Fyzikální zákony
Fyzikální zákony platí pro všechny
V nebezpečné situaci musí řidič rychle a správně rozhodnout, zda má brzdit, přidat plyn nebo se vyhnout překážce jiným zásahem. V těchto okamžicích již není čas na provádění nějakých výpočtů. Ty musí mít řidič zvládnuty již dříve, v podobě dobře zažitých informací. Pokusíme se vám poskytnout základní poznatky, bez kterých nelze správně vysvětlit reakce vozidla na to, co s ním děláme. Je také třeba znát hranice, které fyzikální zákony jednoznačně vymezují!
Přilnavost
Na silnici může automobil zrychlovat, brzdit, jet přímým směrem nebo zatáčet vlevo či vpravo. Všechny tyto možnosti dává přilnavost neboli adheze. Adheze je schopnost přenášet síly v rovině, ve které se kolo setkává s vozovkou.
Silnice i pneumatika (když nepřihlížíme k jejímu dezénu), se nám jeví jako hladké. Kdybychom je však pozorovali pod mikroskopem, viděli bychom, jak jsou jejich plochy členité, jak je jejich povrch nepravidelný a jak výběžky obou ploch vlastně ,,zapadají" do sebe.
Ztráta přilnavosti
Nyní si představme, co se stane, když se kolo při odvalování po povrchu najednou zastaví (zablokuje). Setrvačností, kterou se kolo sune dále, i když je zablokované, se zvedne a smýká se vpřed.
Zatížení kola má příznivý vliv na přilnavost
Pro přilnavost je důležité zatížení kola. Představme si, že se kolo opět zablokuje. Následkem přítlačné sily je však adheze zvýšena natolik, že se kolo nadzdvihne podstatně později, než při nezatíženém kole. Můžeme tedy říci, že s přibývajícím zatížením kola přibývá adheze. To znamená v praxi, že kolo začne blokovat později. Naopak při ubývajícím zatížení začíná kolo blokovat dříve.
Adheze v bočním směru
Když postavíme model automobilu napříč na nakloněnou rovinu, začne po ní klouzat dolů teprve, když sklon roviny dosáhne určité hodnoty. Podobně je tomu při projíždění zatáčky, kdy automobil při jízdě stále větší rychlostí náhle ztratí boční adhezi a ,,vyletí ze zatáčky".
Pokud v takové situaci projíždí kolo určitou menší rychlostí zatáčkou, má dostatečnou adhezi v bočním směru, a tím je zaručeno dobré stranové vedení kola.
Ztráta adheze v bočním směru
Bude-li projíždět kolo zatáčkou stále větší rychlostí, potom odstředivá síla, která „táhne" kolo ven ze zatáčky bude stále větší. To se bude dít tak dlouho, až odstředivá síla „vytáhne" kolo z dráhy. Odstředivá síla vzniká vždy tam, kde se nějaký předmět (v našem případě kolo) pohybuje určitou rychlostí po kruhové dráze. Zvyšující se rychlostí se zvyšuje se čtvercem i odstředivá síla.
Vliv zatížení kola na stranové vedení vozidla
Právě tak jako při přímé jízdě, má zatížení kola rozhodující vliv na přilnavost i při jízdě v zatáčce. I zde se kolo zvedá později při zvýšeném zatížení, a tím se zvyšuje i stranové vedení a naopak, při snížení zatížení kola se stranové vedení vozidla snižuje. Představme si kolo vyrobené z materiálu velice lehkého (např. z plastu). Potom by stačilo silněji fouknout, aby se při pohybu posunulo. Pokud by však bylo zhotoveno z olova, museli bychom pro posunutí vyvinout poměrně značnou sílu.
Společné působení adheze a stranového vedení vozidla
Adheze mezi pneumatikou automobilu a povrchem vozovky zahrnuje jak adhezi ve směru jízdy, tak také adhezi boční, která zabezpečuje stranové vedení vozu. Povrch vypadá jako povrch oplatky. Pneumatika do tohoto povrchu zapadá stejným profilem. Při normální jízdě tomu tak skutečně je. Když však kolo zablokujeme, vysune se profil pneumatiky z profilu vozovky, a tím tedy i z profilu pro stranové vedení. Z toho vyplývá, že kola, která při brzdění blokují, nemají žádné stranové vedení. Točící se kola však stranová vedení mají. Řízení vozidla do zatáčky je možné pouze tehdy, když je k dispozici stranové vedení. Při zablokovaných kolech, tj. při intenzivním brzdění, nelze vozidlo řídit.
Ztráta přilnavosti v podélném i příčném směru
Pokud jsou kola zablokována, jsou „nadzvednuta" ve směru jízdy. Současně není k dispozici ani „profilování" v příčném směru. Kolo tak ztrácí podélnou přilnavost i přilnavost v bočním směru, tj. stranové vedení. I obráceně dostáváme stejný výsledek. Pokud je odstředivá síla tak veliká, že „vytáhne" kolo z příčného směru, není k dispozici ani přilnavost ve směru jízdy. Čím větší jsou síly využité bočním vedením vozidla, tím je větší tendence kol k zablokování.
Vliv zatížení na přilnavost a stranové vedení
Také zde platí, že se při zvyšování zatížení kola zlepšuje přilnavost a stranové vedení vozidla. Kola jsou tak podstatně pevněji zatlačována do vozovky.
Zdroj:
Zásady bezpečné jízdy: Fyzikální zákony platí pro všechny. Ibesip.cz [online]. ČR: © BESIP, neuvedeno [cit. 2021-03-08]. Dostupné z: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Zasady-bezpecne-jizdy-v-aute/Fyzikalni-zakony-plati-pro-vsechny?fbclid=IwAR2N4qXJ8d5zhukJg6p1dVgZtusjP_lyHC_NNgK5SAELrNEFIxkdvQj4Hb8
Podívej se na fotky nebo videa:
BESIP - Následky dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KOUŘBESIP - Rychlost a brzdná dráhaTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda BEZPEČNOST BLÍZKÝCHTy to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCH (Dlouhá verze)Ty to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSYTy to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUPTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda NEPOKLÁDEJ TELEFONTy to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČITy to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - NÁLEDÍTy to zvládneš.cz - CHODCI NA SILNICITy to zvládneš.cz - CHODCI vs. TRAMVAJBESIP - Bezpečnostní prvky v autěTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda STRESBESIP - Křižovatky, obytná a pěší zónaBESIP - Vidět a být viděnTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda PRVNÍ POMOCTy to zvládneš.cz - DÁLNICETy to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSYTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - DOVOLENÁ A DLOUHÉ CESTYTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - NÁLEDÍBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮVlastní bezpečnostTy to zvládneš.cz - NEPOZORNOSTPostup u dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - EMOCETy to zvládneš.cz - POZORNOSTTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘIPáteřPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamTy to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCH (Dlouhá verze)KouřTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTTy to zvládneš.cz - AGRESIVITA ZA VOLANTEMBezpečnost blízkých
Stáhni si:
Dopravní výchova - Doprava ve městěDopravní výchova -Rizika na železniciDopravní výchova - Co udělala dívka špatně ?Dopravní výchova - Cestování v hromadných dopravních prostředcíchDopravní výchova - Kde se děti chovají správně a kde ne ?Dopravní výchova - ChodecDopravní výchova - Kdo se chová nebezpečně ?Dopravní výchova - Je chování správné ?Dopravní výchova - Kudy bys šel ?Dopravní výchova - Chůze po silniciDopravní výchova - Přecházení silnice 2Dopravní výchova - Kdo má majáček?Dopravní výchova - Dopravní prostředky - ZáchranářiDopravní výchova - Chování na železniciDopravní výchova - šifrovací strojDopravní výchova - Kdo se chová špatně?Dopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - Zákaz vjezdu, hlavní komunikaceDopravní výchova - Dopravní značky
Může se hodit:
Cyklistika - Kontrola brzdPřechod pro chodce - pásZáchranářský kufříkHASÍCÍ SPREJ PYROCOOL Auto zelené - vestičkaPozor děti!Křižovatka s vedlejší silnicíCyklistika - Bezpečnost bikeraStezka pro cyklistyAuto oranžové - vestičkaZákaz vjezduSTOPSemafor pro chodceZákaz předjížděníDej přednost v jízděZatrub na ní! Ne tak nahlas!Světelné signályMotorkáři - Kontrola pneumatikParkovištěPracovní listy - Dopravní výchovaSportovní tričko - fluorescenční barva oranžová, vel. 10Reflexní samolepka - smajlík velkýReflexní bezpečnostní vesta oranžová vel. XXL EN ISO 20471:2013Dětská reflexní vesta s obrázkem vel.MReflexní nažehlovací motivyReflexní taška oranžováReflexní samolepky - smajlíkReflexní nažehlovačkaReflexní přívěšek smajlík žlutýKšiltovka s reflexními pruhy pro dospěléReflexní ponožky ŽLUTÉ, vel. 45-46Vyšívané nažehlovací obrázky střední - medvidek hnědo-červenýVyšívané nažehlovací obrázky střední - medvídek žlutýBaseballová čepice s reflexním pruhem ČERVENÁ"Lemap" vak na stažení s reflexními částmiVětrovka s kapucí - fluorescenční barva žlutá, velikost XXL, UNISEXReflexní nažehlovačka3M Reflexní přívěšek - splňuje EN13356