Fyzikální zákony
Fyzikální zákony platí pro všechny
V nebezpečné situaci musí řidič rychle a správně rozhodnout, zda má brzdit, přidat plyn nebo se vyhnout překážce jiným zásahem. V těchto okamžicích již není čas na provádění nějakých výpočtů. Ty musí mít řidič zvládnuty již dříve, v podobě dobře zažitých informací. Pokusíme se vám poskytnout základní poznatky, bez kterých nelze správně vysvětlit reakce vozidla na to, co s ním děláme. Je také třeba znát hranice, které fyzikální zákony jednoznačně vymezují!
Přilnavost
Na silnici může automobil zrychlovat, brzdit, jet přímým směrem nebo zatáčet vlevo či vpravo. Všechny tyto možnosti dává přilnavost neboli adheze. Adheze je schopnost přenášet síly v rovině, ve které se kolo setkává s vozovkou.
Silnice i pneumatika (když nepřihlížíme k jejímu dezénu), se nám jeví jako hladké. Kdybychom je však pozorovali pod mikroskopem, viděli bychom, jak jsou jejich plochy členité, jak je jejich povrch nepravidelný a jak výběžky obou ploch vlastně ,,zapadají" do sebe.
Ztráta přilnavosti
Nyní si představme, co se stane, když se kolo při odvalování po povrchu najednou zastaví (zablokuje). Setrvačností, kterou se kolo sune dále, i když je zablokované, se zvedne a smýká se vpřed.
Zatížení kola má příznivý vliv na přilnavost
Pro přilnavost je důležité zatížení kola. Představme si, že se kolo opět zablokuje. Následkem přítlačné sily je však adheze zvýšena natolik, že se kolo nadzdvihne podstatně později, než při nezatíženém kole. Můžeme tedy říci, že s přibývajícím zatížením kola přibývá adheze. To znamená v praxi, že kolo začne blokovat později. Naopak při ubývajícím zatížení začíná kolo blokovat dříve.
Adheze v bočním směru
Když postavíme model automobilu napříč na nakloněnou rovinu, začne po ní klouzat dolů teprve, když sklon roviny dosáhne určité hodnoty. Podobně je tomu při projíždění zatáčky, kdy automobil při jízdě stále větší rychlostí náhle ztratí boční adhezi a ,,vyletí ze zatáčky".
Pokud v takové situaci projíždí kolo určitou menší rychlostí zatáčkou, má dostatečnou adhezi v bočním směru, a tím je zaručeno dobré stranové vedení kola.
Ztráta adheze v bočním směru
Bude-li projíždět kolo zatáčkou stále větší rychlostí, potom odstředivá síla, která „táhne" kolo ven ze zatáčky bude stále větší. To se bude dít tak dlouho, až odstředivá síla „vytáhne" kolo z dráhy. Odstředivá síla vzniká vždy tam, kde se nějaký předmět (v našem případě kolo) pohybuje určitou rychlostí po kruhové dráze. Zvyšující se rychlostí se zvyšuje se čtvercem i odstředivá síla.
Vliv zatížení kola na stranové vedení vozidla
Právě tak jako při přímé jízdě, má zatížení kola rozhodující vliv na přilnavost i při jízdě v zatáčce. I zde se kolo zvedá později při zvýšeném zatížení, a tím se zvyšuje i stranové vedení a naopak, při snížení zatížení kola se stranové vedení vozidla snižuje. Představme si kolo vyrobené z materiálu velice lehkého (např. z plastu). Potom by stačilo silněji fouknout, aby se při pohybu posunulo. Pokud by však bylo zhotoveno z olova, museli bychom pro posunutí vyvinout poměrně značnou sílu.
Společné působení adheze a stranového vedení vozidla
Adheze mezi pneumatikou automobilu a povrchem vozovky zahrnuje jak adhezi ve směru jízdy, tak také adhezi boční, která zabezpečuje stranové vedení vozu. Povrch vypadá jako povrch oplatky. Pneumatika do tohoto povrchu zapadá stejným profilem. Při normální jízdě tomu tak skutečně je. Když však kolo zablokujeme, vysune se profil pneumatiky z profilu vozovky, a tím tedy i z profilu pro stranové vedení. Z toho vyplývá, že kola, která při brzdění blokují, nemají žádné stranové vedení. Točící se kola však stranová vedení mají. Řízení vozidla do zatáčky je možné pouze tehdy, když je k dispozici stranové vedení. Při zablokovaných kolech, tj. při intenzivním brzdění, nelze vozidlo řídit.
Ztráta přilnavosti v podélném i příčném směru
Pokud jsou kola zablokována, jsou „nadzvednuta" ve směru jízdy. Současně není k dispozici ani „profilování" v příčném směru. Kolo tak ztrácí podélnou přilnavost i přilnavost v bočním směru, tj. stranové vedení. I obráceně dostáváme stejný výsledek. Pokud je odstředivá síla tak veliká, že „vytáhne" kolo z příčného směru, není k dispozici ani přilnavost ve směru jízdy. Čím větší jsou síly využité bočním vedením vozidla, tím je větší tendence kol k zablokování.
Vliv zatížení na přilnavost a stranové vedení
Také zde platí, že se při zvyšování zatížení kola zlepšuje přilnavost a stranové vedení vozidla. Kola jsou tak podstatně pevněji zatlačována do vozovky.
Zdroj:
Zásady bezpečné jízdy: Fyzikální zákony platí pro všechny. Ibesip.cz [online]. ČR: © BESIP, neuvedeno [cit. 2021-03-08]. Dostupné z: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Zasady-bezpecne-jizdy-v-aute/Fyzikalni-zakony-plati-pro-vsechny?fbclid=IwAR2N4qXJ8d5zhukJg6p1dVgZtusjP_lyHC_NNgK5SAELrNEFIxkdvQj4Hb8
Podívej se na fotky nebo videa:
Ty to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚTy to zvládneš.cz - NÁLEDÍTy to zvládneš.cz - EMOCETy to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCHTy to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNTy to zvládneš.cz - CHODEC vs. NEPOZORNÝ ŘIDIČTy to zvládneš.cz - ČASTy to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSYBESIP - Bezpečnostní prvky v autěTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda BEZPEČNOST BLÍZKÝCHBESIP - Vidět a být viděnTy to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUPTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KŘIKTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - ALKOHOL A DROGYTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTBESIP - Křižovatky, obytná a pěší zónaBESIP - Rychlost a brzdná dráhaTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘITy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTTy to zvládneš.cz - CHODCI vs. TRAMVAJTy to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNTy to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČITy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - CHODCI NA SILNICINepokládej telefonPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamTy to zvládneš.cz - ETIKADopravní nehoda...? TY TO ZVLÁDNEŠKouřZáklon hlavyPáteřTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - EMOCETy to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCH (Dlouhá verze)BESIP - Následky dopravní nehody
Stáhni si:
Dopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - ViditelnostDopravní výchova - Chování ve vlakuDopravní výchova - Kudy bys šel ?Dopravní výchova - Chování v autěDopravní výchova - Kde se děti chovají správně a kde ne ?Dopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - Kdo se chová špatně?Dopravní výchova - Dopravní prostředkyDopravní výchova - Přednost v jízděDopravní výchova - Dopravní pexesoDopravní výchova - Dopravní prostředky záchranářůDopravní výchova - Proč se děti na chodníku nechovají správně ?Dopravní výchova - Přecházení přechoduDopravní výchova - Jízdní koloDopravní výchova - Chůze po chodníkuDopravní výchova - ViditelnostDopravní výchova - Šifrovací strojDopravní výchova - Chůze po silniciDopravní výchova - Telefonní čísla
Může se hodit:
Deskové hry - ZACHRAŇ SEPracovní sešit - DOPRAVNÍ VÝCHOVAAgresivita zabíjí - MatkaCyklistika - Kontrola brzdHASÍCÍ SPREJ PYROCOOL Auto žluté - vestičkaPolicejní plácačkaPřechod pro chodceDeskové hry - DOPRAVNÍ VÝCHOVAKřižovatka s vedlejší silnicíSemafor pro autaTvař se, že ti každej dluží!Záchranářský kufříkParkovištěPracovní listy - Dopravní výchovaMotorkáři - Kontrola brzd a olejeCyklistika - Bezpečnost bikeraHlavní silniceStezka pro cyklistyMotorkáři - Kontrola řetězuReflexní samolepka - stopka, balení 5ksReflexní přívěšek - LETADLOVyšívané nažehlovací obrázky střední - žirafa hnědáVyšívané nažehlovací obrázky střední - zajíc růžovýReflexní postroj pro psy - ORANŽOVÝ L 58 cmReflexní přívěšek - ČTYŘLÍSTEKVyšívané nažehlovací obrázky střední - medvídek hnědýReflexní klíčenka růžováDětská reflexní vesta s obrázkem- růžový zajíc - splňuje EN 1150Kšiltovka s reflexními pruhy pro dospělé"Carrylight" reflexní taškaReflexní tkaničkyVyšívané nažehlovací obrázky střední - medvídek růžovýDětská reflexní vesta s obrázkem vel.S3M Reflexní přívěšek - splňuje EN13356Dětská reflexní vesta s obrázkem-modrý zajíc - splňuje EN 1150Reflexní samonavíjecí páska s ozdobou srdíčko modréVyšívané nažehlovací obrázky střední - zajíc modrýReflexní dětská vesta - splňuje EN 1150Reflexní ponožky ČERVENÉ, vel. 41-42