Základní dovednost řízení se skládá z úkolů zabývajících se udržováním správné rychlosti a vozidla na trase.
Většina dovedností souvisejících s činnostmi, jako je sledování výkonu, reakční doby a vizuální detekce, se již začínají zhoršovat při množství alkoholu pod 0,5 promile. Řidiči, kteří požili alkohol mají větší potíže s udržováním správného průběhu jízdy vozidla, delší reakční doba bývá často příčinou nedobrovolného ukončení jízdy.
„Řekla bych, že horší, než alkohol jsou drogy, jízda pod vlivem drog byla příčinou jednoho úmrtí na silnici za uplynulé 4 měsíce,“ říká členka Týmu silniční bezpečnosti paní Stanislava Jakešová.
Průměrná doba reakce řidiče by měla být přibližně 2 sekundy, ale závisí na různých faktorech včetně svalové paměti.
Mezi faktory, zvyšující reakční dobu bezesporu patří, mimo již uvedené, mobilní telefon, jídlo a doba řízení bez přestávky. „Je nezbytné, aby motoristé soustředili svou plnou pozornost na jízdu. Rozptýlení, které odvádí pozornost řidiče od silnice, může být nebezpečím, proto doporučujeme motoristům, aby si v případě, že se chystají na dlouhou cestu, vždy včas udělali přestávku a využili tento čas k doplnění paliva, ale i k vlastnímu občerstvení,“ dodává Jan Polák.
Apelujeme na řidiče, aby si udělali pauzu a vychutnali si jídlo mimo svá vozidla, protože společnost ETSC odhaduje, že více než šest z deseti (62 %) řidičů v posledním roce jedlo za volantem. Studie naznačují, že konzumace jídla ve vozidle zvyšuje riziko ničivé havárie stejně jako telefonování. Používání telefonů za volantem je na našich silnicích stále větší hrozbou, prodlužuje téměř o polovinu reakční dobu a je vážnou hrozbou pro život ostatních účastníků silničního provozu. Žádný hovor ani zpráva není důležitější než život.
Nejvíce usmrcených bylo za uplynulé 4 měsíce z příčin nepřiměřené rychlosti celkem 47 (+6) a nesprávného způsobu jízdy 54 usmrcených je o 1 více než v loňském roce. Obě příčiny v sobě skrývají i prodlouženou reakční dobu řidiče. „Výčet základních příčin zvyšování reakční doby má vést řidiče k zamyšlení a pochopení závažnosti problému, k vyvarování se těchto příčin, přes to, že mě se nic nemůže přihodit,“ říká členka Týmu silniční bezpečnosti paní Stanislava Jakešová.


