Fyzikální zákony
Fyzikální zákony platí pro všechny
V nebezpečné situaci musí řidič rychle a správně rozhodnout, zda má brzdit, přidat plyn nebo se vyhnout překážce jiným zásahem. V těchto okamžicích již není čas na provádění nějakých výpočtů. Ty musí mít řidič zvládnuty již dříve, v podobě dobře zažitých informací. Pokusíme se vám poskytnout základní poznatky, bez kterých nelze správně vysvětlit reakce vozidla na to, co s ním děláme. Je také třeba znát hranice, které fyzikální zákony jednoznačně vymezují!
Přilnavost
Na silnici může automobil zrychlovat, brzdit, jet přímým směrem nebo zatáčet vlevo či vpravo. Všechny tyto možnosti dává přilnavost neboli adheze. Adheze je schopnost přenášet síly v rovině, ve které se kolo setkává s vozovkou.
Silnice i pneumatika (když nepřihlížíme k jejímu dezénu), se nám jeví jako hladké. Kdybychom je však pozorovali pod mikroskopem, viděli bychom, jak jsou jejich plochy členité, jak je jejich povrch nepravidelný a jak výběžky obou ploch vlastně ,,zapadají" do sebe.
Ztráta přilnavosti
Nyní si představme, co se stane, když se kolo při odvalování po povrchu najednou zastaví (zablokuje). Setrvačností, kterou se kolo sune dále, i když je zablokované, se zvedne a smýká se vpřed.
Zatížení kola má příznivý vliv na přilnavost
Pro přilnavost je důležité zatížení kola. Představme si, že se kolo opět zablokuje. Následkem přítlačné sily je však adheze zvýšena natolik, že se kolo nadzdvihne podstatně později, než při nezatíženém kole. Můžeme tedy říci, že s přibývajícím zatížením kola přibývá adheze. To znamená v praxi, že kolo začne blokovat později. Naopak při ubývajícím zatížení začíná kolo blokovat dříve.
Adheze v bočním směru
Když postavíme model automobilu napříč na nakloněnou rovinu, začne po ní klouzat dolů teprve, když sklon roviny dosáhne určité hodnoty. Podobně je tomu při projíždění zatáčky, kdy automobil při jízdě stále větší rychlostí náhle ztratí boční adhezi a ,,vyletí ze zatáčky".
Pokud v takové situaci projíždí kolo určitou menší rychlostí zatáčkou, má dostatečnou adhezi v bočním směru, a tím je zaručeno dobré stranové vedení kola.
Ztráta adheze v bočním směru
Bude-li projíždět kolo zatáčkou stále větší rychlostí, potom odstředivá síla, která „táhne" kolo ven ze zatáčky bude stále větší. To se bude dít tak dlouho, až odstředivá síla „vytáhne" kolo z dráhy. Odstředivá síla vzniká vždy tam, kde se nějaký předmět (v našem případě kolo) pohybuje určitou rychlostí po kruhové dráze. Zvyšující se rychlostí se zvyšuje se čtvercem i odstředivá síla.
Vliv zatížení kola na stranové vedení vozidla
Právě tak jako při přímé jízdě, má zatížení kola rozhodující vliv na přilnavost i při jízdě v zatáčce. I zde se kolo zvedá později při zvýšeném zatížení, a tím se zvyšuje i stranové vedení a naopak, při snížení zatížení kola se stranové vedení vozidla snižuje. Představme si kolo vyrobené z materiálu velice lehkého (např. z plastu). Potom by stačilo silněji fouknout, aby se při pohybu posunulo. Pokud by však bylo zhotoveno z olova, museli bychom pro posunutí vyvinout poměrně značnou sílu.
Společné působení adheze a stranového vedení vozidla
Adheze mezi pneumatikou automobilu a povrchem vozovky zahrnuje jak adhezi ve směru jízdy, tak také adhezi boční, která zabezpečuje stranové vedení vozu. Povrch vypadá jako povrch oplatky. Pneumatika do tohoto povrchu zapadá stejným profilem. Při normální jízdě tomu tak skutečně je. Když však kolo zablokujeme, vysune se profil pneumatiky z profilu vozovky, a tím tedy i z profilu pro stranové vedení. Z toho vyplývá, že kola, která při brzdění blokují, nemají žádné stranové vedení. Točící se kola však stranová vedení mají. Řízení vozidla do zatáčky je možné pouze tehdy, když je k dispozici stranové vedení. Při zablokovaných kolech, tj. při intenzivním brzdění, nelze vozidlo řídit.
Ztráta přilnavosti v podélném i příčném směru
Pokud jsou kola zablokována, jsou „nadzvednuta" ve směru jízdy. Současně není k dispozici ani „profilování" v příčném směru. Kolo tak ztrácí podélnou přilnavost i přilnavost v bočním směru, tj. stranové vedení. I obráceně dostáváme stejný výsledek. Pokud je odstředivá síla tak veliká, že „vytáhne" kolo z příčného směru, není k dispozici ani přilnavost ve směru jízdy. Čím větší jsou síly využité bočním vedením vozidla, tím je větší tendence kol k zablokování.
Vliv zatížení na přilnavost a stranové vedení
Také zde platí, že se při zvyšování zatížení kola zlepšuje přilnavost a stranové vedení vozidla. Kola jsou tak podstatně pevněji zatlačována do vozovky.
Zdroj:
Zásady bezpečné jízdy: Fyzikální zákony platí pro všechny. Ibesip.cz [online]. ČR: © BESIP, neuvedeno [cit. 2021-03-08]. Dostupné z: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Zasady-bezpecne-jizdy-v-aute/Fyzikalni-zakony-plati-pro-vsechny?fbclid=IwAR2N4qXJ8d5zhukJg6p1dVgZtusjP_lyHC_NNgK5SAELrNEFIxkdvQj4Hb8
Podívej se na fotky nebo videa:
Ty to zvládneš.cz - VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda BEZPEČNOST BLÍZKÝCHTy to zvládneš.cz - CHODEC vs. NEPOZORNÝ ŘIDIČTy to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KŘIKTy to zvládneš.cz - NEPOZORNOSTTy to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČITy to zvládneš.cz - dopravní nehoda ZÁKLON HLAVYTy to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSYTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KOUŘTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYTy to zvládneš.cz - EMOCETy to zvládneš.cz - DÁLNICETy to zvládneš.cz - NÁLEDÍBESIP - Vidět a být viděnTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCH (Dlouhá verze)Ty to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUPTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTAPáteřViditelnostTy to zvládneš.cz - CHODCI vs. TRAMVAJTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - AGRESIVITA ZA VOLANTEMBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - EMOCETy to zvládneš.cz - skutečný příběhKřikBezpečnost blízkýchTy to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSYStresDopravní nehoda...? TY TO ZVLÁDNEŠKrváceníTy to zvládneš.cz - ETIKANepokládej telefonBESIP - Letecká záchranná služba u nehodyKouř
Stáhni si:
Dopravní výchova - Kde se děti chovají správně a kde ne ?Dopravní výchova - KřižovatkaDopravní výchova - Dopravní prostředky - ZáchranářiDopravní výchova - Kdo se na silnici chová špatně ?Dopravní výchova - Telefonní číslaDopravní výchova - Dopravní značkyDopravní výchova - Dopravní značkyDopravní výchova - Chování v autěDopravní výchova - Chování ve veřejné dopravěDopravní výchova - Dopravní prostředky záchranářůDopravní výchova - Chování na železniciDopravní výchova - ŽelezniceDopravní výchova - Chůze po chodníkuDopravní výchova - KolejeDopravní výchova - KřižovatkaDopravní výchova - šifrovací strojDopravní výchova - Přecházení vozovkyDopravní výchova - Sestav obrázekDopravní výchova - Výbava kolaDopravní výchova - Vidět a být viděn
Může se hodit:
Deskové hry - DOPRAVNÍ VÝCHOVAHASÍCÍ SPREJ PYROCOOL Zákaz vjezduPracovní listy - Dopravní výchovaNůž na bezpečnostní pásyZabezpečení místa dopravní nehodyMotorkáři - Kontrola pneumatikAgresivita zabíjí - KamionKřižovatka s vedlejší silnicíPřechod pro chodceROZBÍJEČ SKLA A ŘEZAČ PÁSŮ S PÍŠŤALKOU HAMMERPozor děti!Cyklistika - Bezpečnost bikeraSvětelné signályAuto červené - vestičkaNůž na bezpečnostní pásyPřechod pro chodce - pásAuto modré - vestičkaZáchranářský kufříkDej přednost v jízdě3M Reflexní přívěšek - splňuje EN13356Reflexní přívěšek míčReflexní nažehlovačkaReflexní tričko pro dospělé - velikost MReflexní ponožky ORANŽOVÉVyšívané nažehlovací obrázky malé - srdíčko červenéReflexní deštníkyReflexní šátek - oranžovýReflexní taháček - zelený3M Reflexní přívěšek - splňuje EN13356Reflexní nažehlovací motivyReflexní taháček hvězdička zlatá3M Reflexní přívěšek - splňuje EN13356Větrovka s kapucí - fluorescenční barva oranžová, velikost S - XXL, UNISEXReflexní set na udečkuNažehlovací aplikace velké - zajíc růžovýDětská reflexní vesta s obrázkem vel.S"Brux" reflexní přívěšek na klíče