Švédská Vize 0
Švédská Vize 0 vznikla v roce 1994 a v roce 1997 byla schválena švédským parlamentem. Jedná se o plán, který eliminuje počty mrtvých nebo vážně zraněných na silnicích na číslo 0. Švédská vize 0 nabízí nový pohled na problematiku bezpečnosti silničního provozu. Hlavní myšlenka vychází z teze, že na silniční provoz je potřeba nahlížet jako na ucelený systém, který je vzájemně provázaný a jednotlivé prvky spolu musí vzájemně interagovat a kooperovat (tj. silnice, vozidla i účastníci silničního provozu se chovají tak, aby jejich prioritou bylo zachování vzájemné bezpečnosti). Hlavní odpovědnost za formování bezpečnosti v silničním provozu a dosažení patřičné úrovně, nesou především ti, kteří navrhují dopravně bezpečností systém např. výrobce vozidel, správce komunikací, dopravce, ale také politici, zaměstnanci veřejného sektoru či policie. Odpovědností každého jednotlivce je pak podřídit se nastaveným regulím. Švédská Vize 0 také nabourává tradiční pojetí dopravní nehody, ve kterém je dopravní nehoda způsobena individuálním selháním účastníka silničního provozu. V případě švédské vize, není dopravní nehoda důsledkem individuálního pochybení, ale selhání celého systému.
Švédský model vychází rovněž z myšlenky, že přirozenou vlastností lidí je chybovat. Vize 0 připouští výskyt dopravních nehod, ale není ochotna akceptovat, smrt či vážné zranění za následek dopravní nehody. Systém se tedy snaží převést hlavní odpovědnost na ty, kteří jsou tvůrci a navrhovatelé dopravních parametrů. Zároveň je, ale vyžadována individuální odpovědnost všech účastníků, aby stanovená bezpečnostní pravidla dodržovala.

Fungování v praxi
Jak již bylo zmíněno, systém počítá s lidskou chybou a s tím, že k dopravní nehodě pravděpodobně dojde. Švédská vize s tímto scénářem počítá a snaží se o vytvoření takového dopravního systému, který těmto lidským selháním předejde. Jedním z příkladem bezpečnostního opatření je výstavba tříproudých silnic, kdy oba směry jsou odděleny ochranou bariérou a třetí pruh určený k předjíždění každých pár kilometrů přechází k jinému směru jízdy. Tak je tedy eliminována možnost čelního středu vozidel způsobena neopatrným předjížděním. Dalším opatřením je úprava přechodů pro chodce, které jsou doplněny o světelnou signalizaci a nárazníky zpomalující rychlost vozidel. Zároveň je snaha v nebezpečných místech budovat spíše nadchody pro pěší než klasický přechod pro chodce.
Ve švédských městech také nenaleznete nebezpečné křižovatky, kdy chodec má na přechodu zelenou současně s vozidlem vyjíždějícím zpoza zatáčky. Také cyklistické pruhy jsou oddělené od automobilových svodidly, a kde není takové řešení technicky možné, smějí jet řidiči automobilů rychlostí pouze 30km/h. Veškerá opatření jsou podložena vědeckými analýzami, které počítají s rizikem úmrtí. Je dokázáno, že pokud chodce srazí automobil jedoucí rychlostí 50km/h, chodec pravděpodobně zemře. V případě, že je chodec sražen pouze v rychlosti 30km/h je pravděpodobnost jeho úmrtí asi 10 % a pravděpodobně přežije.
Systém tedy počítá s lidskou chybou, operuje s křehkostí a zranitelností lidského těla, spojuje systém jako jeden velký celek, vyžaduje odpovědné dodržování pravidel.

Inspirativní model pro ostatní
Švédský model je poměrně úspěšný a statisticky se Švédsku daří snižovat počty mrtvých či vážně zraněných. Švédský přístup a filozofie k dopravnímu prostředí inspirovala i mnoho dalších států, které se rozhodli tuto myšlenky sdílet a následovat. Na základech Švédské Vize 0 vznikl v rámci organizace OECD tzv. Safe Systém Approach. Úplně eliminovat úmrtí a vážná zranění se zdá být velmi ambiciózním cílem, který bude jistě trvat ještě velkou řadu let. Nicméně již v současné situaci dochází ve Švédsku ke značným poklesům smrtelných dopravních nehod a můžeme jen doufat, že se podaří švédskou myšlenku úspěšně implementovat v ostatních státech, které budou tuto myšlenku podporovat.
I v České republice existuje a aktivně funguje platforma vize 0. O jejím fungování naleznete více na https://www.platformavize0.cz/.
Zdroj obrázků: System YMS-promitacka • © Michael Stanovsky 2007-2021 • v0.9708 (20170422)
Zdroje:
STANOVSKÝ, Michael. Severské listy: „Vize 0“ – Švédsko chce dopravu bez vážných nehod. Severské listy [online]. Dřenice: Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, 2015, 20.12.2015 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.severskelisty.cz/kaleido/kale0407.php
Http://www.welivevisionzero.com/vision-zero/: Vision Zero [online]. neuvedeno: neuvedeno, 2018 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: http://www.welivevisionzero.com/vision-zero/
Vize Nula [online]. Liberec: Bezpečně na silnicích o.p.s, neuvedeno [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.vize-nula.cz/
Platforma Vize Nula [online]. Praha 8: Simopt, 2019 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.platformavize0.cz/
Podívej se na fotky nebo videa:
Ty to zvládneš.cz - dopravní nehoda STRES
BESIP - Následky dopravní nehody
Ty to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEK
Ty to zvládneš.cz - NEPOZORNOST
Ty to zvládneš.cz - NÁLEDÍ
Ty to zvládneš.cz - AGRESIVITA ZA VOLANTEM
Ty to zvládneš.cz - dopravní nehoda ZÁKLON HLAVY
Ty to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTA
Ty to zvládneš.cz - ČAS
Ty to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSY
Ty to zvládneš.cz - dopravní nehoda BEZPEČNOST BLÍZKÝCH
Ty to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮ
Ty to zvládneš.cz - RYCHLOST
Ty to zvládneš.cz - dopravní nehoda VIDITELNOST
BESIP - Křižovatky, obytná a pěší zóna
Ty to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUP
BESIP - Rychlost a brzdná dráha
Ty to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚ
Ty to zvládneš.cz - DOVOLENÁ A DLOUHÉ CESTY
Ty to zvládneš.cz - DROGY ZA VOLANTEM
Ty to zvládneš.cz - VIDITELNOST
Křik
Ty to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEK
Páteř
Ty to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮ
Ty to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚ
Ty to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČI
Vlastní bezpečnost
Kouř
Záklon hlavy
Ty to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDY
Ty to zvládneš.cz - ČAS
Krvácení
Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI
Ty to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSY
Ty to zvládneš.cz - RYCHLOST
BESIP - Následky dopravní nehody
BESIP - Dopravní nehoda
Ty to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚN
Ty to zvládneš.cz - NÁLEDÍStáhni si:
Může se hodit:
Související články:

Před odjezdem na dovolenou
Jestliže se chystáte na delší dobu opustit náš domov, měli byste učinit některá opatření, abyste se mohli bez obav vrátit domů, aniž by vás čekalo nepříjemné…Zjistit více
Přepravujete domácí zvíře bezpečně?
Nejen řidiči, spolucestující a děti musí být v osobním automobilu bezpečně přepravoványZjistit více
Auto není trezor
Vozidlo se nedá zabezpečit na 100%, ale menší stupeň rizika ztráty vozu, nebo věcí z vozidla můžeme ovlivnit vhodnými organizačními opatřeními.Zjistit více
Co dělat po dopravní nehodě
Některé události, jako jsou dopravní nehody na nás dopadají ve všech směrech. Ať jsme viníky, svědky, poškozenými nebo blízkými osobami. Tyto rady jsou pro ty…Zjistit více
Vozíte děti bezpečně
Každoročně umírá při dopravních nehodách na našich silnicích více než polovina stovky dětí mladších 15ti let. Stovky dětí utrpí těžká zranění a lze říci, že…Zjistit více
Zimní pneumatiky
Přechod na zimní čas neznamená jen pouhé posunutí hodinových ručiček o hodinu zpět. Přináší pro řidiče a všechny účastníky silničního provozu i některá úskalí.Zjistit více
Povinná výbava
Znáte povinnou výbavu automobilu?Zjistit více
Rizikové činnosti pří řízení
Dáváte pozor při řízení? I sebemenší ztráta koncentrace a pozornosti může způsobit fatální následky.Zjistit více
Záchranářská ulička
Když záchranáři jedou na pomoc, je tvou povinností jim umožnit bezproblémový průjezd.Zjistit více
Palubní kamery
Palubní kamery neslouží jen k pouhému natáčení vaší jízdy...Zjistit více
Brzdná dráha
Seznamte se blíže s tímto pojmem.Zjistit více
Pasivní bezpečnostní prvky
Karoserie, bezpečnostní pásy, airbagy a další... To jsou prvky pasivní bezpečnosti ve vozidle.Zjistit více
Bezpečná vzdálenost
Proč je důležité jí dodržovat?Zjistit více
Desatero pohybu po vozovce v zimě nejen pro řidiče
Zima se blíží - řidiči, jezděte bezpečně! Chodci, zbytečně neriskujte!Zjistit více
Dopravní nehoda v cizině
Co dělat, když se stanete účastníkem dopravní nehody v zahraničí?Zjistit více
Reakční doba
Zareagovat včas - tenká hranice mezi bezpečnou jízdou a fatálním neštěstím.Zjistit více
Kontrolky ve vozidle
Víte co znamenají všechny kontrolky ve Vašem vozidle? Je dobré znát alespoň ty základní.Zjistit více
Etika na silnicích
Dnes pomohu já tobě, zítra ty mně. Na silnicích jsme si všichni rovni a je potřeba vzájemná ohleduplnost.Zjistit více
Tramvaje vs. Chodci
Nedání přednosti přijíždějící tramvaji na přechodu patří mezi nejčastější příčiny srážky tramvaje s chodcem.Zjistit více
Tramvaje vs. Auta
Ročně se v ČR stane přes 2500 dopravních nehod aut s tramvají. Ve většině případů je na vině řidič auta. Navíc následky těchto nehod bývají většinou velmi…Zjistit více
Vidět a být viděn
Vidět a být viděn – pro pohyb na silnici naprosto klíčové pravidlo. Platí v noci i ve dne. Zjistit více
Železniční přejezdy
V posledních letech zahynulo každý rok na železničních přejezdech více než 30 lidí ...Zjistit více
Agresivita za volantem
Agresivita je zvlášť nebezpečná - podílí se na vzniku až 40% smrtelných dopravních nehod.Zjistit více
Bezpečnostní pásy
Nepřipoutaní řidiči umírají 14-krát častěji než připoutaní. Proto je každý, kdo usedne do motorového vozidla, povinen se připoutat.Zjistit více
Dálnice
Dálnice jsou synonymem rychlé, pohodlné a bezpečné jízdy. Ale právě rychlost, únava a nepozornost při řízení patří mezi hlavní příčiny smrtelných nehod, ke…Zjistit více
Mladí řidiči
Ze statistik vyplývá, že mladí řidiči ve věku do 24 let zaviní každou 10. dopravní nehodu, na svědomí však mají každého šestého mrtvého nebo těžce zraněného. Zjistit více
Poslech hudby za jízdy
Posloucháte za jízdy hudbu?Zjistit více
Příprava vozidla na zimu
Znáte doporučenou výbavu vozidla, pro zimní období? Nejen to, ale i další užitečné informace naleznete zde.Zjistit více
Defenzivní jízda
Jezděte bezpečně a ostražitě!Zjistit více
Aktivní bezpečnostní prvky
Moderní systémy, tlumiče, pneumatiky, účinné brzdy. To jsou prvky aktivní bezpečnosti.Zjistit více
Bezpečí dětí v dopravě
Znáte nebezpečí číhající v silničním provozu, která mohou ohrozit Vaše dítě?Zjistit více
Cestování Evropou v zimě
Na co si dát pozor a jak se připravit.Zjistit více
Alkohol a drogy za volantem
Téměř jisté riziko. Víte jak působí drogy a alkohol na vaši schopnost řízení?Zjistit více
Fyzikální zákony
Základní informace.Zjistit více
Chování řidičů k žákům autoškol
Každý jsme nějakým způsobem museli začít.Zjistit více
Emoce za volantem
Emoce řidiče jsou jedním z významných faktorů ovlivňující bezpečnost jízdy.Zjistit více
Řidičský průkaz „nanečisto“ – rakouský model získávání řidičského průkazu
Rakouský model pro získání ŘP. Jak to funguje?Zjistit více
Desatero rad pro čerstvé absolventy autoškoly
Základní rady pro nové řidiče.Zjistit více
1,5 m pro cyklisty, chování cyklistů a motoristů v silničním provozu
Všichni jsme účastnící silničního provozu, chovejme se k sobě s respektem.Zjistit více
Pravidla a rady pro cyklisty a motoristy
Na každou cyklistickou sezónu je potřeba být připraven.Zjistit víceSkutečně se stalo: