Bezpečnostní informační systém
Auta
Bezpečná doprava > Auta
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIPRO ŠKOLY

Švédská Vize 0

Švédská Vize 0 vznikla v roce 1994 a v roce 1997 byla schválena švédským parlamentem. Jedná se o plán, který eliminuje počty mrtvých nebo vážně zraněných na silnicích na číslo 0. Švédská vize 0 nabízí nový pohled na problematiku bezpečnosti silničního provozu. Hlavní myšlenka vychází z teze, že na silniční provoz je potřeba nahlížet jako na ucelený systém, který je vzájemně provázaný a jednotlivé prvky spolu musí vzájemně interagovat a kooperovat (tj. silnice, vozidla i účastníci silničního provozu se chovají tak, aby jejich prioritou bylo zachování vzájemné bezpečnosti). Hlavní odpovědnost za formování bezpečnosti v silničním provozu a dosažení patřičné úrovně, nesou především ti, kteří navrhují dopravně bezpečností systém např. výrobce vozidel, správce komunikací, dopravce, ale také politici, zaměstnanci veřejného sektoru či policie. Odpovědností každého jednotlivce je pak podřídit se nastaveným regulím. Švédská Vize 0 také nabourává tradiční pojetí dopravní nehody, ve kterém je dopravní nehoda způsobena individuálním selháním účastníka silničního provozu. V případě švédské vize, není dopravní nehoda důsledkem individuálního pochybení, ale selhání celého systému. 

Švédský model vychází rovněž z myšlenky, že přirozenou vlastností lidí je chybovat. Vize 0 připouští výskyt dopravních nehod, ale není ochotna akceptovat, smrt či vážné zranění za následek dopravní nehody. Systém se tedy snaží převést hlavní odpovědnost na ty, kteří jsou tvůrci a navrhovatelé dopravních parametrů. Zároveň je, ale vyžadována individuální odpovědnost všech účastníků, aby stanovená bezpečnostní pravidla dodržovala. 



Fungování v praxi


Jak již bylo zmíněno, systém počítá s lidskou chybou a s tím, že k dopravní nehodě pravděpodobně dojde. Švédská vize s tímto scénářem počítá a snaží se o vytvoření takového dopravního systému, který těmto lidským selháním předejde. Jedním z příkladem bezpečnostního opatření je výstavba tříproudých silnic, kdy oba směry jsou odděleny ochranou bariérou a třetí pruh určený k předjíždění každých pár kilometrů přechází k jinému směru jízdy. Tak je tedy eliminována možnost čelního středu vozidel způsobena neopatrným předjížděním. Dalším opatřením je úprava přechodů pro chodce, které jsou doplněny o světelnou signalizaci a nárazníky zpomalující rychlost vozidel. Zároveň je snaha v nebezpečných místech budovat spíše nadchody pro pěší než klasický přechod pro chodce.

Ve švédských městech také nenaleznete nebezpečné křižovatky, kdy chodec má na přechodu zelenou současně s vozidlem vyjíždějícím zpoza zatáčky. Také cyklistické pruhy jsou oddělené od automobilových svodidly, a kde není takové řešení technicky možné, smějí jet řidiči automobilů rychlostí pouze 30km/h.  Veškerá opatření jsou podložena vědeckými analýzami, které počítají s rizikem úmrtí. Je dokázáno, že pokud chodce srazí automobil jedoucí rychlostí 50km/h, chodec pravděpodobně zemře. V případě, že je chodec sražen pouze v rychlosti 30km/h je pravděpodobnost jeho úmrtí asi 10 % a pravděpodobně přežije. 

Systém tedy počítá s lidskou chybou, operuje s křehkostí a zranitelností lidského těla, spojuje systém jako jeden velký celek, vyžaduje odpovědné dodržování pravidel. 


Inspirativní model pro ostatní 


Švédský model je poměrně úspěšný a statisticky se Švédsku daří snižovat počty mrtvých či vážně zraněných. Švédský přístup a filozofie k dopravnímu prostředí inspirovala i mnoho dalších států, které se rozhodli tuto myšlenky sdílet a následovat. Na základech Švédské Vize 0 vznikl v rámci organizace OECD tzv. Safe Systém Approach. Úplně eliminovat úmrtí a vážná zranění se zdá být velmi ambiciózním cílem, který bude jistě trvat ještě velkou řadu let. Nicméně již v současné situaci dochází ve Švédsku ke značným poklesům smrtelných dopravních nehod a můžeme jen doufat, že se podaří švédskou myšlenku úspěšně implementovat v ostatních státech, které budou tuto myšlenku podporovat. 

I v České republice existuje a aktivně funguje platforma vize 0. O jejím fungování naleznete více na https://www.platformavize0.cz/



Zdroj obrázků: System YMS-promitacka • © Michael Stanovsky 2007-2021 • v0.9708 (20170422)

Zdroje:

STANOVSKÝ, Michael. Severské listy: „Vize 0“ – Švédsko chce dopravu bez vážných nehod. Severské listy [online]. Dřenice: Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, 2015, 20.12.2015 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.severskelisty.cz/kaleido/kale0407.php

Http://www.welivevisionzero.com/vision-zero/: Vision Zero [online]. neuvedeno: neuvedeno, 2018 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: http://www.welivevisionzero.com/vision-zero/

Vize Nula [online]. Liberec: Bezpečně na silnicích o.p.s, neuvedeno [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.vize-nula.cz/

Platforma Vize Nula [online]. Praha 8: Simopt, 2019 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.platformavize0.cz/


Podívej se na fotky nebo videa:

Ty to zvládneš.cz - dopravní nehoda STRESBESIP - Následky dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - NEPOZORNOSTTy to zvládneš.cz - NÁLEDÍTy to zvládneš.cz - AGRESIVITA ZA VOLANTEMTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda ZÁKLON HLAVYTy to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTATy to zvládneš.cz - ČASTy to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSYTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda BEZPEČNOST BLÍZKÝCHTy to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda VIDITELNOSTBESIP - Křižovatky, obytná a pěší zónaTy to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUPBESIP - Rychlost a brzdná dráhaTy to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚTy to zvládneš.cz - DOVOLENÁ A DLOUHÉ CESTYTy to zvládneš.cz - DROGY ZA VOLANTEMTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTKřikTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKPáteřTy to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚTy to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČIVlastní bezpečnostKouřZáklon hlavyTy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYTy to zvládneš.cz - ČASKrváceníTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘITy to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSYTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTBESIP - Následky dopravní nehodyBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNTy to zvládneš.cz - NÁLEDÍ

Stáhni si:

Dopravní výchova - Co udělala dívka špatně ?Dopravní výchova - V autěDopravní výchova - Telefonní číslaDopravní výchova - KolejeDopravní výchova - Dopravní prostředkyDopravní výchova - Přecházení vozovkyDopravní výchova - Chování ve veřejné dopravěDopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - přecházení silniceDopravní výchova - Jízda na koleDopravní výchova - Přecházení přechoduDopravní výchova - SemaforDopravní výchova - ViditelnostDopravní výchova - Šifrovací strojDopravní výchova - Slož slovaDopravní výchova - Kterým autem musíme dávat přednost ?Dopravní výchova - KřižovatkaDopravní výchova - Chování na železniciDopravní výchova - Kde se děti chovají správně a kde ne ?Dopravní výchova - Dopravní značky

Může se hodit:

STOPCyklistika - Kontrola plášťů, duší a bezpečnostní výbavyAgresivita zabíjí - KamionDeskové hry - ZACHRAŇ SEPřechod pro chodce - pásKřižovatka s vedlejší silnicíElektrokoloběžkyAuto zelené - vestičkaPozor děti!Zákaz vjezduDopravní výchova - sadaStezka pro cyklistyHlavní silniceSemafor pro chodceZákaz předjížděníNůž na bezpečnostní pásyCyklistika - Bezpečnost bikeraZatrub na ní! Ne tak nahlas!Semafor pro autaAuto oranžové - vestičkaReflexní nažehlovací páska š. 25 mm - balení 5 mReflexní ponožky MODRÉ, vel. 45-46Baseballová čepice s reflexním pruhem MODRÁReflexní ohlávka - velikost FullVyšívané nažehlovací obrázky velké - modrá formuleReflexní samolepky na koloReflexní připínací odznak3M Reflexní přívěšek - splňuje EN13356Reflexní šle elastické - splňují EN 13356Reflexní bezpečnostní vesta pro dospělé XXL EN ISO 20471:2013Dětská kšiltovka s reflexními prvky ŽLUTÁNažehlovací aplikace velké - medvídek hnědýReflexní samolepky - smajlíci3M Reflexní přívěšek - splňuje EN13356Dětská reflexní vesta s obrázkem-modrý zajíc - splňuje EN 1150Reflexní bezpečnostní vesta oranžová vel. XL EN ISO 20471:2013Reflexní ponožky ZELENÉ, vel. 43-44Sportovní tričko - fluorescenční barva žlutá, vel. 6Reflexní samolepka srdíčko růžové, balení 5 ks

Související články:

Před odjezdem na dovolenou

Jestliže se chystáte na delší dobu opustit náš domov, měli byste učinit některá opatření, abyste se mohli bez obav vrátit domů, aniž by vás čekalo nepříjemné…Zjistit více

Přepravujete domácí zvíře bezpečně?

Nejen řidiči, spolucestující a děti musí být v osobním automobilu bezpečně přepravoványZjistit více

Auto není trezor

Vozidlo se nedá zabezpečit na 100%, ale menší stupeň rizika ztráty vozu, nebo věcí z vozidla můžeme ovlivnit vhodnými organizačními opatřeními.Zjistit více

Co dělat po dopravní nehodě

Některé události, jako jsou dopravní nehody na nás dopadají ve všech směrech. Ať jsme viníky, svědky, poškozenými nebo blízkými osobami. Tyto rady jsou pro ty…Zjistit více

Vozíte děti bezpečně

Každoročně umírá při dopravních nehodách na našich silnicích více než polovina stovky dětí mladších 15ti let. Stovky dětí utrpí těžká zranění a lze říci, že…Zjistit více

Zimní pneumatiky

Přechod na zimní čas neznamená jen pouhé posunutí hodinových ručiček o hodinu zpět. Přináší pro řidiče a všechny účastníky silničního provozu i některá úskalí.Zjistit více

Povinná výbava

Znáte povinnou výbavu automobilu?Zjistit více

Rizikové činnosti pří řízení

Dáváte pozor při řízení? I sebemenší ztráta koncentrace a pozornosti může způsobit fatální následky.Zjistit více

Záchranářská ulička

Když záchranáři jedou na pomoc, je tvou povinností jim umožnit bezproblémový průjezd.Zjistit více

Palubní kamery

Palubní kamery neslouží jen k pouhému natáčení vaší jízdy...Zjistit více

Brzdná dráha

Seznamte se blíže s tímto pojmem.Zjistit více

Pasivní bezpečnostní prvky

Karoserie, bezpečnostní pásy, airbagy a další... To jsou prvky pasivní bezpečnosti ve vozidle.Zjistit více

Bezpečná vzdálenost

Proč je důležité jí dodržovat?Zjistit více

Desatero pohybu po vozovce v zimě nejen pro řidiče

Zima se blíží - řidiči, jezděte bezpečně! Chodci, zbytečně neriskujte!Zjistit více

Dopravní nehoda v cizině

Co dělat, když se stanete účastníkem dopravní nehody v zahraničí?Zjistit více

Reakční doba

Zareagovat včas - tenká hranice mezi bezpečnou jízdou a fatálním neštěstím.Zjistit více

Kontrolky ve vozidle

Víte co znamenají všechny kontrolky ve Vašem vozidle? Je dobré znát alespoň ty základní.Zjistit více

Etika na silnicích

Dnes pomohu já tobě, zítra ty mně. Na silnicích jsme si všichni rovni a je potřeba vzájemná ohleduplnost.Zjistit více

Tramvaje vs. Chodci

Nedání přednosti přijíždějící tramvaji na přechodu patří mezi nejčastější příčiny srážky tramvaje s chodcem.Zjistit více

Tramvaje vs. Auta

Ročně se v ČR stane přes 2500 dopravních nehod aut s tramvají. Ve většině případů je na vině řidič auta. Navíc následky těchto nehod bývají většinou velmi…Zjistit více

Vidět a být viděn

Vidět a být viděn – pro pohyb na silnici naprosto klíčové pravidlo. Platí v noci i ve dne. Zjistit více

Železniční přejezdy

V posledních letech zahynulo každý rok na železničních přejezdech více než 30 lidí ...Zjistit více

Agresivita za volantem

Agresivita je zvlášť nebezpečná - podílí se na vzniku až 40% smrtelných dopravních nehod.Zjistit více

Bezpečnostní pásy

Nepřipoutaní řidiči umírají 14-krát častěji než připoutaní. Proto je každý, kdo usedne do motorového vozidla, povinen se připoutat.Zjistit více

Dálnice

Dálnice jsou synonymem rychlé, pohodlné a bezpečné jízdy. Ale právě rychlost, únava a nepozornost při řízení patří mezi hlavní příčiny smrtelných nehod, ke…Zjistit více

Mladí řidiči

Ze statistik vyplývá, že mladí řidiči ve věku do 24 let zaviní každou 10. dopravní nehodu, na svědomí však mají každého šestého mrtvého nebo těžce zraněného. Zjistit více

Poslech hudby za jízdy

Posloucháte za jízdy hudbu?Zjistit více

Příprava vozidla na zimu

Znáte doporučenou výbavu vozidla, pro zimní období? Nejen to, ale i další užitečné informace naleznete zde.Zjistit více

Defenzivní jízda

Jezděte bezpečně a ostražitě!Zjistit více

Aktivní bezpečnostní prvky

Moderní systémy, tlumiče, pneumatiky, účinné brzdy. To jsou prvky aktivní bezpečnosti.Zjistit více

Bezpečí dětí v dopravě

Znáte nebezpečí číhající v silničním provozu, která mohou ohrozit Vaše dítě?Zjistit více

Cestování Evropou v zimě

Na co si dát pozor a jak se připravit.Zjistit více

Alkohol a drogy za volantem

Téměř jisté riziko. Víte jak působí drogy a alkohol na vaši schopnost řízení?Zjistit více

Fyzikální zákony

Základní informace.Zjistit více

Chování řidičů k žákům autoškol

Každý jsme nějakým způsobem museli začít.Zjistit více

Emoce za volantem

Emoce řidiče jsou jedním z významných faktorů ovlivňující bezpečnost jízdy.Zjistit více

Řidičský průkaz „nanečisto“ – rakouský model získávání řidičského průkazu

Rakouský model pro získání ŘP. Jak to funguje?Zjistit více

Desatero rad pro čerstvé absolventy autoškoly

Základní rady pro nové řidiče.Zjistit více

1,5 m pro cyklisty, chování cyklistů a motoristů v silničním provozu

Všichni jsme účastnící silničního provozu, chovejme se k sobě s respektem.Zjistit více

Pravidla a rady pro cyklisty a motoristy

Na každou cyklistickou sezónu je potřeba být připraven.Zjistit více

Skutečně se stalo:

Řidič na Přerovsku předjížděl v husté mlze. Po nehodě zůstalo auto zaklíněné mezi dvěma náklaďáky

Naštěstí bez vážných následků a újmy na zdraví se v úterý obešla dopravní nehoda, která se stala v katastru obce Kyžlířov.Zjistit více

Jak vybrat a připevnit autosedačku pro dítě

Než odjedete na víkendový výlet nebo letní dovolenou, připomeňte si, jak do auta správně upevnit dětskou autosedačku. A nezapomeňte, že je nutné v ní dítě vozit…Zjistit více

Co všechno může v autě zachránit život

Dnešní automobily jsou vybaveny desítkami nástrojů a funkcí pro záchranu života nebo prevenci nehody. Bezpečnostní prvky v nich dělíme na pasivní a aktivní. Ty…Zjistit více

Řidiči, motorkáři a cyklisté – vzájemný respekt je důležitý

S příchodem teplého počasí vyráží i řada cyklistů na české silnice. Z pohledu bezpečnosti je tedy potřeba více obezřetnosti. Mnozí z nás však někdy zapomínají…Zjistit více

Dopady dopravních nehod – poranění v těhotenství

V přibližně třetině (42 %) dopravních nehod na území ČR figurují dle statistiky Portálu nehod ženy. Jen za leden letošního roku přišlo na našich silnicích o…Zjistit více

Dopady dopravních nehod: Poranění cév a nervů

Už brzo přilákají první jarní slunečné dny tisíce motorkářů na české silnice. Logicky tím také vzroste riziko dopravních nehod právě s jejich účastí. Nejen…Zjistit více

Dopady dopravních nehod: Nehody s rizikem polytraumat

Vážné dopravní nehody způsobují škody nejen na vozidlech či infrastruktuře, ale bohužel především na lidském zdraví. Vedle fatálních nevratných následků nehod…Zjistit více

Cyklosezóna – jak (ne)podcenit přípravu?

Jízda na kole přináší nejrůznější rizika. O to vážnější mohou být, pokud se cyklista při jízdě dostatečně nechrání. Ceny kvalitních pomůcek se ale pohybují…Zjistit více

Řidiči mohou pomocí jednoduchého triku až zdvojnásobit bezpečnou životnost svých pneumatik

Studie uskutečněná na zadání společnosti Nokian Tyres ukazuje, že počet opotřebených pneumatik na silnicích je znepokojivě vysoký. Řidiči obvykle kupují nové…Zjistit více