Bezpečnostní informační systém
Auta
Bezpečná doprava > Auta
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIPRO ŠKOLY

Švédská Vize 0

Švédská Vize 0 vznikla v roce 1994 a v roce 1997 byla schválena švédským parlamentem. Jedná se o plán, který eliminuje počty mrtvých nebo vážně zraněných na silnicích na číslo 0. Švédská vize 0 nabízí nový pohled na problematiku bezpečnosti silničního provozu. Hlavní myšlenka vychází z teze, že na silniční provoz je potřeba nahlížet jako na ucelený systém, který je vzájemně provázaný a jednotlivé prvky spolu musí vzájemně interagovat a kooperovat (tj. silnice, vozidla i účastníci silničního provozu se chovají tak, aby jejich prioritou bylo zachování vzájemné bezpečnosti). Hlavní odpovědnost za formování bezpečnosti v silničním provozu a dosažení patřičné úrovně, nesou především ti, kteří navrhují dopravně bezpečností systém např. výrobce vozidel, správce komunikací, dopravce, ale také politici, zaměstnanci veřejného sektoru či policie. Odpovědností každého jednotlivce je pak podřídit se nastaveným regulím. Švédská Vize 0 také nabourává tradiční pojetí dopravní nehody, ve kterém je dopravní nehoda způsobena individuálním selháním účastníka silničního provozu. V případě švédské vize, není dopravní nehoda důsledkem individuálního pochybení, ale selhání celého systému. 

Švédský model vychází rovněž z myšlenky, že přirozenou vlastností lidí je chybovat. Vize 0 připouští výskyt dopravních nehod, ale není ochotna akceptovat, smrt či vážné zranění za následek dopravní nehody. Systém se tedy snaží převést hlavní odpovědnost na ty, kteří jsou tvůrci a navrhovatelé dopravních parametrů. Zároveň je, ale vyžadována individuální odpovědnost všech účastníků, aby stanovená bezpečnostní pravidla dodržovala. 



Fungování v praxi


Jak již bylo zmíněno, systém počítá s lidskou chybou a s tím, že k dopravní nehodě pravděpodobně dojde. Švédská vize s tímto scénářem počítá a snaží se o vytvoření takového dopravního systému, který těmto lidským selháním předejde. Jedním z příkladem bezpečnostního opatření je výstavba tříproudých silnic, kdy oba směry jsou odděleny ochranou bariérou a třetí pruh určený k předjíždění každých pár kilometrů přechází k jinému směru jízdy. Tak je tedy eliminována možnost čelního středu vozidel způsobena neopatrným předjížděním. Dalším opatřením je úprava přechodů pro chodce, které jsou doplněny o světelnou signalizaci a nárazníky zpomalující rychlost vozidel. Zároveň je snaha v nebezpečných místech budovat spíše nadchody pro pěší než klasický přechod pro chodce.

Ve švédských městech také nenaleznete nebezpečné křižovatky, kdy chodec má na přechodu zelenou současně s vozidlem vyjíždějícím zpoza zatáčky. Také cyklistické pruhy jsou oddělené od automobilových svodidly, a kde není takové řešení technicky možné, smějí jet řidiči automobilů rychlostí pouze 30km/h.  Veškerá opatření jsou podložena vědeckými analýzami, které počítají s rizikem úmrtí. Je dokázáno, že pokud chodce srazí automobil jedoucí rychlostí 50km/h, chodec pravděpodobně zemře. V případě, že je chodec sražen pouze v rychlosti 30km/h je pravděpodobnost jeho úmrtí asi 10 % a pravděpodobně přežije. 

Systém tedy počítá s lidskou chybou, operuje s křehkostí a zranitelností lidského těla, spojuje systém jako jeden velký celek, vyžaduje odpovědné dodržování pravidel. 


Inspirativní model pro ostatní 


Švédský model je poměrně úspěšný a statisticky se Švédsku daří snižovat počty mrtvých či vážně zraněných. Švédský přístup a filozofie k dopravnímu prostředí inspirovala i mnoho dalších států, které se rozhodli tuto myšlenky sdílet a následovat. Na základech Švédské Vize 0 vznikl v rámci organizace OECD tzv. Safe Systém Approach. Úplně eliminovat úmrtí a vážná zranění se zdá být velmi ambiciózním cílem, který bude jistě trvat ještě velkou řadu let. Nicméně již v současné situaci dochází ve Švédsku ke značným poklesům smrtelných dopravních nehod a můžeme jen doufat, že se podaří švédskou myšlenku úspěšně implementovat v ostatních státech, které budou tuto myšlenku podporovat. 

I v České republice existuje a aktivně funguje platforma vize 0. O jejím fungování naleznete více na https://www.platformavize0.cz/



Zdroj obrázků: System YMS-promitacka • © Michael Stanovsky 2007-2021 • v0.9708 (20170422)

Zdroje:

STANOVSKÝ, Michael. Severské listy: „Vize 0“ – Švédsko chce dopravu bez vážných nehod. Severské listy [online]. Dřenice: Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, 2015, 20.12.2015 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.severskelisty.cz/kaleido/kale0407.php

Http://www.welivevisionzero.com/vision-zero/: Vision Zero [online]. neuvedeno: neuvedeno, 2018 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: http://www.welivevisionzero.com/vision-zero/

Vize Nula [online]. Liberec: Bezpečně na silnicích o.p.s, neuvedeno [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.vize-nula.cz/

Platforma Vize Nula [online]. Praha 8: Simopt, 2019 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.platformavize0.cz/


Podívej se na fotky nebo videa:

Ty to zvládneš.cz - dopravní nehoda PRVNÍ POMOCTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KŘIKTy to zvládneš.cz - ČASTy to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮBESIP - Železniční přejezdyTy to zvládneš.cz - CHODEC vs. NEPOZORNÝ ŘIDIČTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČIBESIP - Následky dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - NÁLEDÍTy to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda NEPOKLÁDEJ TELEFONTy to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUPTy to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCHTy to zvládneš.cz - DROGY ZA VOLANTEMTy to zvládneš.cz - CHODCI NA SILNICIPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda ZÁKLON HLAVYBESIP - Rychlost a brzdná dráhaTy to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTATy to zvládneš.cz - AGRESIVITA ZA VOLANTEMTy to zvládneš.cz - POZORNOSTTy to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUPTy to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTATy to zvládneš.cz - CHODCI vs. TRAMVAJBESIP - Dopravní nehodaDopravní nehoda...? TY TO ZVLÁDNEŠTy to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCH (Dlouhá verze)Postup u dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - NEPOZORNOSTTy to zvládneš.cz - ETIKATy to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNTy to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮViditelnostTy to zvládneš.cz - NÁLEDÍTy to zvládneš.cz - skutečný příběhKouřKrváceníTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTVlastní bezpečnost

Stáhni si:

Dopravní výchova - Kdo se chová nebezpečně ?Dopravní výchova - Umísti dopravní prostředkyDopravní výchova - Chování na koleDopravní výchova - Přecházení silnice 2Dopravní výchova - Co udělala dívka špatně ?Dopravní výchova - Kde se děti chovají správně a kde ne ?Dopravní výchova - KřižovatkaDopravní výchova - PřechodDopravní výchova - Dopravní pexesoDopravní výchova - Slož slovaDopravní výchova - Přecházení vozovkyDopravní výchova - Koho policisté pochválí ?Dopravní výchova - ChodecDopravní výchova - Cestování v hromadných dopravních prostředcíchDopravní výchova - Přecházení silniceDopravní výchova - Přecházení přechoduDopravní výchova - Přecházení přechoduDopravní výchova - Chování na železniciDopravní výchova - Jezdíme autemDopravní výchova - Dopravní prostředky záchranářů

Může se hodit:

Cyklistika - Kontrola plášťů, duší a bezpečnostní výbavyKřižovatka s vedlejší silnicíNůž na bezpečnostní pásyDeskové hry - DOPRAVNÍ VÝCHOVAStezka pro cyklistyParkovištěCyklistika - Kontrola brzd15 ks pr. sešitů - DOPRAVNÍ VÝCHOVANůž na bezpečnostní pásyAuto zelené - vestičkaPřechod pro chodceAuto oranžové - vestičkaZatrub na ní! Ne tak nahlas!Záchranářský kufříkAuto červené - vestičkaElektrokoloběžkyPřechod pro chodce - pásAuto žluté - vestičkaAgresivita zabíjí - MatkaSTOPReflexní samolepící PVC páska oranžová, š.25mm/5mReflexní set na udečku3M Reflexní přívěšek - splňuje EN13356Reflexní přívěšek - MYŠSportovní tričko dámské - fluorescenční barva oranžová, vel. XS3M Reflexní přívěšek - plňuje EN13356Reflexní nažehlovačkaReflexní nažehlovací páska š. 25 mm - balení 5 mDětská reflexní vesta s obrázkem vel.SVyšívané nažehlovací obrázky velké - medvěd a míčReflexní exteriérová samolepa HASIČIReflexní nažehlovací páska š. 50 mm - balení 5 mVyšívané nažehlovací obrázky velké - roadsterReflexní tričko pro dospélé - velikost XXL3M Reflexní samonavíjecí páska bílá - splňuje EN 13356Reflexní páska XXLReflexní přívěšek pejsekReflexní nažehlovací páska š. 25 mm - balení 50 cmVyšívané nažehlovací obrázky velké - myš

Související články:

Před odjezdem na dovolenou

Jestliže se chystáte na delší dobu opustit náš domov, měli byste učinit některá opatření, abyste se mohli bez obav vrátit domů, aniž by vás čekalo nepříjemné…Zjistit více

Přepravujete domácí zvíře bezpečně?

Nejen řidiči, spolucestující a děti musí být v osobním automobilu bezpečně přepravoványZjistit více

Auto není trezor

Vozidlo se nedá zabezpečit na 100%, ale menší stupeň rizika ztráty vozu, nebo věcí z vozidla můžeme ovlivnit vhodnými organizačními opatřeními.Zjistit více

Co dělat po dopravní nehodě

Některé události, jako jsou dopravní nehody na nás dopadají ve všech směrech. Ať jsme viníky, svědky, poškozenými nebo blízkými osobami. Tyto rady jsou pro ty…Zjistit více

Vozíte děti bezpečně

Každoročně umírá při dopravních nehodách na našich silnicích více než polovina stovky dětí mladších 15ti let. Stovky dětí utrpí těžká zranění a lze říci, že…Zjistit více

Zimní pneumatiky

Přechod na zimní čas neznamená jen pouhé posunutí hodinových ručiček o hodinu zpět. Přináší pro řidiče a všechny účastníky silničního provozu i některá úskalí.Zjistit více

Povinná výbava

Znáte povinnou výbavu automobilu?Zjistit více

Rizikové činnosti pří řízení

Dáváte pozor při řízení? I sebemenší ztráta koncentrace a pozornosti může způsobit fatální následky.Zjistit více

Záchranářská ulička

Když záchranáři jedou na pomoc, je tvou povinností jim umožnit bezproblémový průjezd.Zjistit více

Palubní kamery

Palubní kamery neslouží jen k pouhému natáčení vaší jízdy...Zjistit více

Brzdná dráha

Seznamte se blíže s tímto pojmem.Zjistit více

Pasivní bezpečnostní prvky

Karoserie, bezpečnostní pásy, airbagy a další... To jsou prvky pasivní bezpečnosti ve vozidle.Zjistit více

Bezpečná vzdálenost

Proč je důležité jí dodržovat?Zjistit více

Desatero pohybu po vozovce v zimě nejen pro řidiče

Zima se blíží - řidiči, jezděte bezpečně! Chodci, zbytečně neriskujte!Zjistit více

Dopravní nehoda v cizině

Co dělat, když se stanete účastníkem dopravní nehody v zahraničí?Zjistit více

Reakční doba

Zareagovat včas - tenká hranice mezi bezpečnou jízdou a fatálním neštěstím.Zjistit více

Kontrolky ve vozidle

Víte co znamenají všechny kontrolky ve Vašem vozidle? Je dobré znát alespoň ty základní.Zjistit více

Etika na silnicích

Dnes pomohu já tobě, zítra ty mně. Na silnicích jsme si všichni rovni a je potřeba vzájemná ohleduplnost.Zjistit více

Tramvaje vs. Chodci

Nedání přednosti přijíždějící tramvaji na přechodu patří mezi nejčastější příčiny srážky tramvaje s chodcem.Zjistit více

Tramvaje vs. Auta

Ročně se v ČR stane přes 2500 dopravních nehod aut s tramvají. Ve většině případů je na vině řidič auta. Navíc následky těchto nehod bývají většinou velmi…Zjistit více

Vidět a být viděn

Vidět a být viděn – pro pohyb na silnici naprosto klíčové pravidlo. Platí v noci i ve dne. Zjistit více

Železniční přejezdy

V posledních letech zahynulo každý rok na železničních přejezdech více než 30 lidí ...Zjistit více

Agresivita za volantem

Agresivita je zvlášť nebezpečná - podílí se na vzniku až 40% smrtelných dopravních nehod.Zjistit více

Bezpečnostní pásy

Nepřipoutaní řidiči umírají 14-krát častěji než připoutaní. Proto je každý, kdo usedne do motorového vozidla, povinen se připoutat.Zjistit více

Dálnice

Dálnice jsou synonymem rychlé, pohodlné a bezpečné jízdy. Ale právě rychlost, únava a nepozornost při řízení patří mezi hlavní příčiny smrtelných nehod, ke…Zjistit více

Mladí řidiči

Ze statistik vyplývá, že mladí řidiči ve věku do 24 let zaviní každou 10. dopravní nehodu, na svědomí však mají každého šestého mrtvého nebo těžce zraněného. Zjistit více

Poslech hudby za jízdy

Posloucháte za jízdy hudbu?Zjistit více

Příprava vozidla na zimu

Znáte doporučenou výbavu vozidla, pro zimní období? Nejen to, ale i další užitečné informace naleznete zde.Zjistit více

Defenzivní jízda

Jezděte bezpečně a ostražitě!Zjistit více

Aktivní bezpečnostní prvky

Moderní systémy, tlumiče, pneumatiky, účinné brzdy. To jsou prvky aktivní bezpečnosti.Zjistit více

Bezpečí dětí v dopravě

Znáte nebezpečí číhající v silničním provozu, která mohou ohrozit Vaše dítě?Zjistit více

Cestování Evropou v zimě

Na co si dát pozor a jak se připravit.Zjistit více

Alkohol a drogy za volantem

Téměř jisté riziko. Víte jak působí drogy a alkohol na vaši schopnost řízení?Zjistit více

Fyzikální zákony

Základní informace.Zjistit více

Chování řidičů k žákům autoškol

Každý jsme nějakým způsobem museli začít.Zjistit více

Emoce za volantem

Emoce řidiče jsou jedním z významných faktorů ovlivňující bezpečnost jízdy.Zjistit více

Řidičský průkaz „nanečisto“ – rakouský model získávání řidičského průkazu

Rakouský model pro získání ŘP. Jak to funguje?Zjistit více

Desatero rad pro čerstvé absolventy autoškoly

Základní rady pro nové řidiče.Zjistit více

1,5 m pro cyklisty, chování cyklistů a motoristů v silničním provozu

Všichni jsme účastnící silničního provozu, chovejme se k sobě s respektem.Zjistit více

Pravidla a rady pro cyklisty a motoristy

Na každou cyklistickou sezónu je potřeba být připraven.Zjistit více

Skutečně se stalo:

Osm zraněných po nehodě čtyř vozů u Slavkova u Brna. Šest lidí, včetně tří dětí, vyprošťovali hasiči

V úterý, krátce před jedenáctou hodinou, vyjely jednotky profesionálních hasičů ze stanic Slavkov u Brna, Bučovice, Pozořice a Vyškov k vážné dopravní nehodě na…Zjistit více

Mladík jel rychle a navíc předjel policisty tam, kde nesměl

Policisté dálničního oddělení Hořice se v rámci služby soustředí převážně na kontrolu dodržování povolené rychlosti. Tentokrát se zaměřili i na dodržování…Zjistit více

Řidič volkswagenu se u Bavorova střetl s karavanem, poté přejel do protisměru, kde se srazil se třemi motocykly

K tragické dopravní nehodě došlo v neděli před půl pátou odpoledne na silnici mezi obcemi Bavorov a Vodňany. Z prvotních informací vyplývá, že směrem od Vodňan…Zjistit více

Řidič osobního vozu na Mělnicku nepřežil srážku s projíždějícím vlakem

Na železničním přejezdu v Malém Újezdu na Mělnicku došlo v neděli, před 18. hodinou, ke srážce osobního automobilu s projíždějícím vlakem (rychlík jedoucí ze…Zjistit více

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a…Zjistit více

Provoz v tunelovém komplexu Blanka zastavila hromadná nehoda

V Bubenečském tunelu v Praze, který je součástí tunelového komplexu Blanka, došlo ve středu odpoledne k hromadné dopravní nehodě. Podle prvotních zpráv od…Zjistit více

Děti, které zemřely při nehodě u Vyškova, neseděly v autosedačkách. Opilému řidiči hrozí až desetileté vězení

V pátek, krátce po půl osmé večer, došlo na silnici II/430 před Vyškovem k tragické havárii osobního vozidla. Podle prvotních informací měl řidič automobilu…Zjistit více

Za hromadnou nehodou 10 vozů na D1 byl možná úmysl. Řidič nabouraného náklaďáku skočil z mostu, ukradl auto a ujel

Na 198. kilometru dálnice D1 u Brna, ve směru na Prahu, došlo ve středu ráno k hromadné dopravní nehodě 10 vozidel. Srazilo se zde pět osobních aut, tři…Zjistit více

Náraz fordu do stromu v Sezimově Ústí nepřežil řidič, spolujezdkyně utrpěla těžká zranění

V úterý 4. června 2024, krátce před osmou hodinou ranní, došlo v ulici Soukeník v Sezimově Ústí k tragické dopravní nehodě. Řidič (1975), ve vozidle značky Ford…Zjistit více