Vedle robustní karoserie, která je z velké části tvořena z vysokopevnostní oceli a deformačních zón, se o bezpečnost posádky starají bezpečnostní pásy a kompletní sestava airbagů, která chrání cestující ze všech stran. Sloupek řízení i pedálová skupina se při nehodě řízeně deformují směrem od řidiče a snižují tak riziko poranění.
Airbag
Vak, který se v případě nehody nafoukne před pasažérem a zbrzdí náraz jeho těla; airbag sám pouze zpomalí náraz, je nutné, aby pasažér byl vždy připoután bezpečnostními pásy; dnes ve vozidle nalezneme airbagy určené pro ochranu všech pasažérů vpředu i vzadu.
Bylo prokázáno, že v případě čelního nárazu u vozidla vybaveného airbagy v kombinaci se zapnutými bezpečnostními pásy, dochází ke snížení počtu usmrcených řidičů o 25 % a cestujících o 15 %. Stejným způsobem dochází u obou kategorií ke snížení vážných poranění hrudníku o 65 % a poranění hlavy o 75 %.
Bezpečnostní pásy
Bezpečnostní pásy jsou nejúčinnější do rychlosti 50 km/h; 42 % řidičů usmrcených v obci bylo nepřipoutaných; 51 % spolujezdců usmrcených v obci bylo nepřipoutaných; nepřipoutaní řidiči umírají 14x častěji než připoutaní; nepřipoutaní přední pasažéři umírají 6x častěji než připoutaní.
Nezapomínejte ani na zadní sedadla - 71 % zabitých lidí na zadních sedadlech bylo nepřipoutaných; nepřipoutaní zadní pasažéři umírají 4x častěji než připoutaní.
Karoserie
Lehčí, ale přitom robustnější - takové jsou karoserie moderních vozidel. Vliv na to má jak rozsáhlé využití vysokopevnostních ocelí a ocelí se zvýšenou pevností, tak i moderní výrobní postupy.
Pro zvýšení tuhosti a zároveň odlehčení se také používají ocelové profily s proměnnou tloušťkou, což je další z technologií pro zvýšení odolnosti karoserie. Velmi tuhá celková konstrukce karoserie spolu s přesně definovanými deformačními zónami je pak zárukou zachování prostoru pro posádku při různých typech a intenzitách nárazů.
Dětská autosedačka
O tom, že dítě bychom měli v automobilu převážet pouze v dětské sedačce, dnes snad již nikdo nepochybuje. Navíc kromě povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem na sedadle, které je povinně tímto zařízením vybaveno, platí na našich silnicích také to, že přepravované dítě musí být usazeno do dětské autosedačky.
Systém ochrany cestujících
V případě čelního nárazu se může stát, že pánev cestujícího podjede pod břišní popruh bezpečnostního pásu. Popruh, který by měl být správně umístěn na pánevní kosti, v tomto případě působí značným tlakem na mnohem křehčí oblasti břicha a může tak dojít k vážným poraněním. Aby bylo v případě velkého nárazu zabráněno vyklouznutí cestujícího z bezpečnostních pásů, jsou součástí sedadel zábrany proti vyklouznutí, což jsou speciálně tvarované, nahoru zahnuté panely integrované v předním okraji uvnitř sedadel. Celý systém funguje v součinnosti s předpínači bezpečnostních pásů a také speciálně navrženými a konstruovanými airbagy.
Systém prevence poranění krku
Přední sedadla vozidel mohou být vybavena systémem pro prevenci poranění krku, který zmírňuje závažnost poranění v případě nárazu zezadu. Prořezy v uretanové části opěradla, záhyby v pružinách sedáku a jejich otočný mechanismus společně pohlcují energii cestujícího při nehodě a zmírňují tak riziko poranění krku.
Zdroj: https://www.ibesip.cz/