Švédská Vize 0
Švédská Vize 0 vznikla v roce 1994 a v roce 1997 byla schválena švédským parlamentem. Jedná se o plán, který eliminuje počty mrtvých nebo vážně zraněných na silnicích na číslo 0. Švédská vize 0 nabízí nový pohled na problematiku bezpečnosti silničního provozu. Hlavní myšlenka vychází z teze, že na silniční provoz je potřeba nahlížet jako na ucelený systém, který je vzájemně provázaný a jednotlivé prvky spolu musí vzájemně interagovat a kooperovat (tj. silnice, vozidla i účastníci silničního provozu se chovají tak, aby jejich prioritou bylo zachování vzájemné bezpečnosti). Hlavní odpovědnost za formování bezpečnosti v silničním provozu a dosažení patřičné úrovně, nesou především ti, kteří navrhují dopravně bezpečností systém např. výrobce vozidel, správce komunikací, dopravce, ale také politici, zaměstnanci veřejného sektoru či policie. Odpovědností každého jednotlivce je pak podřídit se nastaveným regulím. Švédská Vize 0 také nabourává tradiční pojetí dopravní nehody, ve kterém je dopravní nehoda způsobena individuálním selháním účastníka silničního provozu. V případě švédské vize, není dopravní nehoda důsledkem individuálního pochybení, ale selhání celého systému.
Švédský model vychází rovněž z myšlenky, že přirozenou vlastností lidí je chybovat. Vize 0 připouští výskyt dopravních nehod, ale není ochotna akceptovat, smrt či vážné zranění za následek dopravní nehody. Systém se tedy snaží převést hlavní odpovědnost na ty, kteří jsou tvůrci a navrhovatelé dopravních parametrů. Zároveň je, ale vyžadována individuální odpovědnost všech účastníků, aby stanovená bezpečnostní pravidla dodržovala.
Fungování v praxi
Jak již bylo zmíněno, systém počítá s lidskou chybou a s tím, že k dopravní nehodě pravděpodobně dojde. Švédská vize s tímto scénářem počítá a snaží se o vytvoření takového dopravního systému, který těmto lidským selháním předejde. Jedním z příkladem bezpečnostního opatření je výstavba tříproudých silnic, kdy oba směry jsou odděleny ochranou bariérou a třetí pruh určený k předjíždění každých pár kilometrů přechází k jinému směru jízdy. Tak je tedy eliminována možnost čelního středu vozidel způsobena neopatrným předjížděním. Dalším opatřením je úprava přechodů pro chodce, které jsou doplněny o světelnou signalizaci a nárazníky zpomalující rychlost vozidel. Zároveň je snaha v nebezpečných místech budovat spíše nadchody pro pěší než klasický přechod pro chodce.
Ve švédských městech také nenaleznete nebezpečné křižovatky, kdy chodec má na přechodu zelenou současně s vozidlem vyjíždějícím zpoza zatáčky. Také cyklistické pruhy jsou oddělené od automobilových svodidly, a kde není takové řešení technicky možné, smějí jet řidiči automobilů rychlostí pouze 30km/h. Veškerá opatření jsou podložena vědeckými analýzami, které počítají s rizikem úmrtí. Je dokázáno, že pokud chodce srazí automobil jedoucí rychlostí 50km/h, chodec pravděpodobně zemře. V případě, že je chodec sražen pouze v rychlosti 30km/h je pravděpodobnost jeho úmrtí asi 10 % a pravděpodobně přežije.
Systém tedy počítá s lidskou chybou, operuje s křehkostí a zranitelností lidského těla, spojuje systém jako jeden velký celek, vyžaduje odpovědné dodržování pravidel.
Inspirativní model pro ostatní
Švédský model je poměrně úspěšný a statisticky se Švédsku daří snižovat počty mrtvých či vážně zraněných. Švédský přístup a filozofie k dopravnímu prostředí inspirovala i mnoho dalších států, které se rozhodli tuto myšlenky sdílet a následovat. Na základech Švédské Vize 0 vznikl v rámci organizace OECD tzv. Safe Systém Approach. Úplně eliminovat úmrtí a vážná zranění se zdá být velmi ambiciózním cílem, který bude jistě trvat ještě velkou řadu let. Nicméně již v současné situaci dochází ve Švédsku ke značným poklesům smrtelných dopravních nehod a můžeme jen doufat, že se podaří švédskou myšlenku úspěšně implementovat v ostatních státech, které budou tuto myšlenku podporovat.
I v České republice existuje a aktivně funguje platforma vize 0. O jejím fungování naleznete více na https://www.platformavize0.cz/.
Zdroj obrázků: System YMS-promitacka • © Michael Stanovsky 2007-2021 • v0.9708 (20170422)
Zdroje:
STANOVSKÝ, Michael. Severské listy: „Vize 0“ – Švédsko chce dopravu bez vážných nehod. Severské listy [online]. Dřenice: Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, 2015, 20.12.2015 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.severskelisty.cz/kaleido/kale0407.php
Http://www.welivevisionzero.com/vision-zero/: Vision Zero [online]. neuvedeno: neuvedeno, 2018 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: http://www.welivevisionzero.com/vision-zero/
Vize Nula [online]. Liberec: Bezpečně na silnicích o.p.s, neuvedeno [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.vize-nula.cz/
Platforma Vize Nula [online]. Praha 8: Simopt, 2019 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.platformavize0.cz/
Podívej se na fotky nebo videa:
BESIP - Křižovatky, obytná a pěší zónaTy to zvládneš.cz - AGRESIVITA ZA VOLANTEMTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYTy to zvládneš.cz - CHODCI vs. TRAMVAJTy to zvládneš.cz - NEPOZORNOSTTy to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - DROGY ZA VOLANTEMTy to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUPPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamBESIP - Následky dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - DOVOLENÁ A DLOUHÉ CESTYTy to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTATy to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČITy to zvládneš.cz - dopravní nehoda ZÁKLON HLAVYBESIP - Vidět a být viděnTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KŘIKBESIP - Rychlost a brzdná dráhaZáklon hlavyPáteřTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTBESIP - Dopravní nehodaPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamTy to zvládneš.cz - ALKOHOL A DROGYTy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYTy to zvládneš.cz - NÁLEDÍTy to zvládneš.cz - NEPOZORNOSTKrváceníTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUPBESIP - Následky dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - EMOCETy to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČITy to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTATy to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - DROGY ZA VOLANTEMVlastní bezpečnostDopravní nehoda...? TY TO ZVLÁDNEŠ Stáhni si:
Může se hodit:
Související články:
Před odjezdem na dovolenou
Jestliže se chystáte na delší dobu opustit náš domov, měli byste učinit některá opatření, abyste se mohli bez obav vrátit domů, aniž by vás čekalo nepříjemné…Zjistit vícePřepravujete domácí zvíře bezpečně?
Nejen řidiči, spolucestující a děti musí být v osobním automobilu bezpečně přepravoványZjistit víceAuto není trezor
Vozidlo se nedá zabezpečit na 100%, ale menší stupeň rizika ztráty vozu, nebo věcí z vozidla můžeme ovlivnit vhodnými organizačními opatřeními.Zjistit víceCo dělat po dopravní nehodě
Některé události, jako jsou dopravní nehody na nás dopadají ve všech směrech. Ať jsme viníky, svědky, poškozenými nebo blízkými osobami. Tyto rady jsou pro ty…Zjistit víceVozíte děti bezpečně
Každoročně umírá při dopravních nehodách na našich silnicích více než polovina stovky dětí mladších 15ti let. Stovky dětí utrpí těžká zranění a lze říci, že…Zjistit víceZimní pneumatiky
Přechod na zimní čas neznamená jen pouhé posunutí hodinových ručiček o hodinu zpět. Přináší pro řidiče a všechny účastníky silničního provozu i některá úskalí.Zjistit vícePovinná výbava
Znáte povinnou výbavu automobilu?Zjistit víceRizikové činnosti pří řízení
Dáváte pozor při řízení? I sebemenší ztráta koncentrace a pozornosti může způsobit fatální následky.Zjistit víceZáchranářská ulička
Když záchranáři jedou na pomoc, je tvou povinností jim umožnit bezproblémový průjezd.Zjistit vícePalubní kamery
Palubní kamery neslouží jen k pouhému natáčení vaší jízdy...Zjistit víceBrzdná dráha
Seznamte se blíže s tímto pojmem.Zjistit vícePasivní bezpečnostní prvky
Karoserie, bezpečnostní pásy, airbagy a další... To jsou prvky pasivní bezpečnosti ve vozidle.Zjistit víceBezpečná vzdálenost
Proč je důležité jí dodržovat?Zjistit víceDesatero pohybu po vozovce v zimě nejen pro řidiče
Zima se blíží - řidiči, jezděte bezpečně! Chodci, zbytečně neriskujte!Zjistit víceDopravní nehoda v cizině
Co dělat, když se stanete účastníkem dopravní nehody v zahraničí?Zjistit víceReakční doba
Zareagovat včas - tenká hranice mezi bezpečnou jízdou a fatálním neštěstím.Zjistit víceKontrolky ve vozidle
Víte co znamenají všechny kontrolky ve Vašem vozidle? Je dobré znát alespoň ty základní.Zjistit víceEtika na silnicích
Dnes pomohu já tobě, zítra ty mně. Na silnicích jsme si všichni rovni a je potřeba vzájemná ohleduplnost.Zjistit víceTramvaje vs. Chodci
Nedání přednosti přijíždějící tramvaji na přechodu patří mezi nejčastější příčiny srážky tramvaje s chodcem.Zjistit víceTramvaje vs. Auta
Ročně se v ČR stane přes 2500 dopravních nehod aut s tramvají. Ve většině případů je na vině řidič auta. Navíc následky těchto nehod bývají většinou velmi…Zjistit víceVidět a být viděn
Vidět a být viděn – pro pohyb na silnici naprosto klíčové pravidlo. Platí v noci i ve dne. Zjistit víceŽelezniční přejezdy
V posledních letech zahynulo každý rok na železničních přejezdech více než 30 lidí ...Zjistit víceAgresivita za volantem
Agresivita je zvlášť nebezpečná - podílí se na vzniku až 40% smrtelných dopravních nehod.Zjistit víceBezpečnostní pásy
Nepřipoutaní řidiči umírají 14-krát častěji než připoutaní. Proto je každý, kdo usedne do motorového vozidla, povinen se připoutat.Zjistit víceDálnice
Dálnice jsou synonymem rychlé, pohodlné a bezpečné jízdy. Ale právě rychlost, únava a nepozornost při řízení patří mezi hlavní příčiny smrtelných nehod, ke…Zjistit víceMladí řidiči
Ze statistik vyplývá, že mladí řidiči ve věku do 24 let zaviní každou 10. dopravní nehodu, na svědomí však mají každého šestého mrtvého nebo těžce zraněného. Zjistit vícePoslech hudby za jízdy
Posloucháte za jízdy hudbu?Zjistit vícePříprava vozidla na zimu
Znáte doporučenou výbavu vozidla, pro zimní období? Nejen to, ale i další užitečné informace naleznete zde.Zjistit víceDefenzivní jízda
Jezděte bezpečně a ostražitě!Zjistit víceAktivní bezpečnostní prvky
Moderní systémy, tlumiče, pneumatiky, účinné brzdy. To jsou prvky aktivní bezpečnosti.Zjistit víceBezpečí dětí v dopravě
Znáte nebezpečí číhající v silničním provozu, která mohou ohrozit Vaše dítě?Zjistit víceCestování Evropou v zimě
Na co si dát pozor a jak se připravit.Zjistit víceAlkohol a drogy za volantem
Téměř jisté riziko. Víte jak působí drogy a alkohol na vaši schopnost řízení?Zjistit víceFyzikální zákony
Základní informace.Zjistit víceChování řidičů k žákům autoškol
Každý jsme nějakým způsobem museli začít.Zjistit víceEmoce za volantem
Emoce řidiče jsou jedním z významných faktorů ovlivňující bezpečnost jízdy.Zjistit víceŘidičský průkaz „nanečisto“ – rakouský model získávání řidičského průkazu
Rakouský model pro získání ŘP. Jak to funguje?Zjistit víceDesatero rad pro čerstvé absolventy autoškoly
Základní rady pro nové řidiče.Zjistit více1,5 m pro cyklisty, chování cyklistů a motoristů v silničním provozu
Všichni jsme účastnící silničního provozu, chovejme se k sobě s respektem.Zjistit vícePravidla a rady pro cyklisty a motoristy
Na každou cyklistickou sezónu je potřeba být připraven.Zjistit víceSkutečně se stalo:
Opilá řidička renaultu v Ústí nad Labem málem nabourala do policejního vozu
V ranních hodinách, dne 26. října 2024, upoutala pozornost policistů v ulici Dlouhá třicetičtyřletá řidička vozidla Renault Megane. Její nevyrovnaný způsob…Zjistit víceNa přejezdu na Novojičínsku se srazil kamion s projíždějícím vlakem
V pondělí 4. listopadu 2024, okolo půl jedenácté dopoledne, došlo v Jakubčovicích nad Ondrou na Novojičínsku k nehodě vlaku a nákladního vozidla. Dle zjištěných…Zjistit vícePřezouvání na zimu: Gumy vydrží déle, když měníte kola včetně disků
Podle zákonamusí mít vozidla zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března. Platí to v případě, že se na silnicích nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo…Zjistit víceSedmnáct let pomáhal pardubickým strážníkům zajišťovat bezpečnost dětí
Každý školní den u přechodů u škol potkáváte v Pardubicích strážníky a potkávali jste s nimi i Stanislava Pejchu. Celých sedmnáct let. Pan Stanislav Pejcha jako…Zjistit víceKamion na D35 u Olomouce naboural do betonových svodidel a poškodil další tři vozy. Jeden z řidičů na místě zemřel
Ve středu, krátce po 9. hodině, došlo v Olomouci, na dálnici D35, ve směru jízdy od kruhového objezdu u olomouckého Globusu na Ostravu, k tragické dopravní…Zjistit víceMoravskoslezští policisté evidují zvýšený počet nehod, ve kterých figurují děti. Apelují na rodiče i na širokou veřejnost
V posledních několika dnech registruje Policie ČR zvýšený počet dopravních nehod, kdy jsou mezi jejich hlavními aktéry nezletilé děti. Jedna z dopravních nehod…Zjistit víceObchvat Jaroměře uzavřela nehoda dvou kamionů a osobního vozu. Tři zranění, škoda sedm milionů korun
Ve středu, krátce před 9. hodinou, na silnici I. třídy č. 33 v katastru obce Čáslavky na obchvatu Jaroměře ve směru od Polska došlo ke střetu dvou nákladních…Zjistit vícePolicisty na dálnici D11 zprava předjel motorkář. Naměřili mu rychlost 210 km/hod
Dne 8. října 2024, kolem 13. hodiny, řídil motocykl značky Yamaha 54letý motorkář, který jel po dálnici D11 ve směru na Hradec Králové. Při jízdě provedl manévr…Zjistit víceTřetí nehoda během jednoho týdne u Křimova. Jeden mrtvý, čtyři zranění
Na 89. kilometru silnice I/7, u Křimova na Chomutovsku, došlo v neděli již potřetí za poslední týden k vážné dopravní nehodě. Při té dnešní se čelně srazila dvě…Zjistit více