více

Aktivní bezpečnostní prvky

Moderní systémy, tlumiče, pneumatiky, účinné brzdy. To jsou prvky aktivní bezpečnosti.Zjistit více

Bezpečí dětí v dopravě

Znáte nebezpečí číhající v silničním provozu, která mohou ohrozit Vaše dítě?Zjistit více

Cestování Evropou v zimě

Na co si dát pozor a jak se připravit.Zjistit více

Alkohol a drogy za volantem

Téměř jisté riziko. Víte jak působí drogy a alkohol na vaši schopnost řízení?Zjistit více

Chování řidičů k žákům autoškol

Každý jsme nějakým způsobem museli začít.Zjistit více

Emoce za volantem

Emoce řidiče jsou jedním z významných faktorů ovlivňující bezpečnost jízdy.Zjistit více

Švédská Vize 0

Slyšeli jste někdy o švédském pojetí dopravy? Žádní mrtví či žádná těžká zranění následkem dopravních nehod? Skutečně je to nedosažitelný cíl? Představujeme Vám…Zjistit více

Řidičský průkaz „nanečisto“ – rakouský model získávání řidičského průkazu

Rakouský model pro získání ŘP. Jak to funguje?Zjistit více

Desatero rad pro čerstvé absolventy autoškoly

Základní rady pro nové řidiče.Zjistit více

1,5 m pro cyklisty, chování cyklistů a motoristů v silničním provozu

Všichni jsme účastnící silničního provozu, chovejme se k sobě s respektem.Zjistit více

Pravidla a rady pro cyklisty a motoristy

Na každou cyklistickou sezónu je potřeba být připraven.Zjistit více

Skutečně se stalo:

Řidiči, motorkáři a cyklisté – vzájemný respekt je důležitý

S příchodem teplého počasí vyráží i řada cyklistů na české silnice. Z pohledu bezpečnosti je tedy potřeba více obezřetnosti. Mnozí z nás však někdy zapomínají…Zjistit více

Dopady dopravních nehod – poranění v těhotenství

V přibližně třetině (42 %) dopravních nehod na území ČR figurují dle statistiky Portálu nehod ženy. Jen za leden letošního roku přišlo na našich silnicích o…Zjistit více

Dopady dopravních nehod: Poranění cév a nervů

Už brzo přilákají první jarní slunečné dny tisíce motorkářů na české silnice. Logicky tím také vzroste riziko dopravních nehod právě s jejich účastí. Nejen…Zjistit více

Cyklosezóna – jak (ne)podcenit přípravu?

Jízda na kole přináší nejrůznější rizika. O to vážnější mohou být, pokud se cyklista při jízdě dostatečně nechrání. Ceny kvalitních pomůcek se ale pohybují…Zjistit více

Řidiči mohou pomocí jednoduchého triku až zdvojnásobit bezpečnou životnost svých pneumatik

Studie uskutečněná na zadání společnosti Nokian Tyres ukazuje, že počet opotřebených pneumatik na silnicích je znepokojivě vysoký. Řidiči obvykle kupují nové…Zjistit více

Emoce za volant nepatří

Každý člověk reaguje na vnější podněty odlišně, což je dáno jeho přirozenou osobností. Bohužel v silničním provozu jsou emoce řidiče často zdrojem nebezpečného…Zjistit více

Řidič Citroenu na Šumpersku přehlédl výstražná světla u přejezdu a střetl se s projíždějícím vlakem

Ke střetu osobního automobilu s vlakem vyjížděli v úterý 23. listopadu dopoledne šumperští dopravní policisté.Zjistit více

Bezpečnou viditelnost chodců posilují reflexní prvky

Podzimní, a ještě více zimní čas zvyšují riziko nehody motorových vozidel s chodci pohybujícími se z jakéhokoliv důvodů na silnici. Vedle podzimního západu…Zjistit více

Jízda v rizikových úsecích vyžaduje odpovědnost

Se zvýšeným provozem na českých silnicích roste také počet rizikových úseků, které jsou místem častých dopravních nehod s mnohdy fatálními následky. Zkušenosti…Zjistit více